Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  minigris + snö?  (läst 4558 gånger)

flingan

• Västerbotten
minigris + snö?
« skrivet: 09 jun-06 kl 15:09 »
Hej! Jag undrar ur det skulle funka att ha minigris ute på vintern?
Om man bygger nån sorts stor isolerad koja, klarar dom kylan då? (bor i västerbotten)

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:minigris + snö?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-06 kl 21:49 »
Hej flingan
En isolerad lekstuga (variant större) med värme i, skulle säkert funka bra. Varför kan han/hon inte bo inne hos er?

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 02 okt-06 kl 19:45 »
Jag har sett minigrisar som klarat vintern utmärkt i isolerade kojor med jättemycket halm i, kom ihåg bara att fylla på med halm med jämna mellanrum, det är ett visst svinn....
Minigrisar får jättemycket ragg och underhudsfett om dom går ute vintertid, det skyddar nog mer mot kylan än man tror.
Tänk också på att det kan gå åt lite mer foder för att kompensera för kylan.
Är du ändå orolig för kylan,skaffa en gris-kompis som den kan värma sig på i stugan, två grisar i en stuga med halm alstrar mycket värme, då ligger dom inne i halmen och myser hela dagen  om det är för kallt för att gå ut.
Lycka till!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 14 dec-06 kl 20:15 »
Har en mini-gris på foder över vintern. Han klarar sig utmärkt ute. Bor i en hytt med mycket halm.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Nancy

« Svar #4 skrivet: 26 dec-06 kl 16:47 »
Hej! Jag undrar ur det skulle funka att ha minigris ute på vintern?
Om man bygger nån sorts stor isolerad koja, klarar dom kylan då? (bor i västerbotten)

Jag har en minigris  som går ute några timmar om dagen på vintern  ,naturligtvis har han ett litet hus osm han går in i om det blir för kyligt . Med massor av halm . Fötterna (klövarna ser jag som problemet med kylan dom blir alldeles för kalla, så absolut inge lång tid i snön, min gris får själv bestämma om han vill gå ut eller inte  ibland backar han i dörren o går direkt in o lägger sig i värmen igen. Grisar är kloka djur

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 26 dec-06 kl 17:09 »
Ja kalla kövar o kalla hovar! är inte att leka med
stort problem när det är snö......  :P

Grimla  8)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-07 kl 11:51 »
Lyd tidigare goda råd att skaffa en kompis till din gris.
Grisar är flockdjur och behöver sällskap. Antingen av familjen (om den bor inne) eller av griskompis om de bor ute. Jag ska själv flytta ut min älskling till ladan i sommar p.g.a allergi och då ska vi ta hand om en ensam gris som får bli Chicos kompis, sällskap och värmekamin.
Tjingeling

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 4 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, sälen

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser