Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vanligt är det med fluglarver i burarna?  (läst 1635 gånger)

Dillen

• Östergötland
Hur vanligt är det med fluglarver i burarna?
« skrivet: 16 okt-10 kl 18:49 »
Jag har aldrig haft fluglarver i mina (inne)burar men läst ena skräckhistorien efter den andra om kaniner som hittats med hela rumpan full av larver. Som jag förstått det ger de sig bara på kaniner som antingen har sår eller som har avföring eller urin i rumpan?

Har läst att larverna kläcks efter bara ett dygn som ägg..Det innebär ju att man kan städa hos sina kaniner så mycket som varannan dag och ändå få larver på sommaren?

Vad kan man göra för att undvika dessa äckliga kryp? Hur farliga är de? Är det ett stort problem inom kaninhantering?
Kommer skaffa utekaniner nu under vintern och vill vara förberedd tills nästa värmesäsong..
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Hur vanligt är det med fluglarver i burarna?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-10 kl 19:15 »
Man kan strö Stalosan i burarna, tex. Håller borta både coccider och flugor. Fungerar riktigt bra, tycker jag  :) Finns på Granngården.
Har väl hittat några ensamma fluglarver två ggr under hela sommaren, och byter en gång i veckan.
Landsflykting i storstan...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 18 okt-10 kl 07:39 »
Jag har hittat några få fluglarver några gånger. Varannan dag är helt onödigt att städa. De kläcks snabbt, men äggen behöver ligga fuktigt, så det är först när det blivit en ansamling av kissblött strö i någon hörna som fluglarverna har någonstans att vara.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 23 okt-10 kl 00:24 »
Jag har torv och har aldrig fluglarver i mina burar.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dillen

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 23 okt-10 kl 07:47 »
Stalosan ska absolut testas i sommar! Är det farligt om kaninerna krafsar upp stalosanet? Jag tänker om man lägger det i botten på toalådan och sen strö över så är det ju möjligt att de krafsar upp medlet på ytan? Kan man lägga lite tidningspapper mellan medlet och ströet kanske?

Det där med torv låter intressant Gille! Går torv att köpa på Granngården tro?
Kissblött strö blir det rätt fort hos mina, de gör alla behov i toalådan och den blir ju snabbt blöt i botten. Den är ju å andra sidan lätt att städa ut ofta.. =)

Då kan jag känna mig lite lugnare inför sommaren, tack för era svar! Hålla koll på ändorna på kaninerna är väll också extra viktigt under sommartid så att de inte är lösa i magen, det attraherar väll fluglarver snabbt om jag förstått det rätt.. Å andra sidan är det väll fel på utfodringen om kaninen är dålig i magen så då gör man ju redan något fel.
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 23 okt-10 kl 14:17 »
Granngården har nog torv.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser