Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan solceller få ner våra elkostnader?  (läst 1575 gånger)

Bodhgaya

• Uppland
Kan solceller få ner våra elkostnader?
« skrivet: 18 okt-10 kl 13:14 »
Vi har ett hus på ca 50 kvadratmeter som verkar vara lite si och så isolerat. Vi ska titta i golvet och eventuellt tilläggsisolera lite eftersom det är kallt. Vi har en braskamin i vardagsrummet med kassett och kommer snart att få en luftvärmepump installerad. Om det behövs kommer vi behålla dom oljefyllda elelementen i sovrummet och toaletten. Vi har en hel del ved vi fått gratis och kommer att fälla 5 bjässar till aspar så ved kommer finnas för ett tag. Jag undrar om solceller på taket kan  få ner energikostnaderna ytterligare på sikt? Det kommer så småningom att stå ett till hus på 30 kvadrat som kommer värmas upp också. Är tacksam för synpunkter.
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Kan solceller få ner våra elkostnader?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-10 kl 00:10 »
Med solceller brukar avses den typ av solfångare som genererar ström.
En sådan lönar sig inte på en mansålder.
Solfångare för värme lönar sig snart om man bygger tillräckligt mycket själv.

Ved tycks vara svårslaget ut lönsamhets perspektiv då investeringskostnaden oftast är ganska rimlig.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 19 okt-10 kl 10:14 »
Jojo men om jag vill ha lite hushållsel och lite el till luftvärmepumpen som ändå ska installeras nu så kanske jag skulle ha nytta av solceller tänkte jag? Helst av allt skulle jag slippa behöva vara beroende av elnätet men det är nog inte rimligt för mig. Det är väl en himla investering att bygga en batteribank för solceller och så behövs det väl en rätt så stor yta för att kunna göra mig oberoende av nätet. Men lite el får man ju om man sätter upp ett par tre kvadratmeter solceller i söderläge? Eller är det bortkastade pengar?
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

ca

« Svar #3 skrivet: 19 okt-10 kl 16:39 »
3 kvm solcell ger ca 450 watt när den ger som mest( soligt). Alltså ungefär så mycket som effekten till en halv brödrost och långt ifrån de 1500- 2000 watt som går åt att driva luftvärmepumpen. Vill du göra dig oberoende av elnätet krävs en helt annan inriktning på exergin än att slösa tankar på en värmepump.Lägg hellre pengarna på att förbättra huset.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 19 okt-10 kl 19:28 »
Med dagens priser på solceller så är det knappast troligt att man i Sverige får ut så mycket energi ur dem att värdet på den producerade elströmmen ens täcker räntan på solcellerna. Det är nog en bättre affär att låta pengarna ligga kvar på bankkontot även med dagens låga räntor.

Längre söderut, där medelsolinstrålningen är större och dessutom elpriserna ofta 2-3 gånger högre än här, kan solceller börja vara lönsamma.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-10 kl 23:48 »
Vill du göra egen el är det bara vindkraft som är rimligt i kostnad och utbyte.

Men som andra påpekat, ska du elda med el så blir det en dyrbar historia.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser