Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  återtag av hel slaktkropp för att sälja?  (läst 2332 gånger)

sarbe453

• Östergötland
återtag av hel slaktkropp för att sälja?
« skrivet: 10 okt-10 kl 14:31 »
Hamnade i en diskussion med maken om att sälja kött lagligt. Han menade att skicka till slakteri och göra återtag av hel slaktkropp för att stycka själv var i princip omöjligt. Detta pga att det måste vara en obruten kylkedja samt att det ställs så höga hygieniska krav på platsen där man styckar så det är svårt att få det hela godkänt. Jag hade inte så många argument för att det går mer än att jag har fått för mig att det är många som gör så...

Så hur är det? Kan man göra återtag på hela slaktkroppar för att stycka själv och sälja lagligt enligt konstens alla regler. Är det lönsamt? Hur gör ni därute???

har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: återtag av hel slaktkropp för att sälja?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-10 kl 14:44 »
Nja, jag håller nog med din man. Du behöver en godkänd lokal för styckning av kött. Men slakteriet bör väl kunna stycka också, så att du istället kan sälja köttet i lådor?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 okt-10 kl 14:49 »
Du kan ju bara göra så i en obetydlig omfattning, kött till dig och dina närmaste.
Ska du sälja så måste det styckas i en godkänd stycklokal och kylkedjan ska vara obruten, du ska alltså hålla köttet kallt på nåt vis hela vägen från slakteriet och till stycklokalen. Just det är iofs inte så svårt att uppnå.

Alternativet är ju då att man låter slakteriet stycka och förpacka det och man kör det direkt till kunden. Egentligen ska även det göras kylt..medan om kunden själv hämtar så får den köra hur den vill..

ulfg

« Svar #3 skrivet: 10 okt-10 kl 17:49 »
Lite svårt att se vitsen med att ta tillbaka hel slaktkropp för att stycka själv. Varken slakt eller styckning går att räkna hem med eget arbetem blir varken bättre eller billigare. Tillkommer hygienkraven. Sälja själv till egna kunder måste man dock göra när man jobbar i mindre skala. Annars uppstår ingen vinst.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 okt-10 kl 20:48 »
Tack för svaren!

Jag får väl ge mig och erkänna  att maken hade rätt... jag avskyr att ha fel  ;)

Men hur fungerar det för pyttesmå uppfödare? Tar Scan emot 5 lamm exempelvis och får man transportbilen att komma för så få?

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 10 okt-10 kl 21:13 »
Tack för svaren!

Jag får väl ge mig och erkänna  att maken hade rätt... jag avskyr att ha fel  ;)

Men hur fungerar det för pyttesmå uppfödare? Tar Scan emot 5 lamm exempelvis och får man transportbilen att komma för så få?

Jo, jag tror t o m de kommer för enstaka lamm, men det är en straffavgift på ca 250 kr då (Har för mig att det blir avgift om man skickar under 5 st)

Jacob

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 10 okt-10 kl 21:14 »
Under 6 djur tar Scan en avgift på 225 kr  men ska dubblas efter årsskiftet.
Om man dessutom inte har kontrakt med dem så är det så gott som omöjligt, kan ta upp till 10 veckor, det har iaf vi fått erfara innan vi hade kontrakt.
Köttfår

sarbe453

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 10 okt-10 kl 21:39 »
Om man dessutom inte har kontrakt med dem så är det så gott som omöjligt, kan ta upp till 10 veckor, det har iaf vi fått erfara innan vi hade kontrakt.

Men vad innebär kontrakt då, och hur får man ett sådant?

Jacob

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 10 okt-10 kl 22:16 »
Ett vanligt kontrakt, dvs att man skriver på att man kommer leverera x antal lamm/år. De tecknar endast nya mellan veckorna: 48-35, när man väl har kontraktet får ett kontraktstillägg per kg, ex. under påsken +10 kr/kg, utöver basnoteringen.
Ta kontakt med Scan Direkt.

De tecknar såklar inget kontrakt för 5 lamm, skulle tippa på att du måste skicka runt 30-40 min, för att de skulle vara intresserade...
Köttfår

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser