Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jak - hur funkar det?  (läst 53319 gånger)

Cyklisten

• Gäst
SV: Jak - hur funkar det?
« Svar #120 skrivet: 14 nov-10 kl 18:08 »
Bekymra dig du för SE-Bankens 72 miljarder i vinst istället.
Det här är intressant! Om vi antar att SEB har 10 miljoner kunder (drygt Sveriges befolkning) i Sverige och andra länder så blir det en vinst på 7200 kr per kund.

Ingen bank jag skulle vilja ha nåt att göra med. Tacka vet jag mitt billiga JAK-lån! Där går inga pengar till feta direktörer och aktieägare.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 14 nov-10 kl 18:09 »
Det här är intressant! Om vi antar att SEB har 10 miljoner kunder (drygt Sveriges befolkning) i Sverige och andra länder så blir det en vinst på 7200 kr per kund.

Ingen bank jag skulle vilja ha nåt att göra med. Tacka vet jag mitt billiga JAK-lån! Där går inga pengar till feta direktörer och aktieägare.
nej SEB ska man nog inte ha nåt at göra med:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1447335.ab

Suresh

• -
« Svar #122 skrivet: 14 nov-10 kl 18:18 »

Något som jag heller inte riktigt förstått är den där månadsavgiften som JAK tar ut.. Suresh, kan du förklara den? Vad är det som gör den bättre än ränta? På ett 1 miljonslån är det ju en ganska ansenlig månadsavgift...

Det är lite grand som skillnaden mellan sillgrisslor och pingviner. De ser likadana ut, men den ena bor vid sydpolen och den andra till nordpolen och de har inga gemensamma genetiska rötter , bara samma fenotyp.

Bankräntans logik är följande: Ta så hög låneränta det går ur låntagarna och erbjud spararna så lite som möjligt. Behåll mellanskillnaden och dela ut så mycket som möjligt i aktieutdelning åt ägarna.

JAK:s låneavgift är följande. Ge ingen sparränta och erbjud lån till självkostnadspris.  Ta betalt för administration, risk och nödvändig kapitalutbyggnad, men håll avgiften så låg som möjligt.

Om JAK har en ineffektiv drift, höga administrationskostnader och stora kreditförluster kan avgiften bli högre än räntan. JAK hävdar fortfarande en skillnad, på grund av filosofin bakom, samt att ingen del av avgiften åtgår för att ersätta kapitalets anskaffningskostnad (Sparräntan sämt ägarnas vinst)

Det jag har propagerat för är att JAK skall applicera sitt eget räntebegrepp på affärsbankerna i jämförelser med dessa. En del av bankräntorna går även de för att täcka administration och risk. Räntegapet minus utdelning samt avsättning av övervinster skulle i  dras av vid en jämförelse som en skälig "låneavgift" från affärsbankernas sida.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 14 nov-10 kl 18:21 »
Ok, tackar.

Suresh

• -
« Svar #124 skrivet: 14 nov-10 kl 18:23 »

Jag skulle ha mindre emot "pengar till feta direktörer och aktieägare" om dessa verkligen fick ta smällen när bankrörelserna kraschar. Inget är vackrare att se än blodrosorna från räntekapitalister som begår självmord framför ursinniga sparare som viftar med sina bankböcker och undrar vart deras sparpengar har tagit vägen. Staten skall i det läget bara hålla sig lugn , patrullera området och se till att inga lynchmobbar börjar hänga upp snaror utan föregående rättegångar.

chara

• Uppland
« Svar #125 skrivet: 15 nov-10 kl 08:18 »
naturliv ställde en gång en fråga - kommer jak att införa ett "lönekonto"

Jou, det tänker dem att göra. Just nu kommer jag inte på i vilket år, dem har skickat ut en planering över de kommande åren, där de tänker att införskaffa såväl lönekonto samt ett bankkort.

Tyvärr ligger medlemsinformationerna i min partners pappershög som jag inte tänker att röra, tidningar ramlar redan när man tittar på ;)...men när jag kommer åt de kan jag skriva en ny tråd...kanske en annan som är snabbare...annars blir det iaf innan februari där vi flyttar...

chara

• Uppland
« Svar #126 skrivet: 15 nov-10 kl 08:36 »
en till sak - tror inte det skrevs om detta tidigare, har inte läst hela tråden, men har själv skickat förfrågan till jakbanken som inte kände till temat men kunde ändå svara.

Innan jag blev medlem vid jak ville jag ha svar på flera frågor, en huvudaspekt var "penningreserven".
Det är kapital som varje bank måste ha "parkerad", det är ett krav från staten, en garanti att banken inte går i konkurs.
Nästan alla banker med etisk profil (!) har sina pengar parkerad i "gröna fonder", nån sort statlig värdepapper, andra banker med etisk profil - det kallas "alternativ, hållbart investering" (ekologisk investment, etisk investment, social ansvarig investment, alternativ placering av penningreserven. Samtliga dessa stöder militär/utrustning, alkohol- och tobak, atomenergi, genteknik, djurförsök, spelbolag.

Jak's svar var rätt positiv, bättre än de flesta andra banker jag känner till. Den största delen av penningreserven är parkerad vid svenska staten (statsskuldväxlar), som är en av de få länder (t ex Scotland) som inte använder de pengar till militären. En del är eller var parkerad vid Nordea och Swedbank, men mitt mail har kommit fram till rätt person enligt svaret från jak och det är bara att hoppas att att även den delen skötas bra. Jag frågar säkert igen nästa år...

Om det gäller parkera sina privata pengar, så vet jag att Oikocredit också sköter sin penningreserv bra.

chara

• Uppland
« Svar #127 skrivet: 15 nov-10 kl 08:38 »
...sorry för grammatiken - nästan sömnlös natt...

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #128 skrivet: 15 nov-10 kl 09:51 »
När JAK skaffar lönekonto kommer jag nog skaffa ett sådant. Inkluderas företagskonto?

En fråga kring JAK är hur mycket inflationen påverkar besparingarna? Finns det någon beräkning på det inom föreningen?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #129 skrivet: 15 nov-10 kl 11:51 »
När JAK skaffar lönekonto kommer jag nog skaffa ett sådant. Inkluderas företagskonto?

En fråga kring JAK är hur mycket inflationen påverkar besparingarna? Finns det någon beräkning på det inom föreningen?

Nej. Inte vad jag vet. Hur menar du att det skulle påverka?

Georgisten

• Östergötland
« Svar #130 skrivet: 15 nov-10 kl 11:54 »
Nej. Inte vad jag vet. Hur menar du att det skulle påverka?

Jo, om jag har ett räntefritt sparande och Riksbankens inflationsmål är 2% så borde ju mitt sparande minska med samma %-sats varje år.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #131 skrivet: 15 nov-10 kl 11:55 »
Jo, om jag har ett räntefritt sparande och Riksbankens inflationsmål är 2% så borde ju mitt sparande minska med samma %-sats varje år.

Nominellt sett, nej. Vad gäller indexerad köpkraft, Ja.

Suresh

• -
« Svar #132 skrivet: 15 nov-10 kl 12:01 »
Sen är det ju inte bara sparmedlen som minskar i köpkraft, det gör lånebeloppen med, så övertid blir effekten av inflationen noll för den som sparlånar.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #133 skrivet: 15 nov-10 kl 12:22 »
Sen är det ju inte bara sparmedlen som minskar i köpkraft, det gör lånebeloppen med, så övertid blir effekten av inflationen noll för den som sparlånar.

Förutom den totala köpkraftsminskningen förstås men den är ju universiell. Men i princip borde det löna sig bättre att spara på ett räntekonto, ta ett lån på JAK och sedan efterspara användandes pengarna på räntekontot som trots allt växer exponentiellt hela tiden även om det är en lång %-sats. Eller?

Suresh

• -
« Svar #134 skrivet: 15 nov-10 kl 13:01 »
Förutom den totala köpkraftsminskningen förstås men den är ju universiell. Men i princip borde det löna sig bättre att spara på ett räntekonto, ta ett lån på JAK och sedan efterspara användandes pengarna på räntekontot som trots allt växer exponentiellt hela tiden även om det är en lång %-sats. Eller?

Det där är ett trixande som jag inte ger mig in på.

Existens?

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 15 nov-10 kl 13:13 »
Det där är ett trixande som jag inte ger mig in på.

Tack för en någorlunda konsekvens.

Man får väl för tusan ta det onda med det goda. Vill man inte betala ränta på sina lån, så kan man ju knappast begära att få ränta på sina besparingar.
Antingen vill man ha ett räntefritt samhälle, eller inte.
Hur tänker du nu vargen, vill du polocka ut russinen, äta kakan, och ändå ha den kvar?

jenses

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 15 nov-10 kl 13:18 »
Men i princip borde det löna sig bättre att spara på ett räntekonto, ta ett lån på JAK och sedan efterspara användandes pengarna på räntekontot som trots allt växer exponentiellt hela tiden även om det är en lång %-sats. Eller?

Som förväntat: räntefri-ekonomi-prästen snackar vatten och dricker vin, allt enligt traditionen.
Hur tror du ska du övertyga någon med ditt eviga mantrat "räntefri ekonomi"?

Georgisten

• Östergötland
« Svar #137 skrivet: 15 nov-10 kl 13:19 »
Tack för en någorlunda konsekvens.

Man får väl för tusan ta det onda med det goda. Vill man inte betala ränta på sina lån, så kan man ju knappast begära att få ränta på sina besparingar.
Antingen vill man ha ett räntefritt samhälle, eller inte.
Hur tänker du nu vargen, vill du polocka ut russinen, äta kakan, och ändå ha den kvar?

Inte alls. Det är att köra upp den i räntebankernas  XXX. De betalar mig ränta. Men jag använder pengarna de ger mig för att hjälpa andra i JAK att få billiga lån samtidigt som jag själv vinner på det privatekonomiskt. Is a win/"fuck you"-situation. Något både jag och räntebankerna förtjänat.    o:) >:D

Existens?

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 15 nov-10 kl 13:22 »
Inte alls. Det är att köra upp den i räntebankernas  XXX. De betalar mig ränta. Men jag använder pengarna de ger mig för att hjälpa andra i JAK att få billiga lån samtidigt som jag själv vinner på det privatekonomiskt. Is a win/"fuck you"-situation. Något både jag och räntebankerna förtjänat.  o:) >:D

Fint, då vet vi att vi kan sluta lyssna på ditt pladder om räntefri ekonomi och alla dessa klipp som du postar.
Som väntat är du inte mer än människa du heller, och som sådan dig själv närmast.

*tjänar bara jag pengar så kan alla andra dra åt helvete*

esten

• -
« Svar #139 skrivet: 15 nov-10 kl 13:23 »
Finns det något minimi belopp som måste sparas varje månad i JAK ?

Och har de någon form av karens innan man får låna ?

Jag har förstått att på fråga två är svaret ja , men Ni pratade om poängerna sparade och lånade . HJälper inte mig som inte är riktigt insatt , kan jag få ett mer konkret svar .

Om jag tex sätter in 20 000 , Hur snart kan jag låna av det beloppet ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser