Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlöksutsäde?  (läst 11635 gånger)

KjellX

• Västergötland
Vitlöksutsäde?
« skrivet: 03 okt-10 kl 14:29 »
Hej, vet någon vart man kan köpa vitlökar att sätta i höst? (Vitis hade inga att sälja iår)

Vurre

SV: Vitlöksutsäde?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-10 kl 14:48 »
Törnviks frö
snus? vad är priset på en pris?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 03 okt-10 kl 16:16 »

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 03 okt-10 kl 16:24 »
jag köpte på granngården.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 04 okt-10 kl 10:51 »
Ska man ringa in sin beställning till Törnvik, eller måste man åka dit?
Någon som köpt där. Deras hemsida gav inte så mycket information om betalning vad jag kunde se.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 04 okt-10 kl 12:34 »
Jag har fyra sorter till försäljning.
Monika
http://www.ekoplantan.se/blogg/sortiment-2010/sattlok
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Vurre

« Svar #6 skrivet: 04 okt-10 kl 12:53 »
Ska man ringa in sin beställning till Törnvik, eller måste man åka dit?
Någon som köpt där. Deras hemsida gav inte så mycket information om betalning vad jag kunde se.

Ring, de skickar, men det är ganska dyrt. Priserna står på hemsidan.

Men jag tror inte att de är lika dyra som Kobbe.
« Senast ändrad: 04 okt-10 kl 12:56 av Vurre »
snus? vad är priset på en pris?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #7 skrivet: 04 okt-10 kl 20:20 »
Men jag tror inte att de är lika dyra som Kobbe.

Hur många användbara klyftor finns det på en vitlök? Som utsäde ska man helst använda den yttre kransen av klyftor och ibland är de tio, ibland bara fem, men priset är detsamma ändå.

Hos mej betalar man enbart för klyftorna från yttre kransen och de klyftorna kommer från flera olika vitlökar, vilket jag tycker är ett bra sätt att sälja vitlök på till småskaliga odlare.

Det är dessutom valfritt att handla av mej :-)

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

masa

• -
« Svar #8 skrivet: 12 okt-10 kl 11:32 »
Jag har 120 sorter av vitlök, fler än 50 sorter som lämpar sig för utplantering under hösten.

masa

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 12 okt-10 kl 11:37 »
Jag har 120 sorter av vitlök, fler än 50 sorter som lämpar sig för utplantering under hösten.

masa
Säljer du dem, och var får man i så fall tag på dig? Vilka sorter har du? Pris?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

KjellX

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 12 okt-10 kl 12:26 »
Jag tror masa finns strax norr om Göteborg?
Jag undrar åxo om det finns en sortlista att beställa från, och hur betalning och frakt ska fixas.

Hoppas masa masar sig in på forum snart igen :) Verkar besöka forumet bara då och då?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 12 okt-10 kl 15:59 »
Jag föreslår att ni skickar epost till masa. Ni har ju symbolen för detta till vänster i hans inlägg.

KjellX

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 13 okt-10 kl 20:22 »
Tack för tipset, Anders. Mailade och fick svar tämligen omgående, fick sortlista o pris, 20 spänn per lök, lite dyrt tror jag? Men va fasen, har man en gång fått tag på fint utsäde kan man ju spara o ha framöver själv.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #13 skrivet: 13 okt-10 kl 21:33 »
Tack för tipset, Anders. Mailade och fick svar tämligen omgående, fick sortlista o pris, 20 spänn per lök, lite dyrt tror jag? Men va fasen, har man en gång fått tag på fint utsäde kan man ju spara o ha framöver själv.
20kr är ett bra pris jämfört med vad du får betala för annars. jag har köpt av masa och det är bra utsäde han saluför samt han kan svara på både det ena och andra om man så önskar.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #14 skrivet: 14 okt-10 kl 18:01 »
Köper man mindre mängder så behöver man inte stirra sig blind på priset. Det kan vara trevligt att stödja någon eldsjäl som köper in lite utsäde för att komplettera sin egen verksamhet.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

mistel

• -
« Svar #15 skrivet: 15 okt-10 kl 12:27 »
Har man bra växtföljd kan man ta eget utsäde = inköpspriset blir en engångskostnad.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #16 skrivet: 15 okt-10 kl 18:42 »
Har man bra växtföljd kan man ta eget utsäde = inköpspriset blir en engångskostnad.
Finns det inga andra polyfaga skadegörare som kan ställa till med problem då?
Må gott \o/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 15 okt-10 kl 23:33 »
Växtföljd skyddar framför allt mot jordbundna sjukdomar. Det är vad man främst har att hantera med vitlök. Samt en del mögel på blad om det blir för fuktigt - vet ej om detta är jordbundet. Däremot verkar enligt min erfarenhet i stort sett ingen vilja käka upp vitlöken för en. En del djur kan böka eller krafsa i odlingen. Jag har hört om vitlöksodling förstörd av vildsvin men jag vet inte om de åt av vitlöken.
« Senast ändrad: 15 okt-10 kl 23:39 av Anders Skarlind »

tench

• -
    • Solrot
« Svar #18 skrivet: 16 okt-10 kl 19:18 »
Jo, det förstås. Jag kan också tycka att man gott kan ta eget utsäde sålänge lökarna ser friska ut. Är väl mer i en yrkesodling det kan vara värt att köpa virustestat och friskt utsäde. Hittils har jag dock inte odlat sådana mängder att jag har velat avvara något till utsäde.
Må gott \o/

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #19 skrivet: 16 okt-10 kl 20:57 »
Däremot verkar enligt min erfarenhet i stort sett ingen vilja käka upp vitlöken för en.
Så har jag också upplevt det, men blev mäkta förvånad när en arbetskamrat berättade att sorken ätit upp hennes vitlökar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser