Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger mobilt grishus,.. ideer o förslag i sista stund.  (läst 8302 gånger)

Englagården

Jag och min sambo har letat och letat eftet riktningar/bilder på roliga och bra grishus som vi kunde bygga,... Nu tar vi första steget och startar en tråd om detta plus att vi dokumenterar vårat eget bygge som föll på en botten av en gammal hövagn,.. Hoppas det gillas och ideer, förslag och tankar tas gjärna emot,.. Kanske lite egna roliga bilder på era gris hus..
Tanken e att detta ska rymma våra 2 avels svin "linderöd" men kommande kultingar..
//jimi Englagården,..

Englagården

SV: Bygger mobilt grishus,.. ideer o förslag i sista stund.
« Svar #1 skrivet: 17 okt-10 kl 21:38 »
River och sliter lite,... och rätate upp grunden så den blev rak och fin

Englagården

« Svar #2 skrivet: 17 okt-10 kl 21:40 »
Här börjar regelverket ta form,.. Jag har kanske överdrivit en aning :-[
2 tum 5 i botten 60 cc

Englagården

« Svar #3 skrivet: 17 okt-10 kl 21:42 »
Botten börjar ta lite form dubbla 11mm OSB skivor och en helvetes massa spik  ;D

Englagården

« Svar #4 skrivet: 17 okt-10 kl 21:46 »
Här kommmer syllen till väggarna drar i med 2 tum 5 här också.
Kommer bli snetak 1,20 i ena änden och 1,70 i andra änden, bakåt ska det vara en uppfällbar brygga som dom ska komma in igenom. Inuti ska det rymma en liten kultingskammare på 1,5 x 2,0 m resten till dom stora grisarna, allt som allt 8m2

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 okt-10 kl 23:25 »
Tänk på att det ska vara 7 m2 till 1 sugga med kultingar, om du vill följa reglerna...
Annars ser det väl bra ut, och du gör rätt i att bygga stadigt ;)

Englagården

« Svar #6 skrivet: 18 okt-10 kl 08:19 »
Jo jag vet om dom reglerna,...
Dom har sånt stort nu men dom kryper ju så klart ihopa i en liten hörna tillsammans och myser ner sig, Tycker dom måtten är lite tagna i ur det blå. :)

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 okt-10 kl 11:18 »
Ja, det är helt befängt.. men det är en annan sak :)

Jo, 10 slaktgrisar kryper ju ihop i en hög på 2 m2, fastän reglerna säger att dom ska ha 15 kvadrat..

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 okt-10 kl 19:14 »
Vad hade du för golv sa du? Osb-skivor? Eller läste jag fel? För de trampar igenom en sån bara de ställer sig på den. Vill gärna ha råd om det ultimata golvet. Vill vara toksäker på att golvet håller för tex 10 slaktsvin, det kan ju bli upp mot ett ton liksom..

(Och som vanligt håller jag inte med om att grisar kryper ihop i en hög och inte utnyttjar hyddan. Det gör de bara om de fryser och har för lite halm. Mina slaktgrisar ligger inte ens intill varandra alltid på vintern, utan kan ligga "slängda" lite här och där)

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 19 okt-10 kl 19:19 »
Vad hade du för golv sa du? Osb-skivor? Eller läste jag fel? För de trampar igenom en sån bara de ställer sig på den. Vill gärna ha råd om det ultimata golvet. Vill vara toksäker på att golvet håller för tex 10 slaktsvin, det kan ju bli upp mot ett ton liksom..

Minst två tum tre , helst tre tum sex , andra sortering , skulle jag använda .
Men en sån hydda blir så tung att den blir svår att flytta .
Då bör man ha väggar , tak och golv var för sig , så man tar i sär kojan vid flyttning

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 okt-10 kl 19:24 »
Äh.. då är den ju mindre flyttbar än de jag har nu. Det måste vara ett enmansjobb, och det är det i stort sett med mina "släpkojor" jag har idag.

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 19 okt-10 kl 19:37 »
Jag skulle tro att när existens hittar hit så säger han att det går att använda plank ner till 3/4 -1 tum tjocklek utan bekymmer .
Men jag vill ha det med god isolering mot golvkyla och väta så jag håller mig hellre till grövre/övergrovt virke .

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 okt-10 kl 19:39 »
Men hur bygger du dina hyddor? Modell?

esten

• -
« Svar #13 skrivet: 19 okt-10 kl 20:00 »
Mina kojor är mer stationära då jag har för lite mark att utnyttja .
Det är bara vid vallbrott som grisarna får flytta .
Och med traktor och lastare är det inte så svårt att flytta dessa hus .

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 okt-10 kl 22:11 »
Jag skulle tro att när existens hittar hit så säger han att det går att använda plank ner till 3/4 -1 tum tjocklek utan bekymmer .
Men jag vill ha det med god isolering mot golvkyla och väta så jag håller mig hellre till grövre/övergrovt virke .

Nej, faktiskt inte.. 1-tum har jag byggt av, och det håller inte. 2-tum är lagom, möjligen 1,5 tum kompletterat med en plywoodskiva, det blir riktigt bra.

Hårhäxan

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 08 apr-11 kl 19:27 »
Vi ska bygga mobilt grishus eller gristraktor. Men vi funderar på att inte använda oss av elstängsel, Min man vill bygga järnstängsel.

alltså ett grishus på en vagn och ett järnstängsel som går att flytta runt med traktor. Finns det några bilder på något sådant? tror ni det skulle fungera så att inte nassenöff rymmer?

Hur stort ska huset vara och hur stor hage måste man ha? Vi har två linderrödgaltar men bör ju även fungera för andra grisar i framtiden.

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 apr-11 kl 19:37 »
Nackdelen med att bygga utan el, är att du måste dimensionera staketet så det håller för att lyfta i, trycka på, gnida sig mot med flera hundra kilos tryck. En gris lyfter lätt 100 kg på trynet, det är bara en leksak för den. Allting måste då vara stadigt förankrat i jorden, du kan inte ställa en grind uppepå marken och tro att den hindrar en gris, den sätter bara trynet under, lyfter och går iväg.  Så det blir rätt opraktiskt just med ett mobilt stängsel.

Därför använder man el, när grisen lärt sig det så går den aldrig mot staketet, och man behöver alltså inte bygga speciellt kraftigt.

Det är svårt att beskriva hur grisar beter sig så att nån tror på en..utan ni får nog testa..  ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 08 apr-11 kl 19:48 »
Det är svårt att beskriva hur grisar beter sig så att nån tror på en..  (...)  ;)
;D ;) :o ::) :P :-[ :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Weasel

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 08 apr-11 kl 20:09 »
Därför använder man el, när grisen lärt sig det så går den aldrig mot staketet, och man behöver alltså inte bygga speciellt kraftigt.

Det är svårt att beskriva hur grisar beter sig så att nån tror på en..utan ni får nog testa..  ;)

våra grisar känner på tråden varje dag!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Hårhäxan

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 08 apr-11 kl 20:17 »
Ja jag ska skicka min man på studiebesök i morgon till några fullvuxna grisar.. tanken är att staketet i järn ska vara hydraliskt så att när man ska flytta på det lyfter man det uppåt och när man ställer ned det ska det förankras i jorden. Men det blir ju inte så bra om grisen lyfter stängslet ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser