Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenvärmeplatta  (läst 8452 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
vattenvärmeplatta
« skrivet: 17 okt-10 kl 19:54 »
vem har provat värmeplattan för vatten.. bor i norra sverige och vi har mycket kallt på vintern och därför fryser vattnet åt hönsen , så nu undrar jag er som bor i norra sverige funkar denna plattan..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: vattenvärmeplatta
« Svar #1 skrivet: 17 okt-10 kl 20:05 »
och man kan väl säga alla ni som har problem med att vattnet fryser på vintern .. har ni provat vattenvärmaren ;)   vad tycker ni
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 17 okt-10 kl 20:17 »
För oss fungerade värmeplattan bra, men det finns några saker som inte är så bra med dem:

1. Den har inte speciellt stor diameter = vi fick byta till en mindre vattenautomat så att den kunde stå på plattan öht. Funkade för oss för vi hade så få höns.

2. Är det nog j--la kallt i hönshuset så kan det ändå bli en 'ishinna' inne i vattenautomatens 'pumla'. Och blir hinnan nog tjock kommer det inget vatten(har bara hänt en gång och då var det -38.8 grader ute och -22 i hönshuset. Och det pågick i flera dygn :-\ Vi satte värmelampa över vattnet + platta tillfälligt då).

3. Det är ju värme under vatten = det dunstar och blir ganska fuktigt i hönshuset av det. För fuktigt för oss, så vi måste bygga om ventilationen i vårt hönshus(vilket är orsaken till att jag inte har höns denna vinter - jag hinner inte bygga om).

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #3 skrivet: 17 okt-10 kl 20:22 »
den verkar som en bra ide.. men kan ju vara lite problems med det ändå..  det sägs ju från vetenskapen att det ska bli en snöfatting och svinkall vinter i år..  så det gäller att vara förbered...

Whippet

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 17 okt-10 kl 20:44 »
...
det sägs ju från vetenskapen att det ska bli en snöfatting och svinkall vinter i år.. 
...
Jo det ska väl det  :-\ 
Plattan ska mina katter få låna så de har vatten ute i vinter... de vill nästan inte vara inne om det inte är riktigt kallt ::) och så får de ha ett par värmelampor också 8)

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 17 okt-10 kl 20:50 »
Vi hade värmeplatta pga att det blir duktigt kallt nere på golvet i hönshuset. Längre upp är det plusgrader (vill inte ha frysta ägg...).

Men tusan vet hur vi ska göra i år, vi har fler höns och behöver fler vattenautomater och värmeplattorna är ju inte direkt billiga. Kanske får bygga nåt och ställa dem på så att de kommer längre upp.

Tål att tänkas på... Men kan hursomhelst rekommendera värmeplatta! =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #6 skrivet: 17 okt-10 kl 21:25 »
jo presis det är på golvet det är kallt och vattnet fryser, som är problemet.. hönsen har nog varmt och ruvredena e så plaserade att äggen inte fryser.. men vattnet det är det som e kruxet...  jag har provat diverse saker men inget funkar.. jag har fram tills nu gått ut varje morgon och eftermiddag (vid behov) med vatten.. och ha det i en vanlig burk ( men då e ju hönsen duktiga på att välta den).... för vattenautomaterna går inte att ha dom fryser..  om man har dom upphängda så är det så besvärligt att fylla på dom ... what to do..  berätta gärna om ni kommer på nån bra lösning..

betsla

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 17 okt-10 kl 21:34 »
Vi får brainstorma tillsammans, jag vet att vi hade ett jäkla sjå i vintras när det dök neråt -40 grader ute. Men kanske kan man bygga upp automaterna lite och göra trappor till hönsen?  ???

Då slipper man att de skräpar ner i dem också.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 17 okt-10 kl 21:43 »
Vi får brainstorma tillsammans, jag vet att vi hade ett jäkla sjå i vintras när det dök neråt -40 grader ute. Men kanske kan man bygga upp automaterna lite och göra trappor till hönsen?  ???

Då slipper man att de skräpar ner i dem också.

Nu har ju jag ett rätt så bra isolerat hönshus, men min "plan" var nog att dels hänga upp vattnet såpass att det kommer undan den värsta golvkylan, och sen hänga en värmelampa alldeles bredvid/ovanför. Vi får väl se hur det går, det blir ju första vintern med höns för mig.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #9 skrivet: 17 okt-10 kl 21:49 »
jag ha ett litet men isolerat hönshus så det funkar inte att hänga det är liksom landningsbanan har jag upptäckt..  ::)
ja vi får brainstorma.. men har provat att höja upp vattenautomaten för att spånet inte ska kommai vattent men ändå funkar det inte.. har dock inte höjt så mycket att man måste bygga en trappa..  :P
får sätta på tänkar mössan... ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 17 okt-10 kl 21:53 »
jag ha ett litet men isolerat hönshus så det funkar inte att hänga det är liksom landningsbanan har jag upptäckt..  ::)
ja vi får brainstorma.. men har provat att höja upp vattenautomaten för att spånet inte ska kommai vattent men ändå funkar det inte.. har dock inte höjt så mycket att man måste bygga en trappa..  :P
får sätta på tänkar mössan... ;)

Det kanske går att ställa den på en uppochnervänd trälåda eller liknande, så hönsen får hoppa upp på lådan för att dricka vatten. Då borde ju ströet hållas borta oxå, kan man tycka... ;)

/Sara

betsla

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 17 okt-10 kl 22:36 »
Vi sover på saken helt enkelt!!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 17 okt-10 kl 22:41 »
Vi sover på saken helt enkelt!!

Sova? Redan??  ;)

/Sara

betsla

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 18 okt-10 kl 09:08 »
Sova? Redan??  ;)

/Sara

Jaa, sova redan... =D I säng halv elva och upp åtta... och fortfarande dyngtrött =/

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #14 skrivet: 18 okt-10 kl 15:30 »
en sak jag också funderat på är såndär värmekabel man ha i vatten slang , (men dom är ganska dyra) och så lindar man den runt vattenbehållaren..  men jag vet inte om det funkar praktiskt, när man ska fylla på!!??
och om man ska bygga nån trä låda som vattnet ska stå på så måste man bygga det lite väl högt..  tuft för hönsen då..  ::)   

betsla

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 18 okt-10 kl 15:32 »
en sak jag också funderat på är såndär värmekabel man ha i vatten slang , (men dom är ganska dyra) och så lindar man den runt vattenbehållaren..  men jag vet inte om det funkar praktiskt, när man ska fylla på!!??
och om man ska bygga nån trä låda som vattnet ska stå på så måste man bygga det lite väl högt..  tuft för hönsen då..  ::)

Men man kan bygga en trappa... jag har lagt ut tegelstenar till kycklingarna så att de kommer åt vattnet nu till exempel. Alltså inte de pyttesmå (som riskerar att drunkna) men de på några veckor.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 18 okt-10 kl 16:43 »

Jag har en värmekabel i vattenhinken till fåren, men när jag försökte sätta den utanpå för att de inte skulle riskera att trassla in sig i den frös vattnet i alla fall  :-\ Det kan ju vara för att hinken är en murarhink = tjockt material, men till vattenslangen mellan stugan och brunnen ligger värmekabeln utanpå pem-slangen och den är ännu tjockare ???

Jag tror att det enklaste sättet för frostfritt vatten en riktigt kall vinter är antingen höja upp + värmelampa eller värmeplatta - då var det ju bara de problemen jag skrev om tidigare som kan ställa till det ::)

Däremot har jag en stor pumla i 'metall' som står på ben. Liknande kan du se här http://www.lantbutiken.se/butik/78-vattenautomat-for-hons-och-honsgarden Den droppar ner i en skål under pumlan. Den kanske det skulle gå att sätta elslinga på, men det är isf bara på pumlan och då kvarstår problemet med skålen under :-\

Edit: Det känns mer och mer som om jag kommer ha hela hönshuset fyllt med värmelampor nästa vinter när jag skaffat nya höns  ::)
« Senast ändrad: 18 okt-10 kl 17:01 av Whippet »

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #17 skrivet: 18 okt-10 kl 16:54 »
kan tänka att om man sätter en värmekabel utanpå hinken så sprids värmen från hinken också och blir inte som man vill då.. och i vattenhinke så värms vattet upp =fryser inte..
jag har även provat att sätta en byggfrigolit platta under vattenbehållaren men då pickar hönsen i sig figoliten..   :o   inte bra..

betsla

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 18 okt-10 kl 16:59 »
Jag har en värmekabel i vattenhinken till fåren, men när jag försökte sätta den utanpå för att de inte skulle riskera att trassla in sig i den frös vattnet i alla fall  :-\ Det kan ju vara för att hinken är en murarhink = tjockt material, men till vattenslangen mellan stugan och brunnen ligger värmekabeln utanpå pem-slangen och den är ännu tjockare ???

Jag tror att det enklaste sättet för frostfritt vatten en riktigt kall vinter är antingen höja upp + värmelampa eller värmeplatta - då var det ju bara de problemen jag skrev om tidigare som kan ställa till det ::)

Däremot har jag en stor pumla i 'metall' som står på ben. Liknande kan du se här http://www.lantbutiken.se/butik/78-vattenautomat-for-hons-och-honsgarden Den droppar ner i en skål under pumlan. Den kanske det skulle gå att sätta elslinga på, men det är isf bara på pumlan och då kvarstår problemet med skålen under :-\

Pumla = automat??  ???

Jag har också en sån och jag tycker att det var relativt bortslösade pengar att köpa en sån. Det blir fort skräpigt i skålen och så tycker jag att den sölar när den fyller på. Sluuuuurk säger det och så skvätter den ner runtom.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 18 okt-10 kl 17:02 »
Jag har lärt mina mellankycklingar att dricka ur nippel nu... Hoppas att kunns lära dom övriga hönsen det oxå, för jäklar så smidigt det var!  :D

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser