Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spelar får döda om de jagas av hund?  (läst 3392 gånger)

Vildblomster

• Singeltjej på landet
    • Hälsingland
Spelar får döda om de jagas av hund?
« skrivet: 13 okt-10 kl 23:09 »
Några får som rymt i en hage i närheten blev idag jagade av en älghund. När vi kom fram trodde vi hunden hade bitit ihjäl ett får, för det låg på backen och såg halvdött ut. Men efter att vi tagit bort hundarna och tittade närmare på fåret så reste det sig o gick iväg. Är detta beteende vanligt? Det verkade inte vara några skador på fåret.
Bor i södra Hälsingland

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Spelar får döda om de jagas av hund?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-10 kl 23:16 »
kanske svimmade av chock! hade en tacka som gjorde det vid märkningen och sen vid klippning.
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Vildblomster

• Singeltjej på landet
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 13 okt-10 kl 23:22 »
Ja det måste ju ha varit nåt sånt. För det var helskumt alltså. Men såklart väldigt otäckt först.

Kanske ska tillägga att jag själv inte är nån fårägare... ;D
Bor i södra Hälsingland

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 okt-10 kl 23:25 »
Jag  har sett en tacka som gjort saa,,hon var en houdini,,,gick igenom staket och in paa tomten till hundarna!!!
och ut till grannens hagmarker,,en dag var hon ute paa min uppfart,, och min tik saag henne innna jag saag henne,,
tiken har stark drift att jaga dom feta dumma ullhuvudena til dit daer dom ska,,
hon jagade tackan,,ut fraan uppfarten,,ner paa vaegen upp till naetsa grind,,tackan gick rakt igenom staketrtraadrana sa det alet som en exploderande gitarr,,sen stope hon!
jag taenkte att jaha,,baar byta kladere och graeva ner hene,,hon laag i naan minut sen stod hon upp igen,,och rymde flera gaanger ill!! morr!
hon ligger nu i min frys.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 14 okt-10 kl 06:11 »
Jag tror inte att de spelar döda, utan snarare tuppar av av stress. Har råkat ut för det själv för länge sedan med ett supernervöst ungdjur.
De stressar upp sig så de svimmar helt enkelt. Men det är ju ett form av försvar, medvetet eller ej ;)

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 14 okt-10 kl 10:49 »
här finns kanske en del av svaret ?
Det handlar om getter med en nedärvd svaghet i nervsystemet .

Fainting Goats
http://

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 14 okt-10 kl 11:10 »
JAg har vart med om finullstackor som har rymt vid flyttning till slut tog vi dem med skottkärra dem lade sig ner och ville inte gå nånstans de spelade liksom döda för att jag skulle sluta och det gjorde jag ju för jag kunde inte släpa med dem.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 okt-10 kl 19:17 »
En del får har det som försvarsmetod när de blir jagade!
En tacka som känner sig hotad springer sin väg, eller stannar och slåss. En del tar till taktiken att slänga sig ner och spela död. Ett rovdjur tappar intresset för ett djur som ligger som död och väljer då ut ett annat djur att jaga.
Det är alltså symtom på ett mycket stressat djur!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Garmolin

• Närke
« Svar #8 skrivet: 15 okt-10 kl 05:44 »
Jag har nyligen skaffat 2 oxforddown tacklamm och de gjorde precis så här när vi hämtade dem. När de skulle föras över från fårstallet till hästtransporten så bara "dog" de helt plötsligt. Det blev till att bära dem sista biten. När vi kom hem hit var det samma visa igen. Uppfödaren sa att det är inget ovanligt att de gör så.
Bor på en liten gård från 1880.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 15 okt-10 kl 09:28 »
Jag var med på en vallhundstävling för många år sedan, som gick på just Oxford Down. De gjorde just så, utan att man kunde se den misnta anledning till att de skulle vara stressade... De föll som käglor, när de såg hunden ;)

Det såg rätt roligt ut, men som tävling betraktad så var det förstås katastrof...
Detta var i mitten av 90-talet, vi har lärt oss en hel del sedan dess, inom Svenska Vallhundsklubben!

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 15 okt-10 kl 12:00 »
När jag köpte mina första tackor i början på 90-talet - vilket var renrasiga OD, så sa säljaren (som hade lång erfarenhet av just OD), att de inte ska vallas med hund, för de kan få hjärtstillstånd och dö av det. Så att tycka det ser kul ut när de faller som käglor, känns för mig lite konstigt.
De ska vad jag förstått vara mycket stresskänsliga och då kanske de inte hinner visa upp hela repertoaren av stressbeteenden innan?

Kanske någon med OD kan utveckla detta mer?

Vilse

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 okt-10 kl 07:22 »
Min unghund passade på häromdagen,,jag har antagligen ischias och jävligt ont och han satte av ut i paddocken,,efter att vi kommit till grinden där det hela skulle avbrytas.
Inkallning-nix,,sitt - nix,
kort sagt hunden hade roligt,,han älskar att springa,,han sprang jämsides med ett lamm som bara föll ihop,,då satte sej hunden ner bredvid,,sen fick jag bära tillbaka lammet  ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 23 okt-10 kl 20:20 »
Min granne som är född i australien och haft med får att göra hela sitt liv hävdar att får som blir jagade/stressade får ett mjölksyreöverskott som får alla muskler att stelna därav kollapsar de. Jag har sett det flera gånger när hans hundar försöker fånga in en förymd tacka, den bara trillar ihop och reser sig sen efter att ha fått vila en stund.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vilse

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 okt-10 kl 06:35 »
Min granne som är född i australien och haft med får att göra hela sitt liv hävdar att får som blir jagade/stressade får ett mjölksyreöverskott som får alla muskler att stelna därav kollapsar de. Jag har sett det flera gånger när hans hundar försöker fånga in en förymd tacka, den bara trillar ihop och reser sig sen efter att ha fått vila en stund.

Det köper jag,,för det lamm jag fick bära tillbaka in i hagen kunde inte ens räta ut benen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser