Det viktigaste är inte att de hinner rota sig. Det viktigaste är att de inte står i tät och fuktig jord när det fryser. Är i alla min övertygelse.
För övrigt: Jag vattnar aldrig vitlök på friland. Skulle inte fallla mig in. I växthus (och vid krukodling utomhus, se nedan) kan det förstås behövas, men först när de sätter igång att växa (ovan jord) och framför allt först om jorden börjar bli åt det torra hållet. På vintern kan den med fördel vara åt det torra hållet, särskilt i krukor, som är mer utsatta för frysning.
Jag har odlat vitlök i krukor en gång, eftersom jag hade brist på lämplig jord på friland, och behövde hålla isär en massa sorter på liten yta. Då hade jag krukorna utomhus, på marken, så lökarna hade viss möjlighet att rota sig utanför krukan också. De fick stå i kruka (5-10 liters) fram till skörd, så där gjorde jag annorlunda än du. Krukorna stod tätt ihop. Jag satte på hösten och täckte med några dm stråmaterial. Övervintringen gick bra. Det såg också bra ut under växtxäsongen, om än lite tätt. Men det blev mer blast än lök, och det visade sig även att det varit lite fuktigare i krukorna än jag trodde. Jag bedömde skördetid utifrån blasten på normalt sätt, men det visade sig att jag var någon-några veckor för sen, för på många lökar hade ytterskalet förmultnat och en del lökar hade ruttnat. Jag vill minnas att jag vattnade krukorna nån gång per vecka vid torrt väder, så det skulle motsvara ca 20 mm regn. Man kan ju inte räkna med att de kan försörja sig med vatten lika bra som om de växer på friland. Sammantaget var det ganska pyssligt och klart sämre än att odla på friland.