Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av saltade skinn  (läst 2645 gånger)

Hugomannen

• Södermanland
Förvaring av saltade skinn
« skrivet: 08 okt-10 kl 12:48 »
Slaktade lamm idag. Saltade skinnen med 3.5 kg stensalt per styck och la dem uppepå varandra på  två lastpallar. Det är väl rätt men de står ute. Går det bra eller måste jag ta in dem i väntan på att jag ska skicka i väg dem om ngn vecka eller så? Tänkte på ev rovdjur. Skinnen är täckta med en lättviktspressening, mest för att slippa ev regn. Men den ligger inte på skinnen direkt, utan som en igloo så det finns luft ordentligt. Behöver de saltas om något?

Mvh Marie
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

vallhunden

• Västergötland
SV: Förvaring av saltade skinn
« Svar #1 skrivet: 08 okt-10 kl 18:04 »
Ja, de säger att man ska salta om skinne efter en vecka, eftersom saltet då har dragit ut mycket vätska och runnit av.

Jag förvarade skinn så i ca 1,5 månad utomhus på lastpallar. När jag skulle ta skinnen och åka till berederiet, så hade råttor (möss?!?) ätit av skinnen underifrån så jag fick kassera ett par stycken. Det var tråkigt, så se upp med gnagare... :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 okt-10 kl 18:55 »
Rovdjur kan säkert vilja ha de om de står ute! Vi hade våra på garagegolvet, och plötsligt kom hunden dragandes på ett ute på gräsmattan. :-[ Spydde sen, var väl lite väl salt antar jag ...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 08 okt-10 kl 21:13 »