Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skogfågel utfodringsplats..  (läst 3718 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
skogfågel utfodringsplats..
« skrivet: 01 okt-10 kl 22:50 »
sugen på att bygga ett sluttande tak med foderautomat i ena änden..till tjäder och orre.. vatten uppsamlingskärl vid takets slut.. sen ska man ha lämpligt grus under taket som de kan plocka i sig..har för mig att man ska ha nån slags kompost under taket oxå men kommer inte ihåg syftet med det.. funderar på vilken sorts foder man utfodrar tjäder med? havre?korn?
skulle vara skoj att ha ett ställe som dessa pampiga fåglar besökte frekvent.. och visst en mårdfälla sätter jag upp i anslutning...
Fjäderfän och kaniner

esten

• -
SV: skogfågel utfodringsplats..
« Svar #1 skrivet: 01 okt-10 kl 23:11 »
Angående komposten så kan nog anledningen ha att göra med ( inte säker ) att dessa fåglar vid oväder gräver ner sig i snön och där bygger egna komposter för att hålla värmen , medan de väntar på att ovädret drar förbi .

Korn/havre går bra , men du bör också för att locka fågelg bjuda på mat den finner i naturen .
Löv och tallris med knoppar att plocka i .Fungerar också som skydd om du sticker ned utanför snedtaket . Som ett risstaket runt om .

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 okt-10 kl 23:14 »
vad ska man ha i komposten då? löv? potatisskal? tips tack...
Fjäderfän och kaniner

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 01 okt-10 kl 23:25 »
I den komposten så skulle jag nog hålla mig till det som är naturligt o en förna i området .
Torkat gräs, torv och löv .

Skogsfågeln är mycket känslig för bakterier , det är en av anledningarna till att det är så svåra att föda upp i fångenskap .

Körven

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 02 okt-10 kl 13:36 »
Som liten grabb,skulle jag göra popcorn,hade hört att man gjorde det av majs.Vi hade stora säckar med majs (fodermajs) så jag provade med att koka majs i en stor gryta.Det blev inga popcorn,så jag slängde bort majsen i en skogsbacke.
Några dagar senare så gick jag förbi där jag slängt majsen,då flög det upp en Tjädertupp.Jag gick och kollade,då såg jag att Tjädern ätit av majsen.Några dagar senare så var majsen borta,så jag fylde på med mer.Senare på hösten så var det en hel kull med Tjädrar som käkade av majsen.Så majs verkade det som om dom gillade,men om det är nyttigt eller ej det vet jag inte.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 okt-10 kl 18:46 »
tack körven...majs ska ingå i fodret :D...
Fjäderfän och kaniner

Castor fiber

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 17 dec-10 kl 03:55 »
Puttar upp den här tråden då jag är intresserad av hur det blev med det här projektet.

Vill göra något mera för viltet nästa år. Funderade på en viltåker med lite olika grödor, men en liten foderstation kanske inte är så dumt?

Bäckaryd

• Småland
« Svar #7 skrivet: 17 dec-10 kl 08:35 »
Åh, jag tycker det låter fantastiskt med en utfodringsplats för vildfåglarna. Jag drömmer om att skaffa fasaner till min gård när jag flyttar till sommaren. Vi hade mycket fasaner på vår villatomt och angränsande dungar för några år sedan och det var ett rent nöje att utfodra dem med överbliven havre från stallet och andra fågelfrön. Vi blev också belönade med årliga nya kullar med fasankycklingar. I många år ingick en enbent tupp i gänget. "Våra" fasaner var tjockast i Kalmar :)
Hälsningar Anneli

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 18 dec-10 kl 12:28 »
I min gröna ungdom gjorde jag en viltåker,med fodermärgskål.Den var nog 20 x 20 m,jag hade stora förväntningar på en kraftig hare och rådjursstam.På senhösten kom en älgko med kalv och käkade upp hela viltåkern.Det är det vanligaste misstaget att viltåkern är påtok förliten.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 dec-10 kl 14:35 »
Puttar upp den här tråden då jag är intresserad av hur det blev med det här projektet.

projektet blev inte av..nu i vår skall det spikas foderstationer så nästa höst kör jag igång... har skissat på olika modeller...mvh
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 4 användare (1 dolda)
kretslopp, javill, olenius

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser