Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ta till vara gråvatten  (läst 4566 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
ta till vara gråvatten
« skrivet: 07 okt-10 kl 11:47 »
Vi försöker att göra om våran villa till att vara självförsörjande. Solvärme och pelletspanna är på gång. Kanske även en liten vindsnurra om vi får beviljat ansökan. Men vi vill gå vidare och funderar nu på vattnet. Eftersom vi bor mitt i ett villaområde med kommunalt vatten så kan vi inte bli självförsörjande på vatten. Men vi kan använda det vi har bättre. Sköljvattnet efter disken häller jag i vattenkannan och vattnar med. Men vi skulle vilja ha något slags system som gör att vattnet från dusch, tvättställ, disk - och tvättmaskin går att återanvända till att spola med i toaletterna. Inga hinkar att samla i och bära mellan utan något annat. Förslag tack.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

jenses

• Gäst
SV: ta till vara gråvatten
« Svar #1 skrivet: 07 okt-10 kl 11:49 »
Berättar mer om hur ni har blivit självförsörjande på pellets!  ???

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #2 skrivet: 07 okt-10 kl 12:22 »
Berättar mer om hur ni har blivit självförsörjande på pellets!  ???
Jag kanske var lite oklar. Det är elen vi tänkte bli självförsörjande på. Pelletsen får vi såklart köpa eftersom vi inte har tillgång till skog och pelletspress. Men min fråga gällde vatten inte våran elförsörjning.  ;)
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 okt-10 kl 19:34 »
Halaj!

En ”skit”intressant tanke. Men jag ser massor problem. Jag undrar om det inte är bättre att konvertera till en snålspolande holk. Läs gärna här: http://www.swedenviro.com/pdf/marknadso_snalspol.pdf
Om man kan gå från en gammal holk som spolar 37-72 l/person/dygn till 3-7 l/person/dygn
Blir det lite meningslöst att börja mecka med att ta tillvara gråvattnet.

//T

eremit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 okt-10 kl 19:52 »

Egentligen behöver man inte något vaten alla till tronen-det går med el som kan vara solel som slipper man en massa problem.Cinderellan kostar.Men det är väl det enda.
Solel installationen  oxå förstås.

sub rosa

« Svar #5 skrivet: 08 okt-10 kl 18:58 »
En normal villa har 2-300 m2 regnvattensamlande yta..........taket!
Om ni nu vill behålla er vattenklosett så spola inte med dricksvatten :o. Regnvatten går lika bra. Partickelfiltrerat går det även bra att diska och tvätta i. Konsten är att samla upp vattnet i någon form av reservoar? En nergrävd tank kanske. Sen ska det fördelas till medelst rör och helst självtryck.  Det skulle förvåna mig om ni skulle lida brist på spolvatten i detta landet. ;D Sen kan du vattna med diskvattnet så har du använt det igen.
 -Allt detta kostar givetvis pengar och payoff-tiden är nog ganska lång, är jag rädd, men vill man förändra sina vanor så kostar det om inte ekonomiskt så i komfort.   o:)
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser