Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Istället för kakel...  (läst 1549 gånger)

Tummelisa

Istället för kakel...
« skrivet: 16 okt-10 kl 23:39 »
Har murat in en ny vedspis, blev snyggt o bra. Tidigare var det plåt mot skorstenen o mellanrummet bakom gamla spisen. Vill ha något annat än kakel/klinker bakom spisen mot skorstenen. Undrar om någon annan kan ha en lösning.

Kanske kan jag bara lägga lite putsbruk ända upp o släta till samt måla men det ser förmodligen inte lika snyggt ut som kakel.

Någon som har andra lösningar?   (Var lera högst upp på skiljeväggen tidigare.)
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Kafferast

• Blekinge
SV: Istället för kakel...
« Svar #1 skrivet: 21 okt-10 kl 11:06 »
Kanske gamla patinerade tegelstenar murade med sand eller kalkbruk? 
har du en bild så vi får se hur det ser ut?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 21 okt-10 kl 12:01 »
Om vedspisen faktiskt ska användas, så är tegel och andra sugande material vansinnigt opraktiskt. En slätputsad yta som är målad kan funka, beroende på färg får man tvätta ner och måla om med jämna mellanrum.

En lackad/målad plåtskiva kanske kan funka? Antingen fäster man med bruk, eller så skruvar man fast den. Man kan även svartbränna plåten med linolja, kunde matcha vedspisen om den är i gjutjärn. Men det blir ju lite mörkt.

Annars är faktiskt kakel en praktisk lösning, som har använts länge av dem som hade råd. Kan alltså vara helt tidstypiskt att använda det, om man nu är ute efter ett tidstypiskt utseende.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tummelisa

« Svar #3 skrivet: 21 okt-10 kl 23:37 »
Tack för era idéer!
Funderar o funderar men av det blir ju inget gjort. Åker nog o kollar på kakel. Kanske nåt mosaikaktigt som går att forma lite lagom konstnärligt eftersom det inte är samma mått överallt.

Smidigast vore dock att slätputsa o måla vitt, skulle göra sig bra det med o vara lätt att rengöra eftersom vedspisen är o blir flitigt använd både till matlagning o värme.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser