Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får + nässlor....  (läst 3540 gånger)

leifhh

• Gäst
får + nässlor....
« skrivet: 12 jun-06 kl 12:47 »
Jag lessnade på att det växte en massa nässlor i min fårhage. I helgen mejade jag ner dem för att fåren skulle komma åt växtligheten inunder nässlorna. Döm av min förvåning när fåren när nässlorna väl torkat upp raskt mumsade i sig dem, blad, stjälk och allt. Då kom nässlorna i alla fall till nytta.

Marianne

Re:får + nässlor....
« Svar #1 skrivet: 12 jun-06 kl 15:16 »
Tack för tipset!
Vi har också alldeles för mycket nässlor i hagen

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 13 jun-06 kl 00:25 »
Torkade nässlor är jättebra djurfoder! Innehåller massor av vitaminer och mineraler. Även kor och hästar mumsar glatt i sig nässlor när jag slagit dem och de fått torka ett par dagar. I år funderar jag på att skörda i buketter och torka inför vintern. Har för mig att även höns gillar torkade nässlor skarpt.
« Senast ändrad: 13 jun-06 kl 10:14 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lena A

« Svar #3 skrivet: 13 jun-06 kl 08:32 »
Jättebra tips om torkade nässlor! Mina fållor är också fulla av nässlor, så nu vet jag vad jag ska göra med dem  ;D.

Ja, det sägs att höns gillar nässlor. Jag har torkat en del inför vintern till dem, men mina hönor gillar definitivt inte nässlor utan tittar uppfordrande på mig när jag ger dem nässlorna och tycker nog att det där kan du äta själv  ;D

Sleipner_

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jun-06 kl 10:42 »
Fåren äter gärna nässlor, det ökande antalet nässlor beror på att fåren äter främst nässlornas blomstänglar när dom växer, fröna får en bra start inkapslade i sk. piller med näring på köpet. hemma ökade nässlorna i hagarna otroligt fort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1307 gäster, 4 användare
addebadde, Staem, javill, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser