Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plocka hasselnötter?  (läst 25596 gånger)

Maria C S

• Småland
SV: Plocka hasselnötter?
« Svar #20 skrivet: 18 dec-11 kl 22:00 »
Nej, de går inte att sticklingsföröka, åtminstone inte med vanliga metoder. Har inte försökt själv iofs, men pratat med en fd chef för Balsgård, och är benägen att tro på hans kunskap utan att testa själv...

Vilka djur matar du med hasselnötter? Själv vill jag att hasselnötterna ska vara goda för mig, och sedan kan ekorrar och andra få överskottet. Men jag har inte plats att ha buskar som inte fyller båda funktionerna.

Ja småfåglarna ska ju ha mat på vintern och om man har vänner om har hamstrar så blir dom glada  :)
Har man grisar kan dom säkert få lite nötter ?
Jag gör rotnings hormon av/med pil jag blir nog tvungen att testa med hassel  :) spännade !
Har testat med persika men det är för tidigt att säja hur det går... dom e inte döda i allafall !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #21 skrivet: 20 dec-11 kl 11:21 »
Nej, de går inte att sticklingsföröka, åtminstone inte med vanliga metoder. Har inte försökt själv iofs, men pratat med en fd chef för Balsgård, och är benägen att tro på hans kunskap utan att testa själv...

Vilka djur matar du med hasselnötter? Själv vill jag att hasselnötterna ska vara goda för mig, och sedan kan ekorrar och andra få överskottet. Men jag har inte plats att ha buskar som inte fyller båda funktionerna.

Så här skulle jag föröka en hassel buske: skyffla up en hög med jord/kompost så man täcker alla rotskott ett par dec. Innan man täcker helt spänner man fast en plast bit runt rotskotten 2 dm up så jag vet vart rötterna ska börja. Sedan har man på rotväxthormoner på de under plasten och fortsätter med att täck med kompost. tar ett år eller så innan man kan ta rotskotten med rötter på förhoppningsvis. Jag gör rotväxthormoner av färska pilträdskvistar som jag lägger i vattenflaska.
Det är en fantasktisk växt som man borde använda mer av som mat växt.
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

regnpipan

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 dec-11 kl 11:46 »

Är inte säker på att den lärde har rätt där. Har själv använt hassel som stakkäppar. Nog fasen tog dem sig (vilket ju inte var meningen), inte alla men säkert en tredjedel.

Maria C S

• Småland
« Svar #23 skrivet: 20 dec-11 kl 11:58 »
Är inte säker på att den lärde har rätt där. Har själv använt hassel som stakkäppar. Nog fasen tog dem sig (vilket ju inte var meningen), inte alla men säkert en tredjedel.

Ja jag gick själv utbildning för 20 år sen och efter det så lärde jag att allt jag lärt inte stämmer  ;D
I utbildningar lär man sig optimala sätt under vissa förhållanden !
Då har du bevisligen gjort det !
Vilken årstid tryckte du ner dina stak käppar  :)

regnpipan

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 20 dec-11 kl 12:10 »
Vilken årstid tryckte du ner dina stak käppar  :)

Det var ett tag sedan nu, det var utanför grönsäsongen i alla fall men om det var vår eller höst minns jag faktiskt inte.

Maria C S

• Småland
« Svar #25 skrivet: 20 dec-11 kl 13:33 »
Det var ett tag sedan nu, det var utanför grönsäsongen i alla fall men om det var vår eller höst minns jag faktiskt inte.
Ok Tack !

Marie P

• Dalsland
« Svar #26 skrivet: 14 jan-12 kl 15:23 »
Vi sitter fortfarande här och knäcker nötter!  ;D
Busken är ca fyra meter hög. Men som sagt det var första året som vi fick så mycket utan mask. Ska gödsla nu till våren igen och se om resultatet blir det samma.

Underbar helg!

SamWI

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 25 jan-12 kl 18:44 »
Kan man bara ta ngr hasselnöts kärnor och pilla ner i backen? Inget man behöver tänka på för att få goda nötter?

/Samuel
Längtar ut till landet

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 25 jan-12 kl 18:52 »
De måste vara i skalet, men man kan fila lite på ena sidan, så länge man inte förstör grodden.

De är troligen inte sortäkta, så man får inte likadana hasselnätter som de man planterade. Bättre att prova med avläggare eller sticklingar, då får man samma egenskaper på den nya busken.

Tänk på att placera busken ljust, och att beskära den regelbundet för att få bästa skörd. Man bör ha få stammar, gärna bara en, så att man kan sätta på limremsa och skydda sig mot skadeinsekter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser