Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av saltade skinn  (läst 2645 gånger)

Hugomannen

• Södermanland
Förvaring av saltade skinn
« skrivet: 08 okt-10 kl 12:48 »
Slaktade lamm idag. Saltade skinnen med 3.5 kg stensalt per styck och la dem uppepå varandra på  två lastpallar. Det är väl rätt men de står ute. Går det bra eller måste jag ta in dem i väntan på att jag ska skicka i väg dem om ngn vecka eller så? Tänkte på ev rovdjur. Skinnen är täckta med en lättviktspressening, mest för att slippa ev regn. Men den ligger inte på skinnen direkt, utan som en igloo så det finns luft ordentligt. Behöver de saltas om något?

Mvh Marie
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

vallhunden

• Västergötland
SV: Förvaring av saltade skinn
« Svar #1 skrivet: 08 okt-10 kl 18:04 »
Ja, de säger att man ska salta om skinne efter en vecka, eftersom saltet då har dragit ut mycket vätska och runnit av.

Jag förvarade skinn så i ca 1,5 månad utomhus på lastpallar. När jag skulle ta skinnen och åka till berederiet, så hade råttor (möss?!?) ätit av skinnen underifrån så jag fick kassera ett par stycken. Det var tråkigt, så se upp med gnagare... :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 okt-10 kl 18:55 »
Rovdjur kan säkert vilja ha de om de står ute! Vi hade våra på garagegolvet, och plötsligt kom hunden dragandes på ett ute på gräsmattan. :-[ Spydde sen, var väl lite väl salt antar jag ...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 08 okt-10 kl 21:13 »
Salta om med lika mycket salt efter en vecka. Varför skall du ha skinnen utomhus för? Ta in dem i ladan eller garaget och skippa presseningen. Tänk på att de är värda 8-1500  kr st vid försäljning. Inget man vill möss eller hundar skall börja lattja med.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #4 skrivet: 09 okt-10 kl 09:41 »
jag saltar aldrig om mina skinn. Efter 14 dagar åker jag med dom till Tranås.
Minst 14 dgar skall dom ligga insaltade enl skinnberederiet.
Mina skinn har alltid varit väldigt fina. ;D

Mona

Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ljunghonung, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser