Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marsvin igen - skilja pappa från ungar?  (läst 2952 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Marsvin igen - skilja pappa från ungar?
« skrivet: 09 jun-06 kl 19:26 »
Jag har två marsvin som är sambor och gillar varandra... Undra på det, för det är en hane och en hona  ;D

De har  varit ihop i några veckor nu, så det lär bli (efterlängtade) ungar om sådär två månader.

Men sedan blir slut på det roliga, för "Frasse" ska snart besöka veterinären och bli kastrerad, så att han kan fortsätta bo ihop med sin käresta utan att det blir ungar på löpande band...  ;)

Någon som vet hur det fungerar med marsvin.... det har gått några decennier sedan jag hade marsvin sist, kommer inte ihåg hur jag gjorde då.... går det att ha en hane i samma bur som en hona som ska få ungar? Vågar man chansa att han accepterar de små och inte stör honan när hon föder... eller är det kanske bäst att tillfälligt dela på dem?  ???
Why be normal when you can be yourself?

Bondmoran

Re:Marsvin igen - skilja pappa från ungar?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-06 kl 09:44 »
Ska du kastrera Frasse innan honan födit eller tänker du vänta och se om det blir ungar och allt är OK innan du kastrerar ?

Om Frasse är nykastrerad när honan föder kan han störa henne eftersom han fortfarande har könshormoner i omlopp och dessutom vet han ju vad det handlar om när honan luktar gott så han kan försöka para henne trots att det inte kommer att bli nått. Men det brukar inte vara ett problem att ha födande hona tillsammans med sin hane.

Är han okastrerad blir honan troligtvis omparad direkt efter förlossningen.

Marsvinshanar brukar vara mycket trevliga fäder och hjälpa till med att ta hand om ungarna.
En del honor kan bli oroliga om deras partner "försvinner".
Om Frasse är kastrerad när honan ska föda skulle jag låta honom sitta kvar tillsammans med honan.

Jag går och väntar på att min cuy-hona ska få sin efterlängtade kull , det är några veckor till kvar men magen börjar puta ut nu.

Hälsar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Spraka

« Svar #2 skrivet: 11 jun-06 kl 11:57 »
Tack för svaret, det var klargörande och bra! Då vet jag. Tänker avvakta några veckor till för att se om Klaras mage börjar puta, och sedan kastrera grabben i god tid. Skönt för dem att de kan stanna tillsammans  :)

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 13 jul-06 kl 21:41 »
Dom ska inte bo tillsammans för om någon av ungarna är honor kan dom bli parade av pappan väldigt tidigt....jag köpte en långhårih marsvinshona en gång(kände zoobutiks ägaren) som bara var en månad gammal och efter en månad fick hon en unge...Obs hon bodde själv...Ungen var missbildad och kunde inte gå utan "simmade" omkring i buren...Det var bara att avliva den...Jag tycker det är onödigt att chansa...

Spraka

« Svar #4 skrivet: 13 jul-06 kl 23:11 »
Dom ska inte bo tillsammans för om någon av ungarna är honor kan dom bli parade av pappan väldigt tidigt......Jag tycker det är onödigt att chansa...

Det är helt lugnt, du behöver inte oroa dig  ;)
Det har gått lite tid sedan jag skrev ovanstående inlägg. Frasse har nu hälsat på hos mina veterinärvänner, där han har kastrerats för det överenskomna och mycket humana priset av en påse nybakta bullar - och det fick hon, en hel balja dessutom  ;D
Fast jag kunde konstatera att veterinären hade gjort ett bra byte, eftersom det går mycket fortare att kastrera ett marsvin än att baka en stor sats bullar
 ;D ;D ;D
Klaras mage putar nu MYCKET och vi har känt att hon väntar två små. De kommer nog inom en månad... det ska bli jättekul! :D

Razmusen

« Svar #5 skrivet: 15 jul-06 kl 10:57 »
Så bra att alt gick bra... :)
Jag önskar dig all lycka ...
Marsvinsungar är det sötaste som finns... ;D
Du kan väl lägga in någon bild när ungarna kommit...
Mvh Kerstin linnea

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 5 användare
ärt, von tratt, Linnea H, beekeepern, snowbird

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser