Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ramformat  (läst 2241 gånger)

kupsnickaren

• Småland
Ramformat
« skrivet: 01 okt-10 kl 01:07 »
jag hade biodling för många år sedan och nu tänker jag börja igen men är villrådig när det gäller ramformatet jag hade svea hel o halvlådor på den tiden nu verkar det vara 3/4 langstroth som gäller svea o lågnormal beskrivs ofta som ett hobbyformat några har skrivit att när dom lyfte sin första lågnormal-skattlåda så forstod dom att det skulle bli för tungt att hålla på med dom gick över till 3/4 langstroth och det var bara fördelar ( fast det verkar som att det i praktiken bara skiljer ca 2 kg mellan lågnormal och 3/4 langstroth) man har ju läst i alla år att bina vill helst bygga på höjden men 3/4 langstroth är ju väldigt bred och låg eller beror populariteten på att det är amerikanskt format det mesta vi tar till oss kommer ju därifrån tacksam för synpunkter
« Senast ändrad: 01 okt-10 kl 01:14 av kupsnickaren »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Ramformat
« Svar #1 skrivet: 01 okt-10 kl 07:29 »
LN är egentligen inget 'hobbyformat' alls men det är vanligt på sin håll. Det finns stora likheter mellan LN och 3/4 Langstroth med tillhörande för/nackdelar.
Driftformerna kan göras lika för båda formaten. Det hela beror nog på i vilken skala du tänker bygga din biodling och ett enhetligt format är viktigt.
Skall det bli en rationell Näringsbiodling så är 3/4 Langstroth det fördelaktigaste med stor tillgång på material (plastramar) till vettiga priser.
Arbetsmetoderna blir också lättare, med lägre staplar, effektivare slungor (dubbla ramar i korgarna), och bättre priser i volym.
Jag startade smått och hade 3/4 Langstroth från första kupan. Det är ett bra format även när man packar och transporterar lådor.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 01 okt-10 kl 07:57 »
Ramformatet är en fråga för bi odlaren , bierna bry sig inte .  ;)

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lars i skogen

« Svar #3 skrivet: 01 okt-10 kl 20:23 »
Tycker du har rätt i att 3/4 langstroth är väldigt bred, för mig innebär det att betydligt fler ramar i ytterkanter av lådor inte blir använda, eller dåligt täckta.
Om det är ett problem? Det är väl upp till var och en, men egentligen inte. några tomma ramar gör väl inte så mycket?

Fördelar finns också. Precis som du skriver är inte vikten så stor skillnad på, men däremot blir ju aldrig staplar med 3/4 langstroth så hemskt höga. Vill man ha lätt vikt är nog LN i yngelrum och HLS som skattlådor ett bättre alternativ.

Om man får gissa tror jag formatets popularitet först å främst beror på trender, i andra hand på möjlighet att hitta utrustning. Bina bryr sig inte, och biodlingstekniskt finns det både för och nackdelar.

wictor

« Svar #4 skrivet: 01 okt-10 kl 22:26 »
Hej LarsI Skogen

Jag har ju mina flesta samhällen på Dadant yngelrum och 3/4 Langstroth som skattlådor.

Och jag förstår inte vad du menar när du skriver att betydligt fler ramar i ytterkanter av lådor inte blir använda med det formatet.

Mina samhällen sommartid har en Dadant+en 3/4 som yngelrum - däröver 4-8 (ibland mer) lådor med 3/4 Langstroth som skattlådor. Jag har aldrig upplevt att de yttre ramarna inte blir använda, tvärtom byggs ofta de yttre ramarna ihop med lådväggen istället och fylls med honung. Jag får skrapa ner flera kilo honung vart år från lådväggarna ner till min vaxsmältare. Men det är väl mitt fel som borde fyllt på med ett par-tre lådor till istället.

Så jag tycker inte alls att en Langstroth är väldigt bred, snarare tycker jag att den är väldigt passande. Det är ett väldigt lättsamt format, att ha Dadant i botten och sen Farrar ovanpå.

Har man problem med att det inte fylls med honung bör man nog byta drottning, försök att få fatt på en sån som förstår sin roll att lägga ägg. Förhoppningsvis förstår hennes döttrar att hämta honung.

toredh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 okt-10 kl 12:02 »
Om man funderar på att blåsa ut bin vid skattning är 3/4 klart att föredra... ha det gottr!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 okt-10 kl 18:56 »
Oj! Jag var i fel tråd och kommenterade ...

Här är lite långside byggen på en ram, jag får också sådant. De fyller varenda cell i hela kupan och bygger ut allt och lite till.

Lars i skogen

« Svar #7 skrivet: 03 okt-10 kl 09:12 »
Hej Wictor.

Det här handlar inte om drottningar utan om driftsform, eller hur?

Jag skattar sorthonung, och där har du nog förklaringen till att du aldrig upplevt det här "problemet". Jag sätter på ett par tomma lådor och precis som trådskaparen skriver bygger bina hellre uppåt än åt sidorna. Med breda format innebär det att det tar längre tid att fylla ut ramarna helt, jag får fler ramar som är halvfulla än med andra format där ramar oftare är antingen fulla eller tomma.

Om man låter lådorna stå på hela säsongen fylls de naturligtvis oavsett ramformat. Sen kan jag tänka mig att problemet kan vara att jag ger för många lådor i förhållande till mina förutsättningar? Med bara en låda istf två skulle den naturligtvis bli ordentligt fylld snabbare.

Men som jag också skrev, jag tycker inte att detta är något stort problem.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #8 skrivet: 03 okt-10 kl 09:29 »
Min biodling går ut på att sälja nya samhällen och jag funderar allvarligt på att skaffa svea (har bara LN). Jag får mycket fler frågor om samhällen på svea än på 3/4 langstroth och t.o.m. något fler på svea än LN. Jag förstår faktiskt inte min marknad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser