Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp - kyckling med fastklistrad dun...  (läst 2671 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Hjälp - kyckling med fastklistrad dun...
« skrivet: 02 okt-10 kl 16:09 »
Hönan lämnade de sista äggen medan jag var inne och matade...
Hon tog med sig 5 dunbollar men lämnade kvar en liten som var kall och inte verkade torr.

Så jag tog upp den, värmde den i kupade hand och försökte lägga tillbaks den under mamman. den orkade inte ta sig in under och mamman varken hjälpte elleer skjöt ifrån.

Då kände jag på de "blöta" ryggfjädrar och det var torrt, fastlimmad av äggvita?) Har nu försökt torka bort det hårda som limmar med varm våt bomullstuss utan framgång. Sedan försökt skölja med ljummet vatten vilket hjälpte en aning men inte tillräckligt att skapa dunet som behövs för att den skall överleva under mamman...

Tvål känns väl starkt mot kycklingens tunna hud. Men om alternativet är att frysa ihjäl...

Någon som har bättre ide för att tvätta dunet?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Hjälp - kyckling med fastklistrad dun...
« Svar #1 skrivet: 02 okt-10 kl 16:20 »
Hade det varit jag så hade jag haft den under en rinnande kran med ljummet vatten en låång stund. "tvätta" med fingrarna och undvik vatten i huvudet på den. Sen så hårtork.

Hoppas den klarar sig.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

rackarns

• Närke
« Svar #2 skrivet: 02 okt-10 kl 17:34 »
Jag brukar fylla en bytta med ljummet vatten, sen doppa ner hela kycklingen, jag inte huvudet såklart.. och så massera försiktigt. Sedan torka kycklingen och in under värmelampa inomhus tills den torkat ordentligt.
Kanske får du inte bort riktigt allt som stelnat men sålänge merparten av dunet är torrt och fluffigt så försvinner det sista med tiden.
Ingen kyckling har tagit någon skada av den behandlingen än sålänge utan har blivit fluffiga och torra och pigga.

Melsäter

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 03 okt-10 kl 03:59 »
Tack! Doppade kycklingen, fick bort det mesta och efter uppvärning och torkning den ligger den nu hos mamman över natten... hoppas att den är som ny imorgon bitti!

Melsäter

• Södermanland
Uppäten kyckling?
« Svar #4 skrivet: 03 okt-10 kl 13:32 »
Imorse när jag gick ut låg mamman under värmelampan med sina små dunbollar. Härligt!

Men vänta, de var bara 5 kycklingar... var fanns den rengjorda och uppvärmda som jag lade ut igår?
BORTA!
Jag hittar inget i ströet, inte ens dunrester.
Kan jag ha räknat fel igår? Det verkar inte sannolikt.

Vad tror ni har hänt?

surhönan

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 14 nov-12 kl 13:12 »
Har du listat ut vad som hände med kycklingen?

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 15 nov-12 kl 12:13 »
Hur går det?

Man kan få skaka ur kycklingarna lite försiktigt ur mamman. Har lyf en höna och räknat och saknat typ den bruna. Sen har det visat sej att de krånglat sej fast i hönan så pass att det gått att lyfta henne med kycklingar kvar i fjäderskruden.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser