Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fleråriga paprikaplantor?  (läst 14775 gånger)

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
fleråriga paprikaplantor?
« skrivet: 17 okt-10 kl 16:02 »
Har alltid trott att paprikor är ettåriga men nu har jag två plantor som levt i två säsonger o dom har börjat bilda nåt som ser ut som en vedartad stam. Om det finns nån som har större kunskap än mig o kan tala om hur jag ska sköta dom så dom överlever vintern blir jag väldigt glad. Dom har gett en liten fin o jämn skörd ändå långt in på hösten, har tagit in dom innan frosten började nypa.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: fleråriga paprikaplantor?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-10 kl 16:43 »
Jag ahr fått lära mig att alla parikor är fleråriga.
Förvara de frostfritt vid ca 15 grader och vattna sparsamt så ska de klara sig (det är vad jag fått lära m ig men jag brukar glömma bort att vattna de så de dör pga för lite vatten.)
Hade en planta som jag hade i toalettfönstret och den mådde jättebra där ända till svärmor tyckte att den borde klippas ner lite då dog den. Fast jag har läst att de ska klippas ner på hösten så det var säkert något annat.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #2 skrivet: 17 okt-10 kl 18:38 »
Jag har övervintrat paprikaplantor i ett ljust fönster och vanlig rumstemperatur med goda resultat, så det är inga problem.

Yrmff

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 okt-10 kl 19:42 »
Häftigt!!

Blir det fler eller större eller tidigare skörd eller storlek andra året ?

mvh H

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-10 kl 01:12 »
kul om det är så att paprikorna är fleråriga!
Mina hade inga frukter alls första året, det kom några blommor men dom föll av. Nu i sommar satte jag ut dom mot en södervägg, i vindskydd o de slapp direkt solljus under den hetaste tiden på dagen. De har fått gödslat vatten varje gång jag har vattnat.
Nu undrar jag om det kan vara bra för dom att stå kvar som dom är över vintern eller om jag ska plantera om dom, jorden är ju helt utsugen o nån liten näring måste de väl ha oxå när det inte är växtsäsong? Det finns två små paprikor kvar som börjat bli röda men inga fler blommor o då borde man väl kunna plantera om utan att störa växten för mycket?
Jag vill bo med skogen i ryggen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 18 okt-10 kl 08:05 »
Nej, du ska inte plantera om nu. Du vill att plantan ska vila under vintern. Det finns för lite ljus för att de ska kunna växa bra, så näring är helt fel i detta läget. Plantera om till våren när ljuset kommer, typ i mars. Det är så plantan ska börja växa för att sätta blommor i rätt tid och ge skörd på sensommaren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser