Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allergi och antiinflammatoriska läkemedel  (läst 3929 gånger)

Solklart

• Uppland
Allergi och antiinflammatoriska läkemedel
« skrivet: 11 okt-10 kl 22:35 »
Någonstans har jag för mig ::) att jag läst att om man tar antiinflammatoriska läkemedel så ökar risken för allergiska komplikationer om man t.ex. blir stucken av ett bi. Jag har försökt hitta källan till detta igen men inte lyckats.

Är det någon som vet var ursprungsdokumentet finns eller vet något om ämnet så är jag tacksam för all hjälp jag kan få.
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Allergi och antiinflammatoriska läkemedel
« Svar #1 skrivet: 12 okt-10 kl 07:56 »
Det finns samband mellan bruk av ACE-hämmare (Angiotensin Converting Enzyme hämmare) och hyposensibilisering (behandling mot t ex bistick).

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 12 okt-10 kl 08:10 »
Jag äter Diklofenak två gånger per dag. Och jag blev stungen i somras fem gånger (om jag minns rätt) vid ett och samma tillfälle. Jordgetingbo som inte gillade att jag skulle ta livet av dem.  ::)

Jag märkte ingenting. Några märken på kroppen, varav några kliade. Men annars ingenting.
Tant inte fru, om jag får be. :D

Suresh

• -
« Svar #3 skrivet: 12 okt-10 kl 08:51 »
Jag äter Diklofenak två gånger per dag.

Grattis till den pajade kistan.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 okt-10 kl 12:58 »
Äter antiinflammatiriskt smärtstillande varje dag och när jag blir stucken så får jag värsta klådan och måste käka antihistamin prepp. Inte kul. Ska be läkaren skriva ut bättre allergiprepp. nästa gång.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 12 okt-10 kl 16:13 »
Grattis till den pajade kistan.

Tack! Men det behövs inte.  ;D
Har världens bästa mage. Kan äta pillren utan mat eller vätska till.   :-[
Vet andra som fått magproblem eller mår illa när de tar dem. Men inte här inte.  ;D
Min lilla magsäck fixar även määäängder med plommon utan minsta pip.

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 12 okt-10 kl 16:47 »
Tack! Men det behövs inte.  ;D
Har världens bästa mage. Kan äta pillren utan mat eller vätska till.   :-[
Vet andra som fått magproblem eller mår illa när de tar dem. Men inte här inte.  ;D
Min lilla magsäck fixar även määäängder med plommon utan minsta pip.

Diklofenaken kan ge retningar på magens slemhinna och orsaka magsår vid långvarig användning, skriver wikipedia. För min dotter tog det ett halvår innan magen pajade. Min bror som har en kronisk reumatisk sjukdom vägrar att ta det.

Orsaken är att det enzym som orsakar inflammationen och man försöker bekämpa  också reglerar surhetsnivån (eller något liknande) i magen. Slår du ut det ena så slår du även ut det andra.

Angua

« Svar #7 skrivet: 12 okt-10 kl 17:26 »
Någonstans har jag för mig ::) att jag läst att om man tar antiinflammatoriska läkemedel så ökar risken för allergiska komplikationer om man t.ex. blir stucken av ett bi. Jag har försökt hitta källan till detta igen men inte lyckats.

Är det någon som vet var ursprungsdokumentet finns eller vet något om ämnet så är jag tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag har inte sett något sådant (försöker hålla koll då jag äter en hel del NSAID). Allergiska reaktioner kan komma som en biverkning, på samma sätt som du kan få andra biverkningar. kolla på fass.se så kan du slå upp olika preparat.

========================================

Vad gäller magen så är det en välkänd biverkning, men då effekten av diklofenak mot inflammation är så bra så tolereras det och för oss som äter mycket så skrivs det ut magmedel också om det behövs. Nyttan av medicinen överstiger nackdelarna helt enkelt. KAn rekommendera fass över wikipedia om du vill ha fakta om läkemedel. Inga läkemedel är biverkningsfria, sedan får olika människor olika biverkningar i större och mindre utsträckning. MAgsår på diklofenak drabbar mindre än en promille tex.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 okt-10 kl 19:04 »
Diklofenaken kan ge retningar på magens slemhinna och orsaka magsår vid långvarig användning, skriver wikipedia. För min dotter tog det ett halvår innan magen pajade. Min bror som har en kronisk reumatisk sjukdom vägrar att ta det.

Orsaken är att det enzym som orsakar inflammationen och man försöker bekämpa  också reglerar surhetsnivån (eller något liknande) i magen. Slår du ut det ena så slår du även ut det andra.

Jag tror att detta - precis som eventuella allergiska reaktioner - är indivduellt. Själv har jag pillat i mig en eller två tabletter dagligen i sex, sju år. Och några problem har jag inte fått. Trots att jag inte dricker eller äter något i samband med pillrandet.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 12 okt-10 kl 19:09 »

Förlåt att jag lägger mig i, Dr Wikipedia, men det finns massor med människor som äter Diklofenak år ut och år in utan att "paja magen". Andra tål det inte alls och ytterligare andra reagerar som din dotter. Om du eller någon annan vill veta hur Dikloifenak verkar rekommenderar jag www.fass.se
Vad gäller Solklarts fråga har jag tyvärr ingenting att komma med. Har du Googlat?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Solklart

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 12 okt-10 kl 19:35 »
Jodå jag har googlat men inte lyckats hitta det igen.  :(

Jag har en bekant som berättade att hans fru reagerat mycket negativt (livshotande) på ett getingstick för ett par dagar sedan. Jag frågade automatiskt om hon tagit något antiinflammatoriskt i samband med sticket och fick ett häpet jakande svar.

Jag vill minnas att det jag läste handlade om en biodlare som satte sin allvarliga allergiska reaktion i samband med medicinen han tagit. Han hade aldrig reagerat så kraftigt tidigare och hans reaktioner på sticken blev normala när han slutat med medicinen. Det var ett antiinflammatoriskt preparat han tagit.

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 12 okt-10 kl 19:55 »
Det är nog jag som tog upp det här efter att råkat utför ett  >:D samhälle vid fel tillfälle=regnig dag + 40 stick varav 3 st innanför slöja på halsen som fick sitta kvar och pumpa in fulla dosen.

Hade diskussion på nybörjar sidorna hos ett annan forum som blev nerlagt.

Tror att jag var in på ett engelsktalande site och de fanns ett yrkes bi odlare som fick ett stick och hamnade på akut på sjukhus och höll på stryka med.
Han blev mest ledsen att han skulle behöva ge upp sitt livs verk pga att han hade utvecklat allergi mot bi stick.  :'( :'(

Innan han han sälja fick han ett till stick och inget hände , allt var som för  ???

Då tänkte han tillbacka vad han hade gjort innan den förra stick och kom på att han hade precis varit till sin tandläkare och fått en massa bedövning och smärt stillande.

Eftersom han hade fixat tänderna och kunde behålla bierna så  ;D log  ;D han vakert igen.  ;D

Har även tittat lite gran och inte lyckats att hitta original artikeln , förmycket info på nätet.       

Det jag kom fram till var att försöka minimera antal stick , man vet inte om man får ett allergiskt reaktion på första ett den 1001sticket. Synd om man fick sluta i för tid .

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser