Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Element i hönshuset  (läst 5952 gånger)

Gamina

Element i hönshuset
« skrivet: 03 okt-10 kl 14:19 »
Vintern närmar sig (tyvärr) med stormsteg coh för varje dag som går blir ämnet element i hönshuset mer aktuellet för mig.
Frågan är vad man ska ha för element? Jag har tittat runt lite men hittar inte ett enda som är godkänt. Finns det element godkända för den dammiga miljön? Det enda jag hittar är Aerotemprar (livsfarligt) och värmelampor (för litet). Värmelampor skulle nog kunna hålla temperaturen på + sidan men jag vill kunna värma upp huset lite mer med jämna mellanrum och torka ur det då det gärna blir i fuktigaste laget vintertid.
Jag söker ett element på 1 kW vet någon ifall det finns ett godkännt sådant på marknaden.
Genbank för Gotlandshöns

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Element i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 03 okt-10 kl 14:27 »
Om det är direktverkande el du tänker dig, så är det väl framför allt kamflänselement och oljefyllda radiatorer som skulle kunna ha förutsättningar att bli typgodkända föri dammig miljö. Har du kollat vad de vanliga elgrossisterna - Selga, Storel, Ahlsell m fl - har i sina kataloger?

Annars är en möjlighet att ordna vattenburen elvärme på enklast möjliga sätt - vattenradiator inne i hönshuset, elkassett och cirkulationspump utanför. Expansionskärl någonstans. När du nu inte behöver mer än någon kW så skulle en slangmonterad motorvärmare kunna duga som elkassett. 

Gamina

« Svar #2 skrivet: 03 okt-10 kl 16:53 »
Vattenburen värme går inte utan det måste vara dirketverkande el.
Ahlsell var jag inne och tittade hos men blev inte klok på deras sida. Har tänkt ringa dem imorgon. De andra två firmorna har jag aldrig hört talas om att de finns förut så jag tackar för tipset :).
Genbank för Gotlandshöns

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 03 okt-10 kl 17:00 »
Rent allmänt så verkar det som om ingen grossist i elbranschen klarar av att ordna en begriplig webbutik. Det är papperskatalogen som gäller om man ska hitta något utan att hänga över disken och vara besvärlig.

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 03 okt-10 kl 17:40 »
Nordpost och Nima säljer kamflänselement som är godkända för stallar .

Kamflänselement kan också kallas sandrörselement ibland . ( gammalt namn )

Gamina

« Svar #5 skrivet: 04 okt-10 kl 09:48 »
Esten
Hos Nordpost har jag letat men inte hittat något. Har du/kan du plocka fram något artikelnummer på elementet? Det enda jag hittade där var frostvakter, aerotemprar, samt ett oljeelement (IP 22).
Nordpost vore praktiskt då jag ska handla endel andra saker därifrån.
Genbank för Gotlandshöns

johe71

« Svar #6 skrivet: 04 okt-10 kl 09:51 »
Har du/kan du plocka fram något artikelnummer på elementet?

artikelnummer: 1200583
KAMRÖRSRADIATOR 500W/220V   SANDFYLLDA IP-54

Gamina

« Svar #7 skrivet: 04 okt-10 kl 09:54 »
Tack för hjälpen. Hittade den själv när jag kom på att söka på kamrör istället för element.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser