Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologisk biodling med nya SJV direktivet.  (läst 22234 gånger)

Michailov

• Västergötland
SV: Ekologisk biodling med nya SJV direktivet.
« Svar #20 skrivet: 16 okt-10 kl 11:23 »
Är det inte lite äpple/päron kring det här egentligen? Jag vill minnas att det förr kallades ekologiskt framställd honung/marmelad/whatever. Eftersom man har en tendens att tappa bort långa, förklarande ord och uttryck så kallas det nu bara ekologisk honung. Därmed har fokus flyttats från framställningen till dess innehåll. Att plastramar ev. är mer hygieniska är ju givetvis av intresse men inte ur ett ekologiskt perspektiv. Det ekologiska skall väl fokusera på den belastning en framställningsmetod har på ekosystemet. Om man tar utgångspunkt i t.ex växthusgaser finns det knappast ett mer negativt material än cellplast/EPS - det orsakar kollosala mängder växthusgaser i sin framställning som ligger materialet till last i alla "miljöberäkningar".

Som exempel kan nämnas att jag i ett anläggningsprojekt där jag var projektledare lät entreprenören beräkna hur stor belastning projektet hade med avseende på växthusgaser. Sedan fick entreprenören komma med förslag på arbetsmetoder/materialval som skulle minska påverkan och förslag till hur detta skulle kompenseras ekonomiskt. Bl.a byggde vi på ett område där marken var kraftigt förorenad och schaktmassorna skulle köras på särskild deponi (ca 8 mil enkel väg). Vi körde kanske 1000 lastbilslass dessa 16 mil och det var där vi började fokusera arbetet. Instinktivt kändes det som att det fanns mest att göra där. Dessutom var markens bärighet extremt dålig så vi fick bygga ca 1-2 meter tjocka cellplastbankar för att avlasta marken och inte få skredrisk/markbrott. Då rapporten var klar visade det sig att dessa transporter påverkade förändringen av miljöpåverkan på decimalen. Eftersom det var sådana enorma mängder växthusgaser som genererades vid tillverkning av cellplast drunknade utsläppen från dessa 1000 lastbilar totalt i sammanhanget.

Det "ekologiska" i ekologisk biodling ligger väl i att begränsa hur mycket ekosystemet "drabbas" av att jag framställer honung? Sedan förenklar man allt för att göra det begripligt - om jag läser reglerna rätt kan jag väl använda importerad mahogny från skövlade regnskogar och få det godkänt som "ekologiskt" bara för att det är naturmaterial. Och då är det nog lite tokigt  ;) Men ur det ekologiska perspektivet är det ju ointressant om jag är hur ohygienisk som helst - det får andra regler ta hand om.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Curt

« Svar #21 skrivet: 16 okt-10 kl 11:24 »
Från en annan tråd ...
Det här gör mig upprörd! Hur får man 50% naturligt material i kupan med isolerade lådor? Man räknar lådor och ramar.
Man kan då ha oisolerade trälådor nertill och EPS till skattlådorna? Trä i yngelrum och plast i skattlådorna?
Ur min vy står en sådan kupa upp & ner! Men hela det här beslutet är upp & ner ...
10 träramar, Farrar eller LN, väger 1600 gram. En Nackalåda väger väl knappast så mycket. Alltså klarar man 50% om man slopar plastramar i yngelrummet.

Michailov

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 16 okt-10 kl 11:32 »
10 träramar, Farrar eller LN, väger 1600 gram. En Nackalåda väger väl knappast så mycket. Alltså klarar man 50% om man slopar plastramar i yngelrummet.
Om "inspektören" skulle komma vintertid skulle väl ramarna väga betydligt mer? Vax och foder är väl också naturliga material och skall räknas in i summeringen. Om man invintrat OK torde bara fodret väga ca 20 kg. Motsvarar många Nacka sargar det.

/Michailov

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 16 okt-10 kl 11:43 »
Jag börjar ledsna på alla dessa organisationer som bara försöker klamra sig fast i det gamla (som det var förr) och som inte ser någon utveckling framåt.

Hela systemet kring näringen är statiskt och blir det inte värre så blir det ännu värre i stället för positiva förändringar. Man pratar miljöeffekter men glömmer bort hur jäkla grisigt och miljöförstörande rengöring och förnyelse av t ex träramar är.

Vi får inte mera ekologisk honung i butikerna med de här besluten. Det som driver alla möjliga att gå med på ett sådant beslut är enbart en vag förhoppning om honungspriset.
Sigillodlarna får som sagt +1:-/kg mer med avtal, man får idag mera hos flera andra uppköpare. Man har t ex annonserat upp till 50:-/kg för t ex fin ljunghonung.
Annonseringar vi aldrig får se via HF. Hela den här omställningen påverkar även produktion och t ex producentpaketen. Utan plastram i dessa kan dom behålla dem för min del.

Man kanske skall vara oberoende och skita i alla organisationer, man får ändå sin honung såld till bra pris. Det enda som händer är att man retar upp nya växande kreativa odlare som har framtidsvisioner. Seniorerna vill inte ändra på något, många har inte ens kapital för det och det är detta slitage som finns mellan gammalt och nytt som hämmar utvecklingen. Men man ger inte framtiden, det nya expansiva en chans.
Det finns ingen dynamik i systemet men fullt av gamla bakåtsträvare som gör allt för att få stopp på nya kreativa aktörer inom honungsbranchen.
« Senast ändrad: 16 okt-10 kl 15:11 av Sten-Åke Lindell »

poze

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 16 okt-10 kl 11:50 »
ekologisk produktion, vad skall det innebära ? skall det vara som nu med kravs regler med kompromisser för att underlätta för odlare för att kunna konkurrera med konventionell odling.

Det är ganska opraktiskt att många bekväma och bra produkter inte är "naturliga" eller hållbara i ett större perspektiv. Miljöbelastning på EPS kontra trä är ju totalt odiskutabelt självklart då det ena är beroende av en ändlig ,dyr och smutsig produkt, trä växer på träd.  Vad man sedan använder för att rengöra/sanera någon av dem är en annan diskussion. Finns många fördelar med eps'en men det har inget med denna sak att göra.

Själv är jag ganska bra på att försöka rättfärdiga mig själv att köpa plastramar, de används länge och jag kan använda mitt eget vax etc. men egentligen är det bara av bekvämlighet, otålighet och girighet som är bevekelsegrunderna. Bina överlever lika bra på ramar utan någon som helst metall eller plast i sig, det tar längre tid att tillverka, mer energi åt bina för att bygga ut eget vax etc.
Tolkningen av dessa riktlinjer och regler för ekologisk biodling är upp till var och en av kontrollorganen, men överlag är det inte mycket som är konstigt om man skulle vara helt krass och fundera på vad är ekologiskt och hållbart.

Att sedan hålla på att frakta socker och honung från olika delar av jorden samt att eventuellt blanda ut ekosocker med konventionellt är ju helt galet, men köper man produkterna så ger det ett incitament för svenska producenter att lägga om dock har EU och andra kolosser gjort det lite svårare att påverka som konsumenter genom tillgång och efterfrågan då de subventionerar och krånglar till allt i den fria handels anda, på gott och ont.

Att hålla några gaddsteklar i sverige och klämma ut lite honung, vax och propolis ur dessa i sverige är fullt genomförbart med metoder och materal som är "naturliga". Att fodra dem och innhysa dem i plasthus är av girighet och bekvämlighet nu moraliserar jag inte och säger att alla skall göra på ett visst sätt, jag är också barn av min tid i Sverige. Men klaga inte på SJV och krav för att de inte kompromissat tillräckligt, de är barn av en helt och hållet osund byråkratisk struktur som inget rår på.

Hur vill ni se att det skall stå i riktlinjerna för ekologisk biodling ? vad är det som saknas och skall ändras ?

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 okt-10 kl 11:56 »
Det finns många spekter som glöms bort, en är ergonomi och rationellt arbete. Kvaliteten på honungen, uppvärming etc finns inget om. Man är bara nere och lajjar i kupan för att det skall kunna stå "ekologiskt" på plastburken ... förpackingen finns det inget om.

Michailov

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 16 okt-10 kl 12:14 »
Hur vill ni se att det skall stå i riktlinjerna för ekologisk biodling ? vad är det som saknas och skall ändras ?

Det finns många spekter som glöms bort, en är ergonomi och rationellt arbete. Kvaliteten på honungen, uppvärming etc finns inget om. Man är bara nere och lajjar i kupan för att det skall kunna stå "ekologiskt" på plastburken ... förpackingen finns det inget om.

Om jag bryter ryggen för att jag har träkupor eller om jag kan arbeta rationellt har för mig inte ett smack med ekologi att göra. Det får jag lösa på annat sätt. Angående uppvärmning av honungen skulle, enligt mig, SJV kunna kräva att det skall göras med grön el eller motsvarande. OM man värmer upp honungen har ju inget med ekologisk produktion att göra annat än att det åtgår energi för att göra det. Att honungen kan bli förstörd av uppvärmning är ju synd men har inget med ekologi att göra. ALLT kan ju inte innefattas i SJVs riktlinjer. Hygienen får ju Livsmedelsverket styra, ergonomin styrs via arbetsmiljölagen, rationalitet styrs via egenintresse etc. Var sak på sin plats.

/MIchailov

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 16 okt-10 kl 12:21 »
Då skall man se allt in ett globalt perspektiv och då blir allt så idiotiskt. Hur många träramar finns det kontra plast och hur ser andra miljöförstörare ut runt om oss.
Nu har vi förtbättrat 0.00000001% Heja! Vad skall vi göra härnäst? Kräva att det moderna jordbruket går över till häst? Förbjuda att kossor släpper ut växthusgaser? Sätta pruttalysator på kossorna?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #28 skrivet: 16 okt-10 kl 12:25 »
Lite off topic, men problemet är nog att biodlaren har svårt att förklara för konsumenten på vilket sätt den ekologiska honungen är bättre ur ett uthållighetsperspektiv när man under så många år diskuterat transporter utan att komma i mål. Konsumenten lurar man inte så lätt med att träkupor med transport från andra sidan jorden skulle vara bättre än plastkupor i Sverige.

Krav har för mig för länge sedan förstört sitt fina varumärke genom att inte lyckas lyfta in transporter och då återstår bara värdet av en ökad biologisk mångfald vid produktionen - och det påverkar inte krav-reglerna för honung mer än möjligen att det blir färre bikupor och därmed mindre konkurrens om pollen för vilda humlor och fler sådana.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 16 okt-10 kl 12:28 »
Hur många skickar iväg sina ramar för rengöring, hur många rengör själva, hur många rengör inte. Ingen som vet. Man har ingen koll på vaxförnyelse.
Allt för många ställen jag varit på har sett groteska ut ut miljösynpunkt, ändå tycker individen att det är miljövänligt.
Vem som helst, när som helst kan komma hem till mig och se hur jag har det i bigårdarna. Det kan jag stolt visa upp, rent och fräsht!

Men jag är inte samma gris som dom och de får kalla sin bigård för ekologisk men inte jag för jag har fel material. Hygienfrågorna kommer på skam.
« Senast ändrad: 16 okt-10 kl 12:33 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 okt-10 kl 12:39 »
Jag har haft många besökare här som köpt honung!

poze

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 16 okt-10 kl 12:51 »
Då skall man se allt in ett globalt perspektiv och då blir allt så idiotiskt. Hur många träramar finns det kontra plast och hur ser andra miljöförstörare ut runt om oss.
Nu har vi förtbättrat 0.00000001% Heja! Vad skall vi göra härnäst? Kräva att det moderna jordbruket går över till häst? Förbjuda att kossor släpper ut växthusgaser? Sätta pruttalysator på kossorna?

Det argumentet ifrågasätter ju hela alternativ.nu. Lägg dig ner, sluta kämpa och vänta in frukten av alla andras fördärv av våran jord.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 16 okt-10 kl 14:17 »
I den här diskussionen talas det mest om det materiella då det gäller ekologisk biodling, men är det trots allt inte
viktigast varifrån bina hämtar sin nektar för att honungen skall kallas för ekologisk?
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 16 okt-10 kl 14:27 »
Det argumentet ifrågasätter ju hela alternativ.nu. Lägg dig ner, sluta kämpa och vänta in frukten av alla andras fördärv av våran jord.

Då ansluter jag mig hellre till KRAV och stödjer dem.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 16 okt-10 kl 14:37 »
Ännu mera ekologiskt! Man blir nästan sugen på lite honung ...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 16 okt-10 kl 14:59 »
Jag förstår att många med gamla träkupor ser sin gratischans att få marknadsföra sin honung som ekologisk, men de får allt kvalifisera sig först.
Det är brist på Svensk Ekologisk honung och importen stor, det finns i stort sett bara ekologisk import via HF i de vanliga butikerna.
Man vill ha in mera Svensk ekologisk i butikerna, underförstått till HF så att man tar till vilka medel som helst.
Frågan är hur certifieringsorganen gör som certifierar både KRAV och Ekologisk (SJV direktivet). Kravbilden är så olika, upplagt för framtida problem.
Största problemet blir när Eko odlarna blir så många att det börjar bli brister i tillsynen, och priset kommer inte att ge någon kredit.
KRAV kommer fortfarande att vara det enda seriösa ekologiska alternativet. Enda stora plumpen är KRAV foder kravet.

Michailov

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 16 okt-10 kl 15:12 »
Det är väl inget som hindrar att man skiter i både Krav och SJV? Bara man inte kallar sin honung för "ekologisk"?

Eftersom det är såpass många biodlare som anser reglerna för certifiering som ekologisk är så baklänges kan man väl införa en egen klassificering, Gaia-honung, Jord-nära honung eller vad man nu tycker och skriva egna krav för detta. En liten kort info på burketiketten vad det innebär, en länk till en hemsida, tryckt info till butiker etc. Då kunde man ju kombinera det som är ok från SJVs ekologiska regler, Krav, ergonomi, ouppvärmd honung, medel/metoder för varroabekämpning, renlighet/hygien etc etc. Baseras på egenkontroll och vilja att efterleva på egen hand. Ingen certifiering eller så utan bara en slags märkning där konsumenten via broschyr/internet kan ta reda på honungens bakgrund.

Varför måste man in i systemet med att "Sigill betalar 1:- mer för ekohonung enl. SJV direktiv" eller att "HF skulle betala mer för Kravhonung". Skit i dem!

/Michailov

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 16 okt-10 kl 15:32 »
Klart att jag skiter i systemet. Har beställt 500 EPS lådor till och håller på med offerter på 6.000 plastramar. Jag satsar på kvalitet och besökare i bigårdarna.
När allt är färdigtramsat så kommer jag också att vara leverantör av ekologisk honung. Men det finns ju företag som kommer att generaldissas!

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #39 skrivet: 16 okt-10 kl 18:11 »
Den här tråden är F-n det roligaste jag har läst på länge
Vilken energi folks !!!

Om vi kunde använda uns av detta till att kreativt ändra i det sk regelverket så att det passar modern
biodling för att framställa #ekologisk "honung utan invecklade krusiduller så ahr vi en jättechans tänk att regelverket inte är riktigt satt i sjön än och det baserr jag på att det är relativt få ännu som har kommit igång med detta i praktiken, chansen finns alltså ännu inna bollen har kommit i rullning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser