Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp med potatis odling tack  (läst 3598 gånger)

Marcus N

• Skåne
hjälp med potatis odling tack
« skrivet: 10 okt-10 kl 10:24 »
jag har tänkt att jag skulle odla lite potatis nästa år ca 30 kvm och jag skulle vilja ha tips på någon potatis sort man skulle kunna passa västerbottens kilmat men inte mandelpotatis jag skulle vilja testa någonting nytt.jag har bara odlat i spann när jag var mindre så alla tips är välkomna.

Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

Nina W

• Värmland
SV: hjälp med potatis odling tack
« Svar #1 skrivet: 10 okt-10 kl 10:57 »
Min brorsa Åke odlar KRAV-potatis i Ö-vikstrakten. Han fick lite Karna-potatis av mig som jag fått på Skattungbykursen för tjugo år sedan. Han har förökat upp dom och tycker dom är bäst. Dom är avlånga som mandelpotatis, men grövre. Passar inte som färskpotatis pga då kokar dom sönder men efter ett par månaders lagring går det bra. God smak och tydligen resistenta mot bladmögel, skorv och kanske ännu fler sjukdomar. Han säger att knappt någon potatis alls varit sjuk! Ger inte mest av alla sorter, men ok skörd ändå. Om du, och kanske fler också, är intresserade så skicka ett pm så ska ni få Åkes tele nr. Han kan säker skicka några kilo om du inte har vägen förbli.
« Senast ändrad: 10 okt-10 kl 12:27 av Nina W »

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #2 skrivet: 10 okt-10 kl 21:13 »
Mandel, King-Edward, Satina, Princess och Hertha är några som verkar fungera i Västerbotten. Men de flesta sorterna borde fungera bara man låter de förgro inomhus först, speciellt om man bor ute vid kusten.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 10 okt-10 kl 21:23 »
Minerva kör vi som ny potatis..... väldigt gott och skörd färdig efter 70 dagar

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Marcus N

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 okt-10 kl 10:53 »
var kan man få tag på sätt potatisar? jag har letat på nätet men inte hittat någon som skickar

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 12 okt-10 kl 11:24 »
Tre andra sorter som kan vara av intresse är väl early rose och early puritan , de kallas ibland för sex veckors potatis då de blir klara så snabbt .

Vill du ha en potatissort själv som är lämplig till att odla i säck och spann så rekomenderar jag victor

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 12 okt-10 kl 16:22 »
hej,
nu på hösten finns det inga men på våren har lantmannen plantagen blomsterlandet oct tom ica/konsum sättpotatiser.... annars kan du kolla på weibulls hemsida.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Marcus N

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 okt-10 kl 09:35 »
Tack för alla bra och snabba svar 

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser