Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemma hos Eggeby  (läst 3706 gånger)

Markim

• Gäst
Hemma hos Eggeby
« skrivet: 05 okt-10 kl 12:49 »
Tänkte jag skulle visa hur mitt hönshus ser ut just nu.
Eftersom jag aldrig är nöjd så är det ständigt under uppbyggnad.Men för stunden så är jag ganska belåten faktiskt..=)
mvh
Majsan

Markim

• Gäst
SV: Hemma hos Eggeby
« Svar #1 skrivet: 05 okt-10 kl 12:52 »
Allt är löstagbart.Ställningen sitetr fast med Ujärn i väggen som jag bara kan dra bort och skrubba.Pinnarna har jag spänt fast med band ,eftersom en del tungviktare gärna tar sats från kanten och då vickar hela pinnen ner.
Vattenatomaten har jag satt i en lång kedja så den inte står på golvet men alla når upp.
Fodertrågen är det stora samtalet mej emellan eftersom vissa hönor har en tendens att baja i den så jag måste göra rennt varje dag.Annars har jag en stor rund oxå..

Markim

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 okt-10 kl 12:55 »
Ingången till Damernas så att säga.Eftersom min käre tupp börjar bli lite till åren har jag byggt en ny stege som han kan kliva upp lätt och smidigt.Den tar jag bort på morgonen så det inte blir så trångt.

Markim

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 okt-10 kl 12:59 »
Andra rummet som är "damernas" har jag även ruvbåsen.Båsen är plastlådor från mitt pysselrum.(fick en liten knäpp i somras som fortforande sitter kvar tyvärr).
Ställningen har jag sågat av en plywoodskiva som är målad.
Under ruvbåsen sover ankorna därav blev det halm i hela rummet.Pinnen ovanför är ny för månaden.Den sitter fast med ujärn så jag bara kan dra bort den när jag ska skrubba pinnarna.
Jag har även vattenatomat som är upphöjd och mat här inne..
Maggan ligger och surar och Gittan på golvet.

Markim

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 okt-10 kl 13:02 »
Utegården på ena sidan.
Vid stora ingången har jag lagt ett stort bad åt dom .Blandad med finsand.torv och smågrus.Jag fyller på nu varannan vecka och luckrar den varje dag.
På andra sidan plasten hade jag växthus i somras men gick ingen vidare.Har öppnat upp det oxå nu till vintern så dom får mer plats.

rackarns

• Närke
« Svar #5 skrivet: 05 okt-10 kl 13:03 »
Va fint! men synd att bilderna är så små  :-\

Markim

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 okt-10 kl 13:05 »
Tack du..=)
Jag behöver lite uppmuntran så jag inte börjar med sattyg som min far brukar säga..
Kan inte lägga upp större bilder men jag lägger upp det på hemsidan istället..
mvh
majsan

Markim

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 okt-10 kl 13:07 »
Utegården ser ut såhär just nu.
Jag har lagt ut kutterspån eftersom det blir så geggit när det regnat.
Runt knuten innan ingången där har jag en liten damm till ankorna samt en klätterställning till hönorna.Dammen nu är mitt stora problem ,har blivit en del under sommaren jag tror jag byggt om den 8 ggr nu.Så jorden är ganska mjuk när man går in där hoho..

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 05 okt-10 kl 14:02 »
Vad fint du har  :D Önskar att jag hade ett lika stort hönshus, men jag får nöja mig med det jag har... tills vidare  ;)

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Markim

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 okt-10 kl 19:55 »
Hej du och tack.Men nu har jag fått en knäpp igen..
Jag var på sågen idag och dom kunde såga upp måttade skivor åt mej..
Nu du..
mvh
Majsan

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 05 okt-10 kl 20:12 »
Hej du och tack.Men nu har jag fått en knäpp igen..
Jag var på sågen idag och dom kunde såga upp måttade skivor åt mej..
Nu du..
mvh
Majsan

;D ;D ;D
Jo visst är det härligt med alla tokiga idéer man kan få... väntar med spänning på bilder av vad det nu blir av skivorna  ;)
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 05 okt-10 kl 20:45 »
Härligt att se vad dina djur har det fint, och lycka till med nästa projekt :D
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Markim

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 okt-10 kl 07:28 »
hej du å tack.Behövde lite uppmuntran .Nu håller jag på å bygger sjukstuga och ett lite mindre fort bakom mitt hus..Vi får se om jag lyckas..=)
mvh
majsan

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 06 okt-10 kl 07:43 »
 ;D Vad fint du har ..till dina pönor... måste bara säga att jag gillar skarpt dina kort och komentarer till dom ...alltid lika roligt att titta på och läsa ... ;D ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Markim

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 okt-10 kl 16:53 »
Hej susidus och vad härligt att du gillar oss..

Jag blir så glad när ni skriver komentarer och så slipper jag springa efter mamma och pappa för att få uppmärksamhet..hoho.Skämt åsido..
Men dom är underbara mina små hönor och ankor..Jag tänkte bygga en sjukstuga i min farstu..Få se va farsan säger om det..Men bättre det än att ha Annelie i duschen..
mvh
Majsan

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #15 skrivet: 06 okt-10 kl 17:45 »
underbart fint majsan du har energi du,
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

taccotad

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 07 okt-10 kl 18:21 »
Så fint dina hönepönor har det!! Alltid kul att se andras hönshus, man få rlite mer inspiration till sitt eget. Vi "råkar" bygga om utedasset för tillfälletl, ska bli ett hem åt några blommehöns var tanken. De där ständigt nya idéerna....sambon suckar och jag drömmer mig bort om hur fiiint det ska bli...hihi

Markim

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 okt-10 kl 21:01 »
Jo du..=)
Men kolla in den här sidan
backyardchiken.com
massor me ritningar och hönshus i alla storlekar..
mvh
Majsan

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #18 skrivet: 13 nov-10 kl 11:10 »
Jättefint och påhittigt!!
Önskar jag också hade myyycket större än vad jag har nu :-[
Dv. höns, undulater & ragdoll

The Game

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 nov-10 kl 21:33 »
Nu är det som sagt vinter och då får jag bygga inne istället..
Dom ska få ett nytt rum..

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
skogaliten, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser