Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  isolera bakugn?  (läst 2716 gånger)

Lasse L

• Ju mer man vet ju mer inser man hur lite man vet
    • Skåne
isolera bakugn?
« skrivet: 16 okt-10 kl 10:44 »
Har en gammal bakugn som jag tänkt lägga på en hård 5 cm tjock stenullsmatta på 2 sidor för att den ska hålla värmen bättre. Bakugnen är murad med tegel. Vad tror ni om detta?
lasse

Eleganten

• Västmanland
SV: isolera bakugn?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-10 kl 20:17 »
Nää skit i det.
Jag tror inte att du uppnår önskvärd effekt snarare tvärt om.

Estetiken framför allt

Hagmarken

• Södermanland
    • Mitt Universum
« Svar #2 skrivet: 18 okt-10 kl 12:16 »
Ja strunta i att isolera med stenull. Se bara till att fogar och puts är i gott skick.
Lever nu, blickar bakåt, tänker framåt!
http://mittuniversum.wordpress.com

Lasse L

• Ju mer man vet ju mer inser man hur lite man vet
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 okt-10 kl 00:42 »
Så va dä mä dä. Jag avvaktar med isoleringen så länge. Var inne på att försöka få bakugnen till att klara 2 bakningar utan mellaneldning. Tack för synpunkterna så länge.
lasse

Bo

« Svar #4 skrivet: 27 okt-10 kl 08:47 »
Ett isoleringsmaterial som tål hög temperatur är vedaska.

anvegard

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 nov-10 kl 19:27 »
skulle vara intressant att höra argumenten för att inte isolera som du fick rådet att göra. Vill du baka bröd och hålla ugnen varm länge så tycker jag att det är en ypperlig ide att isolera.

jenses

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 nov-10 kl 23:38 »
skulle vara intressant att höra argumenten för att inte isolera som du fick rådet att göra. Vill du baka bröd och hålla ugnen varm länge så tycker jag att det är en ypperlig ide att isolera.
Det är framförallt en ypperlig idé att ha en ugn med tillräckligt termisk massa.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 15 nov-10 kl 16:00 »

Hmm kanske får medge att jag gjorde en tankevurpa där.
Jag tänkte mig bakugnen som värmekälla och att man då skulle få ut mindre värme i rummet.
Men Bakugnen är naturligtvis främst en ugn och då blir resonemanget lite mera logiskt.

En följdfråga, Är byggnaden bakugnen står i uppvärmd året om?
Om den inte är det finns en risk att putsen lossnar och att teglet frostsprängs.
 Det kanske går att hitta ett bättre isoleringsmaterial än stenull vars förmåga att andas inte är den bästa
Estetiken framför allt

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, JLAB, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser