Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olja som e skonsam mot gummi  (läst 7699 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Olja som e skonsam mot gummi
« skrivet: 11 okt-10 kl 18:34 »
Finns det  ????.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Weasel

• Skåne
SV: Olja som e skonsam mot gummi
« Svar #1 skrivet: 11 okt-10 kl 18:50 »
Vad ska du ha det till? Är bromsvätska en olja ??? Ska man iaf kunna smörja in torra gamla däck med har jag hört.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 11 okt-10 kl 19:04 »
Vad ska du ha det till? Är bromsvätska en olja ??? Ska man iaf kunna smörja in torra gamla däck med har jag hört.

Bromsvätska? som är så frätande . Droppa lite på bilen får du se vad som händer med lacken .

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 okt-10 kl 19:10 »
Bromsvätska? som är så frätande . Droppa lite på bilen får du se vad som händer med lacken .

Ska kanske markera har jag hört... ingen annan som hört det? ;D för i så fall stämmer det kanske inte :-[
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Jorlan

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 okt-10 kl 20:57 »
Silikonbaserad gummismörja på sprejburk är inte så dumt att ha till hands i verkstan för uppsmörjning av div. gummiprylar och lister. Helt vanligt vaselin går också fint.

Bromsvätska bör man bara ha i bromssystemet.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 12 okt-10 kl 19:07 »
Kanske inte direkt vad du är ute efter men balsamterpentin mjukar upp gammalt och hårt gummi.
If it doesn't work, chrome it!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 12 okt-10 kl 20:37 »
Det finns ju en oherrans massa olika gummi, bl a oljebeständigt.

Vilket är problemet trådskaparen har?

Olja är ju skonsam mot oljebeständigt gummi.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 12 okt-10 kl 23:10 »
Precis, det gäller att veta vilken gummikvalitet det är frågan om.

Bromsvätska passar bra ihop med naturgummi och möjligen en del av de äldsta typerna av syntetiskt gummi (Buna m fl), men knappast med något annat.

För nitrilgummi och andra s k oljebeständiga kvaliteter går det bra med vanlig mineralolja. Beträffande sådana oljor så är en tumregel att ju bättre raffinerad oljan är och ju friare från tillsatser den är, desto mer gummikompatibel bör den vara. Ljusa och relativt luktfria mineraloljor (t ex symaskinsolja och vissa hydrauloljor) är att föredra framför t ex motoroljor och växellådsoljor.

Vegetabiliska oljor, t ex rapsolja, beter sig ungefär som mineraloljor men sägs kunna vara mer aggressiva i enstaka specialfall.

Ett tips är att surfa hem en materialkompatibilitetstabell från någon leverantör av gummislangar, industrigummi och sånt, och läsa på där.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 13 okt-10 kl 20:00 »
Jag har fått loss stelheten på min släpkärreaxel,borrat och gängat för fettnipplar.Men jag tänkte att det kan väl inte vara dumt att spruta in lite olja där innan nipplarna sätts dit.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, Stengrim, Proct

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser