Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med kattlucka?  (läst 14828 gånger)

Hattstugan

• -
Hjälp med kattlucka?
« skrivet: 01 okt-10 kl 08:56 »
Hej,

Kan någon vänlig själ berätta för mig hur jag på bästa sätt monterar in en kattlucka? Hur gör jag hålet i dörren, sticksåg? Vad ska jag tänka på osv? Kanske en dum fråga men jag behöver HJÄLP :)!
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hjälp med kattlucka?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-10 kl 19:03 »
Tigersåg kanske? Bestäm var luckan ska rita, rita upp. Borra hål i hörnen där kattluckan ska vara och såga utifrån dem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 okt-10 kl 19:17 »
Vi tog ut ett källarfönster och ersatte med en isolerad skiva, som vi satte luckan i..... åsså en liten trappa upp till fönstret från källargolvet :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

molletoff

• Bor i skogen med stor tomt
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 okt-10 kl 22:05 »
Kan du inte använda ett litet fönster istället. Det är ju mycket lättare att ta ett liknade och sätta en lucka i. Använd en bräda för katten att klättra upp på. I dörren måste du se till att få in reglar runt hålet. Borra först såga sen.

sub rosa

« Svar #4 skrivet: 08 okt-10 kl 17:50 »
Enklast. Rita ut hålets mått och placering på skivan eller dörren, gärna med lite övermått. Sen kan du borra 4st hål ett i varje hörn du ritat. Använd minst diam 10 borr eller större. såga med sticksåg "maskinell eller manuell" efter linjerna mellan hålen..........tadaaaaa! 8) 
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

AK Corall

• Småland
« Svar #5 skrivet: 13 nov-10 kl 09:54 »
Och använd helst bättre skruvar än de som följer med i förpackningen annars kan det se ut så här när man kommer hem.  ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 13 nov-10 kl 10:23 »
Hur du ska göra beror på vilken modell kattlucka du har. Det fins sådana för tjocka dörrar som har en plasttunnel som går igenom dörren så att man inte behöver klä hålet. Bla denna modellen
som finns billigt på Harald Nyborg bla

Många andra luckor har ingen "tunnel"och är därför lättast att montera i en tunn skiva. Om man sätter en sådan lucka i en tjock dörr måste man fodra hålet. Detta kräver noggrannhet då marginalerna i de flesta luckmodeller är små och luckan kärvar om man får det snett.

//Lina, som vid det här laget har monterat 8 kattluckor och 1 hundlucka i olika modeller ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cyklisten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 nov-10 kl 10:42 »
Tänk på att luckan ska sitta ett stycke upp från golvet. Annars måste katten krypa på knäna för att komma igenom. Vet jag, för jag gjorde fel en gång och satte luckan alldeles nere i hörnet.

snöängeln

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 13 nov-10 kl 10:58 »
Gör inte hålet för stort som vi gjorde fanns en mall i förpackningen ganska praktiskt att använda den ..

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 nov-10 kl 11:19 »
Och använd helst bättre skruvar än de som följer med i förpackningen annars kan det se ut så här när man kommer hem.  ;D
  Skratt var det grannens hund? :)

AK Corall

• Småland
« Svar #10 skrivet: 13 nov-10 kl 11:31 »
  Skratt var det grannens hund? :)

Nä, vår egen..... Hon har huvudet utanför kattluckan och kollar läget stora delar av dan. Lyckligtvis släpar den andra hunden hem tillräckligt mycket pinnar till ved för att uppväga värmeförlusten.  ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 13 nov-10 kl 11:35 »
Det man också ska tänka på om man har hund är att om den är i kattstorlek så lär den sig också att använda luckan ::) Här hemma har vi Hearta (toypudel) som tycker det är fiffigt att ha en egen utgång, när det är fint väder ;D och egen ingång, när det är dåligt väder  :P Tack och lov hoppar hon inte över staketet lika lätt som katterna så hon blir i alla fall på tomten när hon försvinner ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 18 nov-10 kl 19:58 »

mamma hade en briljant ide med våra första katter. Hon la kattmat utanför luckan för att de skulle lära sig gå igenom :P
När vi kom hem hade vår mätta golden kattluckan runt halsen och var jättenöjd! Tror aldrig jag skrattat mer! Haha

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 2 användare (1 dolda)
hilleg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser