Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla humle från frö?  (läst 17675 gånger)

Zpreabx

• Närke
Odla humle från frö?
« skrivet: 07 okt-10 kl 20:40 »
Hej!
Någon som har provat att odla humle för ölbryggande från frö? Rhizomer och rotbitar är ju helt OK och torde garantera sortäkthet, men ändå..  Var hittar man frö?
/zpreabx

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Odla humle från frö?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-10 kl 22:26 »
Tror att impekta säljer frö. Det ska gå utmärkt att odla från frö, men då får man både han- och honplantor. Och som det för det mesta är i världen, är hanar värdelösa ;). Så bara ca hälften av de sådda plantorna blir bra. Och du vet inte vilka förrän efter ett år, i normalfallet.

Det är mycket bättre att föröka med avläggare, sticklingar, rotbitar eller annan vegetativ metod. Då kan du välja en produktiv honplanta med önskade egenskaper och göra lagom många identiska plantor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Zpreabx

• Närke
« Svar #2 skrivet: 07 okt-10 kl 22:55 »
Hej Caroline!

Jo, det är rätt, Impecta har frö, liksom Runåbergs och säkert en del andra också. Men då är det fråga om "prydnadshumle" och den är inte särskilt väl lämpad i bryggerisammanhang, även om den till nöds går att använda.

Jag är mer ute efter namnsorter (Fuggle, Admiral etc), så jag hoppas att någon bryggare på forumet kan tipsa.
Men jag är som sagt medveten om, att jag får garanterat bäst resultat, om jag köper plantor eller rhizomer/förökar vegetativt.

Ska väl inte ge mig in i någon könsrollsdebatt; som far till tre döttrar är jag helt klar över vilket kön, som är starkast. Å andra sidan torde det behövas hanar, för att det ska bli honor... (jfr biodling).

Mvh
Anders

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 07 okt-10 kl 23:07 »
Jag kan inte humle särskilt bra, men en kvalificerad gissning är att det som gäller för de flesta andra förädlade namnsorter även gäller för humlen, nämligen att fröna inte ger plantor som är lika bra som föräldraplantorna i typ 99999 fall av 100000. Det är därför det tar lång tid att utveckla bra sorter, och det är därför namnsorter är dyrare.

Och givetvis behövs hanar för förökning, men i de flesta fall väljer vi att ha betydligt färre hanar än honor i föröknings-/produktionsgrupper. Det är dyrt att låta en massa hanar ta upp plats när det är honorna som producerar det användbara materialet.

Jag är med i ett projekt som jobbar på att ta fram växtmaterial och information om ätliga växter, i första skedet främst vedartade växter. Det ska skapas en databas, men den är inte tillgänglig för allmänheten ännu. Humle är ju inte vedartad, men kunde ändå passa in i projektet. Kanske kunde det vara intressant att delta i projektet, och testa, föröka och sprida plantor, samt samla information, så att fler kan få tillgång till kunskap och bra växtmaterial till låga priser?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Zpreabx

• Närke
« Svar #4 skrivet: 08 okt-10 kl 00:19 »
Det låter som, att du har anknytning till PFAF, Plants For A Future. De är också inriktade på att leta upp ätliga växter, bl a ur global överlevnadssynpunkt.

Jag är inte heller särskilt bra på humle men tänkte, att det vore kul att prova frösådd, men du har förmodligen alldeles rätt. De flesta sorter är framkorsade hybrider, men någonstans borde det gå att hitta en användbar ursprungssort (jfr tomater, t ex).

Det finns en del sökvärt på nätet. Googla (eller använd hellre den "gröna" sökmotorn Growyn) på 'humleodling' eller gå direkt till http://www.humle.se , om du inte redan har gjort det. Bl a hos Humlegården finns plantor och  rhizomer att köpa. I UK kan man med fördel vända sig till Aplus Hops, såvitt jag vet.

Jag får väl också leta på de sidorna efter frön, eller också kanske någon av mina vänner i Sesam har några...

/Anders

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 08 okt-10 kl 00:38 »
Jag är också medlem i Sesam, men några humlefrön har jag inte sett i listorna. Kanske är det någon som har i alla fall, men om det fanns bra frön borde de stå i listorna.

Det jag håller på med är lite i stil med plants for a future, men mer inriktat på att lära folk att föröka själva, och att dela med sig av erfarenheter och plantor. Det är ett svensk t initiativ, och vi har haft några träffar på Holma utanför Höör i Skåne. Det finns ett visst intresse, och lite pengar har sökts. Förhoppningsvis kommer sidan snart upp, men allt görs på ideell basis, så därför blir det lätt fördröjningar...

Hemsidan ska heta www.jordmandel.se, enligt det senaste jag hört, och om man vill bli medlem kan jag förmedla kontakt.

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 08 okt-10 kl 00:46 »
Sesto kanske har frön till humle ?

Annars kan du också tänka på vilket öl du vill brygga .
I England så planterar man både hon och hanplantor för om humlen befruktas så blir pollenet bittert , så som engelsmännen vill ha det .
Medan man i Tyskland bara planterar honplantor för att få kottar med mindre bitterhet , till bryggden .

Zpreabx

• Närke
« Svar #7 skrivet: 08 okt-10 kl 12:10 »
Hej Caroline, hej esten!

Caroline:
'Jordmandel' låter mycket intressant och jag vill gärna bli medlem!

Klickade på länken nyss, men fick ett felmeddelande som sa, att servern på 'idegran.se' inte var tillgänglig och det var kanske bra, för idegran lär man väl kanske inte kunna käka mer än en gång...

Har en del att göra med Holma, eftersom jag sitter med i FOBOs styrelse. Adress i 'Odlaren'.

esten: Tack för tipset om SESTO!
Hur kunde jag glömma NordGen? Naturligtvis är NG säkraste källan till åtminstone nordiskt frö.
Dock vägras jag åtkomst  till SESTO, men det kanske löser sig...

Vänliga hälsningar
Anders E

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 08 okt-10 kl 12:15 »
Sesto kan vara knepigt att nå ibland men försök igen tror trubblet ligger i deras server .

Har också fått det svaret vid något tillfälle och nästa gång jag provat har det inte varit några problem . Utan jag har kommit direkt till fröbank och beställning .

Så prova igen !

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 08 okt-10 kl 19:46 »
Enligt uppgift kan man äta mycket idegran, men jag har inte provat själv ännu... Allt det röda på "bäret" är ätligt och gott säger de, äts ofta i vissa delar av världen. Fröet är däremot giftigt, så man måste passera bärmassan noga, så att inga frön följer med.

Hmm, FOBOs styrelse, då kanske vi träffades på årsmötet? Jag är så dålig på namn, och jag kände ju nästan ingen där, men jag var där i alla fall  :).

Ska leta fram lämpliga mailadresser angående jordmandel.se, så skickar jag pm.

Yrmff

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 okt-10 kl 19:51 »

Jag köpte en Norhern Brewerplanta på en plantskola i kungsbacka för halva priset häromveckan  :) står northgrow på den men skall vara NB enl forumet på humlegården.

så om du vill så kan säkert "din" plantsk9ola plocka hem likadana och kanske tillochmed rotbitar för överkomligt pris om du vill!!

mvh H

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #11 skrivet: 16 jun-12 kl 01:48 »
Sesto kanske har frön till humle ?

Annars kan du också tänka på vilket öl du vill brygga .
I England så planterar man både hon och hanplantor för om humlen befruktas så blir pollenet bittert , så som engelsmännen vill ha det .
Medan man i Tyskland bara planterar honplantor för att få kottar med mindre bitterhet , till bryggden .
Ja nu är det trådlyft här  8)

Har, vad jag misstänker är gammal, humle här. Får reda ut det där om hon och han senare, eftersom jag inte intresserat mig för naturen föregående år (vilket jag tar igen nu så gott jag kan), och helt enkelt se om jag får kottar eller ej... Men det du säger här, esten, går lite på tvärs mot annan info jag hittar lite här och där - nämligen den att 'kottarna' i sig är ett resultat av utebliven pollinering från hanplanta (och att man därför inte vill ha hanplantor).

Kan någon tvärsäkert uttala sig i frågan så vore jag tacksam :) För rent medicinskt spelar ju eventuell bitterhet mindre roll än uteblivna kottar, och det vore trevligt att kunna se fram emot skörd med större tillförsikt!
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 16 jun-12 kl 07:39 »
Blomsterlandet har japansk humle i sitt frösortiment,prydnadshumle?
En granne har humle i sin trädgård som jag kan få,är det bara att gräva upp och flytta eller ska man göra det nån viss tid på året?
Fjäderfän och kaniner

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 16 jun-12 kl 21:52 »
Blomsterlandet har japansk humle i sitt frösortiment,prydnadshumle?
En granne har humle i sin trädgård som jag kan få,är det bara att gräva upp och flytta eller ska man göra det nån viss tid på året?

Japansk humle blir betydligt mindre och fruktställningarna blir även mindre. Jag skulle inte välja japansk humle för öltillverkning.

Jag har båda han och honplantor av vanlig humle i min trädgård och det blir antagligen mycket frö för jag hittar fröplantor överallt. Kommer du förbi södra Halland kan du få så många humleplantor du vill ha :)

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #14 skrivet: 16 jun-12 kl 22:17 »
Jag har båda han och honplantor av vanlig humle i min trädgård och det blir antagligen mycket frö för jag hittar fröplantor överallt. Kommer du förbi södra Halland kan du få så många humleplantor du vill ha :)
Stellan! Du som har båda; blir det kottar, eller inte, när du har både han- och honplantor?  :)

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 17 jun-12 kl 23:06 »

Jag har både han och honplantor av vanlig humle och det blir bara kottar på honorna, det kommer pyttesmå blommor på hanarna men inget mer. Ska du ha kottar måste du ha en hona och den klarar sig nog utan hane tror jag men det kanske finns nån annan åsikt om det. Vil du ha en vacker humle så köp en hona guldhumle  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #16 skrivet: 17 jun-12 kl 23:14 »
Stellan! Du som har båda; blir det kottar, eller inte, när du har både han- och honplantor?  :)

Det blir alltid kottar på honplantorna och det har ingen betydelse om du har hanplantor eller ej. Skillnaden är att det blir mogna frön i kottarna om du har hanplantor annars blir det bara tomma frön.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #17 skrivet: 17 jun-12 kl 23:47 »
Ja men tack, bra. Såklart, självklart! Kunde ju inte begripa varför det bara skulle bli kottar om honan var ensam, men uppgiften förekommer, tro't eller ej, på flera annars trovärdiga håll...

Tillförsikt!

Skorpan

• -
« Svar #18 skrivet: 29 jun-12 kl 07:07 »
Varför inte skapa feminiserade frön med silversprayning? Frön som bara ger honplantor.

Är inte helt säker att det går men det fungrar mycket bra på en nära släkting till Humlen.

Det blir ingen blandning med någon annan individ och fröna bör ha samma egenskaper som moderplantan.

Väldigt smidigt om man vill anlägga en stor Humlegård snabbt och väldig trevligt att ha frön att spara som enbart kommer från sin egen planta :)

Mycket gammal tråd, men men... 

carlmike

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 02 maj-15 kl 12:06 »
Det kanske inte är aktuellt längre men dom som vill köpa humle frön för ölbryggning gå till http://www.beerseeds.com/. Det tar lång tid och få hem frön och 3-4 veckor innan de gror.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser