Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stoppar jag mössen?  (läst 55549 gånger)

Bodhgaya

• Uppland
Hur stoppar jag mössen?
« skrivet: 18 okt-10 kl 21:33 »
I skrivande stund har mössen (jag hoppas att det inte är råttor) fest i väggen bakom mitt huvud. Då jag precis blivit med hus är det här med möss en ny erfarenhet för mig. Jag har hittat bajs under grunden (huset är på plintar) i gammal isolering som lagrats där som jag tjoffat bort, på vinden fanns det spillning som jag städade bort och sen kom det tillbaka. Under huset i blindbotten finns det många hål att krypa in i, kanske man skulle häfta fast ett väldigt finmaskigt nät där? Men tyvärr kommer jag inte åt överallt. Vi har inte sett nån mus inne än men dom var och åt upp en påse potatis som låg under diskhon. Jag vill helst inte använda råttgift eller fällor. Jag läste att enris skrämmer bort dom men det finns ju tusen och en små ställen att ta sig in i huset på, jag vet inte om jag lyckas täcka precis alla ställen. Vad kan jag göra? Och hur skadliga är mössen? Förstör dom isoleringen i väggarna (mineralull) och utgör dom andra risker?

Allt gott / Tomas
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

edithsdotter

• Gäst
SV: Hur stoppar jag mössen?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-10 kl 21:36 »
Skaffa katter! Absolut enklast och det mest effektiva om man inte vill hålla på med gift och fällor.  :-[

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 okt-10 kl 21:43 »
Det är helt omöjligt att hålla möss borta från äldre hus! Katter får man skaffa, och fällor inomhus i tex vaskskåp om man får problem där. Tror jag tog nio stycken på raken i fälla när vi precis flyttat hit! Nu har vi två katter, men mössen kommer fortfarande fram nu mot hösten, men inte i de mängderna! En eller två i vaskskåpet, sen håller det sig ett tag! Fast i väggara hör man ofta att det springer :P
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

melongurka

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 okt-10 kl 21:48 »
Hej. Täta så mycket du kommer åt, finns finmaskiga musnät att köpa som är effektiva. Om de , alltså mössen har ätit upp dina potatisar under diskbänken ska du titta där under. Under diskbänkar , järnspisar  brukar de hitta ställen att ta sig in på. Under diskbänken kan du foga igen alla småhål med tex elastisk fog. Om hålen är stora funkar det bra att spika fast masonit. Något annat som faktiskt fungerar är elektriska eller batteridrivna musskrämmor. De kostar en del men är faktiskt riktigt bra. Tänk också på att gamla väggventiler behöver bytas då musnätet i dessa ofta är sönder , det var ialla fall mina. Tyvärr gör mössen skada på isolering mm men vi som bor i gamla härliga dragiga hus får vänja oss att leva tillsammans med dom och gilla läget ( svårt ibland ). Lycka till  :)

gröngölingen

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 okt-10 kl 21:51 »
Tomcat betesblock är bra mössen blir mumifierade och luktar inte, lägg det bara så att andra djur inte får tag på det, de brukar bära hem så mycket de kan till bohålan. De hamstrar när det finns gott om mat att bära hem. Annars får man nog leva med dem har jag märkt. 

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 18 okt-10 kl 21:51 »
Runt vattenledningar och avlopp kan man fylla / preja ned svinto/stålull möss gillar inte att bita i det .

edithsdotter

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 okt-10 kl 21:53 »
När vi tog vårt torp i besittning förra hösten, 1-årsjubileum!, hade det redan befolkats av husmöss inomhus i huset och en grävling under det. Det var ett liv utan like innan vi kom underfund om hur det stod till. Vi var här bara på helgerna och de bofasta fick rå sig själva däremellan. Nu har vi tre katter som dagligen lyckliggör sig själva och oss med sina fångster av sork och andra obestämbara gnagare. Ser därför fram emot hösten och vintern med mer tillförsikt än förra året.
Katter är fantastiska när de får utöva sin jakt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 18 okt-10 kl 22:03 »
Katter, som sagt var. Sen jag skaffade två katter har huset varit nästan musfritt.  :D

Finmaskigt metallnät att täta springor med, och svinto som någon föreslog, funkar bra om man kan klura ut var de tar sig in i huset. Vilket inte är så lätt, de behöver bara några millimeters springa för att ta sig igenom. Men jag fick bort dem från skafferi och vaskskåp genom att täta punktvis.

Men inget är så bra som levande musjägare!

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 18 okt-10 kl 22:08 »
Stackars möss  :) Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill ju helst inte döda dom små stackarna. Katter är grymma, dom tar ju även fåglar och ekorrar! Jag ska testa enris och kanske en såndär elektrisk sak som skrämmer bort dom. Då kanske dom väljer grannens hus istället  ;) Tack för alla tips, jag visste inte att det fanns speciellt musnät och jag ska kolla ventilerna också. Allt gott!
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 18 okt-10 kl 22:14 »
Stackars möss  :) Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill ju helst inte döda dom små stackarna. Katter är grymma, dom tar ju även fåglar och ekorrar!

Nej, katter är inte grymma. De är katter och följer sin kattnatur.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 okt-10 kl 22:16 »
Stackars möss  :) Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill ju helst inte döda dom små stackarna. Katter är grymma, dom tar ju även fåglar och ekorrar! Jag ska testa enris och kanske en såndär elektrisk sak som skrämmer bort dom. Då kanske dom väljer grannens hus istället  ;) Tack för alla tips, jag visste inte att det fanns speciellt musnät och jag ska kolla ventilerna också. Allt gott!

Visst är naturen "grym" men en katt klarar knappast, trots sin goda jaktinstinkt, fånga fåglar resp ekorrar som är friska och intakta utan det är redan utslagna individer som får hjälp till sin himmel via katten. Det är liksom livets och naturens gång...

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 18 okt-10 kl 22:24 »
Men vad händer om jag inte tar kål på dom och dom fortsätter att bo i väggarna? Blir dom flera hundra? Jag väntar helst med katt och försöker med enris bl.a.

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 18 okt-10 kl 22:27 »
Kåken kommer att bli väldigt kall sedan mössen byggt gångar runt i alla väggar

Weasel

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 19 okt-10 kl 08:44 »
Men vad händer om jag inte tar kål på dom och dom fortsätter att bo i väggarna? Blir dom flera hundra? Jag väntar helst med katt och försöker med enris bl.a.

De nöjer sig inte med att bo i väggarna! Finns det inget som tar kål på dem så bosätter de sig snart i garderober (bygger bo med dina kläder, täcken, handdukar... :-X) och skafferier! Vanliga slagfällor är inte grymma, de dör på en bråkdels sekund. Gäller bara att kolla de ofta så det verkligen inte sitter någon fast i tassen eller nått... Ahlgrens bilar ska vara bästa betet har jag hört :D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 19 okt-10 kl 09:11 »
När jag växte upp hade vi väldigt mycket möss. Jag tycker synd om dem men efter att de förstört alla mina barndomsminnessaker genom att bygga bo i varenda j*vla kartong tvekar jag inte att döda dem. Vaknade även mitt i natten en gång av att en av de små j*klarna bet mig i mitt finger. Kunde heller knappt sova på nätterna p.g.a. att de åt och sprang omkring i väggarna hela nätterna.
Vi hade katter men det hjälpte inte ett dugg, och eftersom vi hade katter ville vi inte ha råttgift.
Mitt råd är att utrota dem innan de förstör dina ägodelar.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Martin-77

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 19 okt-10 kl 09:46 »
Visst är naturen "grym" men en katt klarar knappast, trots sin goda jaktinstinkt, fånga fåglar resp ekorrar som är friska och intakta utan det är redan utslagna individer som får hjälp till sin himmel via katten. Det är liksom livets och naturens gång...
Vad som är grymt och inte skulle jag säga ligger i betraktarens öga, men visst skulle jag säga att mina katter är grymma då de leker ihjäl mus efter mus :(
Om man får vara petig så måste jag säga att jag inte håller med om att de bara tar redan utslagna individer. Men visst så är det i sann Darwin-anda så att den bäst anpassade musen överlever....om inte slumpen slår in ;)
Vad gäller musproblemet så har det väl redan kommit in en massa bra tips, men om du vill ha ett dåligt så är det så vår hyresvärd gör: en hink med glykol och tippbräda...det är vad jag kallar grymt :o
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 19 okt-10 kl 09:53 »
Om du trots allt inte vill döda mössen finns det ju små burar som man fångar dem i.. sen är det ju bara att åka några mil och släppa ut dem.  :P
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

milisivreten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 19 okt-10 kl 10:08 »
Blanda lervälling med ull, täta alla spinor och hål. blir hårt som bara denn och inga möss tar sig genom. Glöm inte att ta bort golvliser och täta mellan golv och vägg. Där brukar det vinnas kryphål. Fördelarna är uppenbara, inga gifter, inget dödande. o:)

Just_me

• Småland
« Svar #18 skrivet: 18 nov-10 kl 16:10 »
Är nyfiken jag med. Här i Norge har vi kalas varje natt. Jag får ingen sömn, misstänker dock att det är råttor då jag hittade en takråtta i källaren för ett tag sen och jag har bott med möss förr och de låter inte lika mycket enligt min erfarenhet.
Vi har två katter som roar sig med att ta sork på åkrarna, och någon skogsmus. De har aldrig visat upp en råtta i alla fall och de kunde inte bry sig mindre om kraffsandet i väggarna.
Eftersom vi har katter och hund går råttgift bort. Vill inte riskera att katterna äter en mus/råtta som dött av råttgift och vår hund äter gärna resterna från det katterna lämnat (urk)

Hur sätter ni musfällorna så att katterna inte kan göra illa sig? Har flera i källaren som gapar tomma varje dag. :/

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 18 nov-10 kl 16:46 »
Somliga katter tar råttor, andra inte.
Om du nu vill skydda dina husdjur från att gå i fällorna, ett bra sätt är att såga ett lagom hål i kanten på en tung trälåda exempelvis och sedan ställa ut någon/några fällor på golvet, och lägga lådan uppochner över fällorna. Det finns bra plastfällor både för möss och den större varianten för råttor, jag har använt de stora råttfällorna med framgång på jobbet, yrkesmördaren (eller Anticimexgubben kanske han var :P ) lärde mig att burkkattmat är ett utmärkt bete.
« Senast ändrad: 18 nov-10 kl 16:56 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser