Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återanvända lådor  (läst 3397 gånger)

Drönarn

• Gästrikland
Återanvända lådor
« skrivet: 11 okt-10 kl 10:32 »
Har ett gäng avdankade Langstroth lådor i frigolit som jag vill kapa ned för att användas som 3/4 dels och som skatt lådor
Är den någon besitter en metod att skära av i frigolit på enkelt sätt och få en bra snitt yta
Känner inte att såga är en tillräckligt bra metod
Finns den en elektrisk variant ??

Förslag emotses

Lisen 20

• Östergötland
SV: Återanvända lådor
« Svar #1 skrivet: 11 okt-10 kl 10:37 »
hej
spänna upp en "ramtråd" och smält dig igenom m.h.a spänning. det svåra är att hålla tråden spänd.

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 11 okt-10 kl 10:40 »
En varmkniv brukar jag använda när jag håller på med frigolit, det är som att skära i smör. Jag har en kokplatta som jag lägger kniven på tills den är ordentligt varm. Ibland har jag två knivar så jag kan växla, det går rätt fort att kniven blir kall och det blir svårt att skära.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 11 okt-10 kl 11:54 »
Med en insatsskiva kan du ha dom längst ner mot botten. Vintertid tar du ur skivan så får du extra ventilation .

Tycker det låter krångligt att kapa dom så det blir rätt...  :-\

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 11 okt-10 kl 11:59 »
 ;D Har provat många sätt att skära frigolit, ;D

Skulle rekommendera att du använder dig av flera vassa knivar / av rakblads typ , detta är även bra om du har ett styv metall kant att skära efter så att det blir raka snitt.

Man får ge upp tanken att man kan göra allt på en gång , här krävs det många små snitt för att få ett godtagbar resultat.
Ju mer tid man ta på sig desto bättre blir slut resultat.

Det är lätt att skära med värme men det är lätt hänt att man slinter när kniven svalnar + att bedöma värmen , den håller på att ändras under hela processen = man vet aldrig hur mycket eller lite tryck som behövs.

Sågning resulterar i att det snöar + snittytan blir inte slät

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 okt-10 kl 12:16 »
Jag tror en bra byggsåg fungerar. Jag har sågat EPS med min Royobi och det gick bra.
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8372&art=1460865

Här är annars lite avhandlat sedan tidigare ...
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84417.0

Curt

« Svar #6 skrivet: 11 okt-10 kl 16:06 »
Är den någon besitter en metod att skära av i frigolit på enkelt sätt och få en bra snitt yta

Förslag emotses

Det har ju varit på tapeten förut. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84417.msg715947#msg715947

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 11 okt-10 kl 16:17 »
Tack vänner för förslag jag tror att det ljusnar

Curt finns det en nån bild att få se på din EPS skärare som du har så vänligt nog beskrivit bra på den tidigare tråden.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-10 kl 18:19 »
Har ett gäng avdankade Langstroth lådor i frigolit som jag vill kapa ned för att användas som 3/4 dels och som skatt lådor

Förslag emotses
Hej!
Är det hel Langstroth du har? Jag hade ett par sådana, de byggde jag på/under med
en list på 56,58 mm, så blev det hel Dadant av dem. Dadant till yngelrum o 3/4 till skattlådor.
Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Curt

« Svar #9 skrivet: 11 okt-10 kl 19:11 »
Tack vänner för förslag jag tror att det ljusnar

Curt finns det en nån bild att få se på din EPS skärare som du har så vänligt nog beskrivit bra på den tidigare tråden.
Det kommer en här

poze

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 11 okt-10 kl 20:55 »
Såga med en byggsåg med fin klinga och hög hastighet så borde det inte bli så "snöigt" samt att härda ytan med ett strykjärn efter.

Fungerar till och med på mjukare cellplast.

kunde inte hålla mig, det är ju biodling det handlar om klart du skall få ett alternativ till :)

Undrar för övrigt hur många som tittar på alla trådar och läser förslagen på frågorna som har egna lösningar på allt som inte skriver !  :D
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 okt-10 kl 20:58 »
Undrar för övrigt hur många som tittar på alla trådar och läser förslagen på frågorna som har egna lösningar på allt som inte skriver !  :D

Kan bidra med en ickelösning från det egna förrådet: cirkelsåg. Anåda vad det yr plastfnugg, och vad statiskt det är!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 11 okt-10 kl 21:35 »
Här om dan var det någon som blev putt , för att någon frågade efter flera lösningar på ett problem.  :(

Eftersom det handlar om bi odling så finns det sällan ett definitiv svar + man kan fråga tills man får ett svar som verkar vettigt , från ens egna förutsättningar  ;D

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #13 skrivet: 11 okt-10 kl 21:49 »
Motståndstråd verkar ha utgått ur sortimentet både på clas-o och kjell, däremot finns det på conrad, jag köpte mina på kjell en gång i tiden. Vill du bygga något eget så sök på modellflygforum för att få reda på spänning och rätt dimension av tråden. Tänk på att tråden eller sågen måste fjäderbelastas, tråden länger sig mycket när den blir varm och den måste vara ganska hårt spänd även varm för att skära raka snitt, annars blir snitten bananformade och "hoppiga".

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 11 okt-10 kl 22:03 »
Curt : tack för bilden nu begriper jag funktionen !

Beekepern: Du vred om skallen på mig det må bli några dadant också
tänkte inte så långt,  Thanks man !

Jag återkopplar till denna tråd när jag kommit så långt i höstmörkret att jag har jobbat med lådorna o visar hur det blev.

Curt

« Svar #15 skrivet: 11 okt-10 kl 22:04 »
Motståndstråd verkar ha utgått ur sortimentet både på clas-o och kjell, däremot finns det på conrad, jag köpte mina på kjell en gång i tiden. Vill du bygga något eget så sök på modellflygforum för att få reda på spänning och rätt dimension av tråden. Tänk på att tråden eller sågen måste fjäderbelastas, tråden länger sig mycket när den blir varm och den måste vara ganska hårt spänd även varm för att skära raka snitt, annars blir snitten bananformade och "hoppiga".
Det går utmärkt med förtent kaktråd och 12 volt. Med rostfri tråd behövs 24 volt.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 12 okt-10 kl 00:19 »
Beekepern: Du vred om skallen på mig det må bli några dadant också
tänkte inte så långt

Blir det att tänka innanför eller outside the box

Tycker oxå att det verka vara ett bra alternativ , lite mark isolering + kanske några brädor på utsidan för att hålla ihop det hela blir rätt bra.

Efterson  det blir yngel kammaren så kommer inte lådan att slitas så mycket.  Lite bilder på hur resultatet blev ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser