Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlöksutsäde?  (läst 11602 gånger)

tinna.m

• Skåne
SV: Vitlöksutsäde?
« Svar #20 skrivet: 16 okt-10 kl 21:24 »
Hjortar gillar vitlök. Vissa hästar(arab) gillar vitlök. Bägge plockar själv...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #21 skrivet: 16 okt-10 kl 21:33 »
Jag har faktiskt varit med om att möss ätit vitlök i mitt lager. Då var de nog bra svultna!

KjellX

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 19 okt-10 kl 21:17 »
Jag och några kollegor på jobbet kommer att köpa utsäde av masa, återkommer med hur det gick, jag fick en diger sortlista att välja bland...

Vitlöken

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 21 nov-10 kl 14:08 »
Jag blev helt tom i huvudet när jag igår stod i växthuset och hade satt ett femtiotal vitlökar i kruka för utplantering till våren. Ska man vattna dom eller räcker fukten i jorden ett tag? Jorden var ganska fuktig och jag vill inte vattna så pass att dom ruttnar i vinter.

KjellX

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 21 nov-10 kl 14:50 »
Jag kan väldigt lite om vitlöksodling, men tror verkligen inte du ska vattna, bara sätt o sen till våren kanske du ska se om det behövs vattnas?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #25 skrivet: 21 nov-10 kl 17:40 »
Jag blev helt tom i huvudet när jag igår stod i växthuset och hade satt ett femtiotal vitlökar i kruka för utplantering till våren. Ska man vattna dom eller räcker fukten i jorden ett tag? Jorden var ganska fuktig och jag vill inte vattna så pass att dom ruttnar i vinter.
har tjälen redan kommit till dig eller varför satte du dem inte direkt i backen?

Vitlöken

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 21 nov-10 kl 19:26 »
har tjälen redan kommit till dig eller varför satte du dem inte direkt i backen?

Jag har mellanlandat hos mina föräldrar efter studier och hoppas kunna flytta ut till tidig vår, därav krukvarianten, så jag ville inte sätta dom i backen och behöva gräva upp till våren för eventuell förflyttning. :)

Några fler åsikter om vattning av nysatt vitlök?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #27 skrivet: 21 nov-10 kl 20:02 »
Jag har mellanlandat hos mina föräldrar efter studier och hoppas kunna flytta ut till tidig vår, därav krukvarianten, så jag ville inte sätta dom i backen och behöva gräva upp till våren för eventuell förflyttning. :)

Några fler åsikter om vattning av nysatt vitlök?
väta är den största anledningen till utvintring så se till att jorden i krukan är genomsläpplig, med andra ord så vattna försiktigt.

johena

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 24 nov-10 kl 08:50 »
jag skulle ha ställt ner krukorna på marken/jorden i växthuset och täckt jorden i krukorna med organiskt material, vad som går att hitta. då håller ju jorden lite jämnare fuktighet och torkar inte ut så fort solen lyser. i växthus kan det ju bli ganska varmt också. jag tror jag skulle ha försökt isolera runt krukorna också, för att hålla temperaturen lite mer jämn. kupa upp jord runtomkring kanske?
jag har aldrig krukoodlat vitlök, så detta är bara idéer.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Vitlöken

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 30 nov-10 kl 16:35 »
Krukorna står på en jordbädd i växthuset och är nu täckta med halmklipp. Jag går nog och oroar mig för mycket, men nu har tjälen satt sig även i krukorna och det känns inte som att vitlökarna skulle ha hunnit rota sig på lite mer än en vecka.
Ska jag låta dom stå i växthuset eller ta in dom i förrådet som håller några plusgrader för att vara på den säkra sidan?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #30 skrivet: 30 nov-10 kl 18:11 »
Det viktigaste är inte att de hinner rota sig. Det viktigaste är att de inte står i tät och fuktig jord när det fryser. Är i alla min övertygelse.

För övrigt: Jag vattnar aldrig vitlök på friland. Skulle inte fallla mig in. I växthus (och vid krukodling utomhus, se nedan) kan det förstås behövas, men först när de sätter igång att växa (ovan jord) och framför allt först om jorden börjar bli åt det torra hållet. På vintern kan den med fördel vara åt det torra hållet, särskilt i krukor, som är mer utsatta för frysning.

Jag har odlat vitlök i krukor en gång, eftersom jag hade brist på lämplig jord på friland, och behövde hålla isär en massa sorter på liten yta. Då hade jag krukorna utomhus, på marken, så lökarna hade viss möjlighet att rota sig utanför krukan också. De fick stå i kruka (5-10 liters) fram till skörd, så där gjorde jag annorlunda än du. Krukorna stod tätt ihop. Jag satte på hösten och täckte med några dm stråmaterial. Övervintringen gick bra. Det såg också bra ut under växtxäsongen, om än lite tätt. Men det blev mer blast än lök, och det visade sig även att det varit lite fuktigare i krukorna än jag trodde. Jag bedömde skördetid utifrån blasten på normalt sätt, men det visade sig att jag var någon-några veckor för sen, för på många lökar hade ytterskalet förmultnat och en del lökar hade ruttnat. Jag vill minnas att jag vattnade krukorna nån gång per vecka vid torrt väder, så det skulle motsvara ca 20 mm regn. Man kan ju inte räkna med att de kan försörja sig med vatten lika bra som om de växer på friland. Sammantaget var det ganska pyssligt och klart sämre än att odla på friland.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #31 skrivet: 30 nov-10 kl 20:18 »
PS Däremot kan jag tänka mig att din metod med förkultivering kan funka bättre än min metod med att ha hela kulturen i kruka. Tror att förkultivering används ibland. Men jag är tveksam till om de ska stå i växthuset över vintern. Som sagt fick jag bra övervintring med täckta krukor på friland. Det bör ge jämnare temperatur. Men det kan vara lite sent att få till nu. Om det då är bäst att flytta dem till något varmare men mörkare plats, eller att täcka dem mer där de står i växthuset, är svårt att säga. Bedöms nog bäst på plats. Jag kan tänka mig att om jorden i krukorna är alltför fuktig så bör de stå frostfritt tills jorden torkat en del, annars kan de stå som de står nu, fast kanske med mer täckmaterial.

Znibban

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 14 feb-11 kl 01:42 »
vet ni var och hur man odlar Solo-vitlöken ???

Vurre

« Svar #33 skrivet: 14 feb-11 kl 12:34 »
Såvitt jag begriper är solo ett utvecklingsstadium. Solo är färsk vitlök som inte börjat bilda klyftor. Men vad vet jag? Det kanske finns speciella sorter som är sämre på att bilda klyftor som man ska använda.
snus? vad är priset på en pris?

Znibban

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 15 feb-11 kl 09:52 »
Vurre jag tror inte att det är något utvecklingsstadium. jag har aldrig lyckats få några stora vitlökar men trots att de varit jättesmå så har de ändå varit i "klyftform". Solovitlökarna man köper i affären kan vara "relativt stora" men det avgörande är ju att de har kraftigt ytterskal som visar att de är "färdiga".

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #35 skrivet: 15 feb-11 kl 10:34 »
Vurre jag tror inte att det är något utvecklingsstadium. jag har aldrig lyckats få några stora vitlökar men trots att de varit jättesmå så har de ändå varit i "klyftform". Solovitlökarna man köper i affären kan vara "relativt stora" men det avgörande är ju att de har kraftigt ytterskal som visar att de är "färdiga".
om man tar topplökarna från en vitlök tillhörande grupp III (kaukasisk) och sår dessa kan man få sololökar. enligt Åke Truedsson ska man även isolera löken i jorden på ett sätt som han själv inte rett ut. själv tycker jag sololöken inte har den distinkta vitlökssmaken men den är väl så behändig i köket.
jag har fått sololökar efter en nepalesisk sort (troligtvis grupp I). jag tog lökar efter egen skörd och satte, året därpå var hälften sololökar. om det är ett stadium i lökens utveckling/anpassning till våra breddgrader vet jag inte. ska bli intressant att se om de satta sololökarna bildar klyftor i år.

Jessie Hillbilly

• -
« Svar #36 skrivet: 16 feb-11 kl 09:27 »
Jag också köper från Törnviks frö.  De säljer också schalottenlök som är grymt bra.  Om du bör i närheten kan du hämta det själv och ser alla deras sorter.  Det är väldigt intressant. Det är bäst om du beställer i bra tid...vitlöken tar snabbt slut.  //Jessie

Znibban

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 22 feb-11 kl 10:42 »
om man tar topplökarna från en vitlök tillhörande grupp III (kaukasisk) och sår dessa kan man få sololökar. enligt Åke Truedsson ska man även isolera löken i jorden på ett sätt som han själv inte rett ut. själv tycker jag sololöken inte har den distinkta vitlökssmaken men den är väl så behändig i köket.
jag har fått sololökar efter en nepalesisk sort (troligtvis grupp I). jag tog lökar efter egen skörd och satte, året därpå var hälften sololökar. om det är ett stadium i lökens utveckling/anpassning till våra breddgrader vet jag inte. ska bli intressant att se om de satta sololökarna bildar klyftor i år.
Vad menar du med de olika grupperna, vad är det för skillnad på dem? Det är helt nytt för mig med alla olika vitläkssorter. Ska bli kul att höra hur det går med dina "solo". Hoppas du rapporterar vidare!

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #38 skrivet: 24 feb-11 kl 09:23 »
Vad menar du med de olika grupperna, vad är det för skillnad på dem? Det är helt nytt för mig med alla olika vitläkssorter. Ska bli kul att höra hur det går med dina "solo". Hoppas du rapporterar vidare!

klassifieringen jag använder mig av refererar till Åke Truedssons indelning http://www.tomatklubben.se/.  Den stora skillnaden är för oss som odlare är klyftstorlek, antal klyftor per lök, blomsterstängel eller ej, lagringsduglighet.

Znibban

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 24 feb-11 kl 09:55 »
Tack för länken,  ;D Herregud tänk att det finns över 350 sorters tomater :o man får nog bli medlem i tomatklubben och skaffa lite vitlökslitteratur samtidigt. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare
Numera, Gunilla Rech, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser