Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sittpinnar och reden  (läst 13561 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Sittpinnar och reden
« skrivet: 17 okt-10 kl 22:15 »
Okej, nu ska jag till och börja med mitt hönshus, sitter och ritar ritningen just i detta nu. För hand. Mycket lättare...  ::)  ;)
Men jag är lite småkluven på dels hur stora reden jag ska bygga till hönorna, dels hur många meter total längd sittpinnar dom kommer att behöva. Och hur långt avstånd bör det vara mellan pinnarna?
Jag kommer att ha mellan 20 och 25 höns och tupp/ar i raserna Isbar, Maran, Sussex, AO och så några grönläggarkorsningar som är rätt små.

Alltså, mått på reden (räcker det med 6-8 reden?) och hur mycket sittpinnar?  :)

/Sara

Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Sittpinnar och reden
« Svar #1 skrivet: 17 okt-10 kl 22:45 »
Skriver en liten sammanfattning från boken 'Naturligare Hönsskötsel - En praktisk vägledning' av Detlef Fölsch och Kristina Odén

Sittpinnarna ska helst vara runda med en diameter på 5-8 cm, men fyrkantiga 5x5 cm med avrundade hörn går också bra. Det är lämpligt med ca 1 meter sittpinne till 5 höns(antar att de syftar på normalstora raser så du får anpassa lite efter om du har några jättar. Jag har dålig vikt-koll på några raser du nämnde) och pinnarna bör inte vara mer än totalt 2,5 meter långa för att vara hyfsat hanterbara vid rengöring. Det kan vara enklare att byta ut pinnarna. Man kan använda raka stammar av lövträd som sittpinnar. Det bör vara ca 35 cm mellan pinnarna och den nedersta bör vara ca 0,6-1 meter över golvet.

Gödselplatta med nät över sätts ca 10 cm undre nerdersta sittpinnen. Använd galvaniserat när med en masktäthet på ca 3cm. Sätt aldrig hel brädvägg framför gödselbingen för det hindrar cirkulationen från att dra bort ångorna från bajset.

Enkel reden ska vara 30 cm breda och 40 cm djupa (Anpassa efter de största hönorna), men många hönor uppskattar gemensamma reden.  Placera dem på dragfritt ställe gärna lite mörkt. Ca 3 reden/10 hönor är lagom. Med gemensamhetsreden räcker det med 1 m2 till 50 hönor.

Hmmm... det var väl det  ;D Anpassa efter egen smak  ;) Det är ju massor med hönor som vill lägga ägg och ruva i lådor som bara står på backen tex...

Blir det kallt där du bor så planera för hur du ska få vintervatten som inte fryser när du lika håller på att planera, då slipper du svära sen, som jag fått göra  ::)

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 17 okt-10 kl 23:00 »
Skriver en liten sammanfattning från boken 'Naturligare Hönsskötsel - En praktisk vägledning' av Detlef Fölsch och Kristina Odén

Sittpinnarna ska helst vara runda med en diameter på 5-8 cm, men fyrkantiga 5x5 cm med avrundade hörn går också bra. Det är lämpligt med ca 1 meter sittpinne till 5 höns(antar att de syftar på normalstora raser så du får anpassa lite efter om du har några jättar. Jag har dålig vikt-koll på några raser du nämnde) och pinnarna bör inte vara mer än totalt 2,5 meter långa för att vara hyfsat hanterbara vid rengöring. Det kan vara enklare att byta ut pinnarna. Man kan använda raka stammar av lövträd som sittpinnar. Det bör vara ca 35 cm mellan pinnarna och den nedersta bör vara ca 0,6-1 meter över golvet.

Gödselplatta med nät över sätts ca 10 cm undre nerdersta sittpinnen. Använd galvaniserat när med en masktäthet på ca 3cm. Sätt aldrig hel brädvägg framför gödselbingen för det hindrar cirkulationen från att dra bort ångorna från bajset.

Enkel reden ska vara 30 cm breda och 40 cm djupa (Anpassa efter de största hönorna), men många hönor uppskattar gemensamma reden.  Placera dem på dragfritt ställe gärna lite mörkt. Ca 3 reden/10 hönor är lagom. Med gemensamhetsreden räcker det med 1 m2 till 50 hönor.

Hmmm... det var väl det  ;D Anpassa efter egen smak  ;) Det är ju massor med hönor som vill lägga ägg och ruva i lådor som bara står på backen tex...

Blir det kallt där du bor så planera för hur du ska få vintervatten som inte fryser när du lika håller på att planera, då slipper du svära sen, som jag fått göra  ::)

Tusen tack!
Maranerna och Sussex är väl dom som blir störst tror jag. Maran-hönor ca 2,7 kilo och tuppar 3,5 kilo. Sussex verkar ligga ungefär lika.

Och vattnet har jag klurat litegrann på i alla fall. Det är ett ganska välisolerat hönshus, så jag har fått för mig att det inte ska bli några problem att hålla frostfritt. Vi får väl se vad jag säger i februari när det är -30 i två veckor...  ::)  ;)

/Sara

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-10 kl 23:24 »
Här har jag sittpinnar av naturgrenar, måtten som är tagna ur boken är bra. Sedan har jag en hylla under pinnarna längre ner än de skrivit i boken. På hyllan står det plastbackar och över plastbackarna ligger det kompostgaller som jag knipsat till i rätt mått. Kompostgallret sitter fast med två krokar i väggen bakom pinnarna, så att det lutar lite och går att häkta loss.

Under "gödselhyllan" finns ännu en hylla. På den står likadana plastbackar som till gödseln, men på dessa har jag skurit ur ett U i den främre gaveln. Dessa är reden. När någon höna lägger sig för att ruva, kan jag lätt ta undan hela backen och ställa på ostört ställe. Åsså ställer jag bara in ett annat rede på den tomma platsen. Jag har ca. ett rede på tre hönor.

Detta innebär att min lägsta pinne sitter i brösthöjd ungefär ( och jag är 172cm. lång), så jag har en liten stege upp till pinnarna. Gammelhönan hoppar inte gjärna ner på backen längre ::) och ibland får inte unghönsen lov att sitta på pinnarna....

Båda hyllplanen ligger löst på stommen, så att de lätt går att ta ut och skrubba rent. Hyllplanen är oxå gjorda av sånt där dyrt material ::) Blank skiva som är gjord för utomhusbruk ;)

Kul att rita hönshus :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 17 okt-10 kl 23:51 »
Ja, det är jättekul att rita hönshus!  ;D

Jag kommer oxå ha naturpinnar. Det formligen vimlar av taniga aspar häromkring, så jag har nog sittpinnar för all evighet precis runt knuten... ;)

Min bajsbräda kommer att luta "bakåt" istället, och jag kommer att kunna mocka av den utan att gå in till hönsen. Räknar med att ha kompostgaller en bit under sittpinnarna.
Och ca en halvmeter av djupet framtill under bajsbrädan tänkte jag använda som utrymme antingen till ruvhönor eftersom det kommer att gå att stänga för, eller så sätta ett glest "staket" för, så att småttingar kan springa in dit och gömma sig för ilskna hönor. ;)

Räcker det förresten med 20 cm framför och bakom första och sista sittpinnen? Och sen 35 centimeters mellanrum mellan pinnarna då...

Jag kommer tyvärr inte att ha reden som går att bära bort, eftersom dom kommer att vara fasta i väggen med lucka "bakåt" så man kan plocka ägg utan att gå in till dom. Detta för att underlätta för alla eventuella höns-vakter (typ föräldrar eller grannar). Det är tydligen inte alla som har lust att gå in till en flock höns... Förstår inte varför...  ::)  ;)

Ja, vi får se hur detta slutar... Bilder kommer i alla fall så fort jag sätter igång!  ;D

/Sara

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 okt-10 kl 10:07 »
SMAAAAART :D Har sett den lösningen på ett annat ställe, men tyvärr funkar det inte att göra så här.... annars had jag oxå haft utmockning från utsidan :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 18 okt-10 kl 10:35 »
Här har du en länk till de mått som gäller enligt lag:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/honsochkycklingar.4.6beab0f111fb74e78a780001693.html

I verkligheten är det bra att ha lite större och lite mer  :D

Med de raser som du kommer att ha så skulle jag rekomendera att du har ca 40-50 cm mellan väggen och den bakersta sittpinnen. Annnars kommer tupparnas stjärtar bli väldigt fult slitna. Speciellt om du väljer tupp av AO (antar att du menar AostralOrp) eller Isbar.

6-8 reden räcker absolut till 25 hönor. Ska du ha separata reden så skulle jag föreslå 35X30X30  Det är en storlek som jag har (köperedan som diskuteras i en annan tråd) och dom fungerar bra till höns av dina raser. Jag skulle inte göra reden större än 35X35X35 då höns gillar små och mysiga reden  ;)  Ett annat alternativ är ju att göra 2 långsmala kolektivreden med ingång i varje ände och mörkt och mysigt i mitten ;) Mått kanske 100X35X35 eller 100X30X30. Då behöver du bara göra två luckor från baksidan och det blir lite mindre pill med att bygga själva redeslådan :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 18 okt-10 kl 15:27 »
Kollektiv-reden låter ju mysigt...  :)  Ska man bara göra en lång, plan yta som golv inuti lådan, eller ska man sätta små ribbor som delar av lite så det blir som "gropar" i halmen inuti tunneln? Är det större risk att hönorna trampar sönder varandras ägg om man har kollektiv-reden?

Jag tyckte att det lät jättelitet med 35x35x35 för ett enskilt rede till såpass stora hönor, men jag får nog lita på er med mer erfarenhet på området!  ;)  Det blir nog kanske kollektivrede på ena våningen och enskilda reden på den andra. Då har dom ju lite att välja på.  ;D

Jag kommer förmodligen att ha tuppar i raserna sussex och Isbar, men då gör jag ändå rejält med utrymme bakåt ändå bakom sista sittpinnen. Jag har plats för det, så det är inga problem.

Jag har i alla fall räknat ut att den totala golvarean som hönsen har tillgång till inomhus blir 10,26 kvm, och om man lägger till den yta av sittpinnarna som "sticker ut" i förrummet så blir det 11,96 kvm. Det borde ju bli alldeles lagom till 20-25 höns tycker jag. Blir drygt 0,4 kvm per höna om man räknar 10,26 kvm och 25 höns.  :)

Hur många höns skulle ni anse var bra på den ytan?

/Sara

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 18 okt-10 kl 15:43 »
Beror på var i landet, dvs hur mycket man kan räkna med att de kan vara ute, och hur stora ytor man har ute. Men ditt antal kan väl vara lagom, när det är stora höns.

Själv bor jag i Skåne, och visst är det ovanligt kallt för att vara i oktober, hoppas på en mer normal vinter än förra. Men hönsen är ute från morgon till kväll, man får schasa in dem, de vill helst vara ute jämnt, trots kylan. Så hos mig, och innan jag hinner bygga klart fler avdelningar till hönsen, så kommer jag att ha ca 4 höns per kvadratmeter inne. Då är de flesta unga höns, isbar och några maraner, FFF och några dvärghöns. De kommer inte att vara fullvuxna förrän till våren, när en avdelning till kommer att vara kvar.

Man får anpassa sig efter förutsättningarna, men jag har inga problem med att ha lite trängre inne, när man har stora ytor ute. Just nu går de fritt på drygt 8000 kvadratmeter, iofs finns det några gäss och ankor på ytan också. Under avelssäsong kommer de att ha stora rastgårdar, samt gå fritt enligt ett rullande schema, var tredje dag. Dvärghönsen, som bara är 5 st kommer tyvärr att få hålla sig i sin rastgård. Så småningom kommer jag troligen att ha ca 3 stora höns per kvadratmeter inne. Det tycker jag är ok, med mina förutsättningar.

Men var och en får bedöma vad som passar hos dem. Bor man där det är långa vintrar är det ju bättre med färre höns per kvadratmeter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 18 okt-10 kl 16:03 »
Om du bygger ett kollektivrede så ska det vara utan avdelningar. Höns vill ha lagom trånga och mörka reden. För stort är inte tillräckligt mysigt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 18 okt-10 kl 16:22 »
Beror på var i landet, dvs hur mycket man kan räkna med att de kan vara ute, och hur stora ytor man har ute. Men ditt antal kan väl vara lagom, när det är stora höns.

Själv bor jag i Skåne, och visst är det ovanligt kallt för att vara i oktober, hoppas på en mer normal vinter än förra. Men hönsen är ute från morgon till kväll, man får schasa in dem, de vill helst vara ute jämnt, trots kylan. Så hos mig, och innan jag hinner bygga klart fler avdelningar till hönsen, så kommer jag att ha ca 4 höns per kvadratmeter inne. Då är de flesta unga höns, isbar och några maraner, FFF och några dvärghöns. De kommer inte att vara fullvuxna förrän till våren, när en avdelning till kommer att vara kvar.

Man får anpassa sig efter förutsättningarna, men jag har inga problem med att ha lite trängre inne, när man har stora ytor ute. Just nu går de fritt på drygt 8000 kvadratmeter, iofs finns det några gäss och ankor på ytan också. Under avelssäsong kommer de att ha stora rastgårdar, samt gå fritt enligt ett rullande schema, var tredje dag. Dvärghönsen, som bara är 5 st kommer tyvärr att få hålla sig i sin rastgård. Så småningom kommer jag troligen att ha ca 3 stora höns per kvadratmeter inne. Det tycker jag är ok, med mina förutsättningar.

Men var och en får bedöma vad som passar hos dem. Bor man där det är långa vintrar är det ju bättre med färre höns per kvadratmeter.

Jag bor väl på ett ungefär 100 mil norr om dig  ;D Så självklart kommer inte mina höns att kunna gå ute i samma utsträckning som dina kan... ;) En meter snö är ju inget ovanligt här i krokarna, och inte -30 heller.  ::)

Jag får väl helt enkelt känna mig fram. Om det funkar bra och dom gillar att vara ute så kanske jag kan ruva fram några fler, men jag har siktat in mig på 20 hönor till att börja med. På dom raserna har jag en känsla av att jag kommer att få alldeles tillräckligt med ägg ändå...  ;)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 18 okt-10 kl 16:24 »
Om du bygger ett kollektivrede så ska det vara utan avdelningar. Höns vill ha lagom trånga och mörka reden. För stort är inte tillräckligt mysigt  ;)

Okej, ja då ska dom få mörkt, trångt och mysigt!  ;D

Men du tror inte att dom trampar sönder varandras ägg i kollektiv-redet då?

/Sara

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 18 okt-10 kl 16:58 »
Jag bor väl på ett ungefär 100 mil norr om dig  ;D Så självklart kommer inte mina höns att kunna gå ute i samma utsträckning som dina kan... ;) En meter snö är ju inget ovanligt här i krokarna, och inte -30 heller.  ::)
...

... och jag bor ca 70-80 mil norr om dig ::) och har liknande klimat... Det låter helt ok det du planerar ;D

Jag hade 2 dvärghöns/m2, men det är ett ganska litet hönshus och det var det som avgjorde det för mig...

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 18 okt-10 kl 17:01 »
Helt otroligt, vilket långt land vi lever i!  :o  ;D

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 15 nov-10 kl 12:26 »
Okej, nu har jag kommit ungefär halvvägs med inredningen i hönshuset... Men jag funderar lite på hur långt under pinnarna man bör sätta gallret som skiljer hönsen från bajsbrädan.
Jag förmodar att hönsen helst sitter vända med näbben "neråt" på stegen. Alltså hamnar ju deras stjärtar en bit nedanför "bakom" pinnen. Min tanke var först att sätta fast kompostgallren direkt under stöden som håller upp sittpinnarna, men det blir ju bara en deci under pinnarna, och då lär ju hönsen "skrapa" stjärtarna i gallret... Eller?

Vad rekommenderar ni?

/Sara

Siri-Piri

• -
« Svar #15 skrivet: 15 nov-10 kl 12:39 »
Jag har varit RIKTIGT slö och satt balkonglådor under favoritpinnarna. Bara att lyfta bort och tömma, man behöver inte skrapa eller nånting. Men jag har ju inte många höns, då kanske det blir opraktiskt.
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 15 nov-10 kl 13:00 »
Jag har varit RIKTIGT slö och satt balkonglådor under favoritpinnarna. Bara att lyfta bort och tömma, man behöver inte skrapa eller nånting. Men jag har ju inte många höns, då kanske det blir opraktiskt.

Fast jag måste stänga för med galler under pinnarna eftersom hönsen annars kan "rymma" till den delen av hönshuset där det inte ska finnas några höns... ;) Jag har gjort så att jag kan mocka "bakifrån" under pinnarna utan att behöva gå in till hönsen.

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 15 nov-10 kl 15:07 »
Okej, nu har jag kommit ungefär halvvägs med inredningen i hönshuset... Men jag funderar lite på hur långt under pinnarna man bör sätta gallret som skiljer hönsen från bajsbrädan.
Jag förmodar att hönsen helst sitter vända med näbben "neråt" på stegen. Alltså hamnar ju deras stjärtar en bit nedanför "bakom" pinnen. Min tanke var först att sätta fast kompostgallren direkt under stöden som håller upp sittpinnarna, men det blir ju bara en deci under pinnarna, och då lär ju hönsen "skrapa" stjärtarna i gallret... Eller?

Vad rekommenderar ni?

/Sara

Ingen...?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 15 nov-10 kl 22:49 »
Mina sittpinnar är alla i samma höjd och nätet under sitter direkt på pinnarnas undersida. Tycker detta fungerar bra framförallt för de stora och klumpiga raserna ::)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 15 nov-10 kl 23:14 »
Mina sitter lutande, som en stege, fast en väldigt flack sådan... Men jag kan ju räkna ut hur mycket utrymme det skulle bli om dom skulle sitta helt horisontella, och sen räkna ut hur mycket längre ner jag måste sätta gallret för att det ska överensstämma med lutningen... Typ...  ;)

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser