Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur isolerar ni ert hönshus?  (läst 16936 gånger)

stickelbär

• Södermanland
hur isolerar ni ert hönshus?
« skrivet: 30 sep-10 kl 19:19 »
skulle vilja få lite råd och tips på bra isolering till mitt hönshus, när vi byggde det så gjorde vi en inner- vägg ca. 1dm från ytterväggen och däremmellan fyllde vi med spån som isolering.
inför vintern kommer vi också att lägga halm i redena för extra värme menräcker det om det temperaturen kryper nedåt?
ska vi installera en frostvakt som slår på?
behövs en lampa som lyser på dagarna?
behöver man ge foder som innehåller extra-fett under vintern?

som ni ser är frågorna många, kanske någon av er här på forumet kan svara! :D

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: hur isolerar ni ert hönshus?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-10 kl 20:23 »
Vi har vanlig glasfiber isolering i vårt hönshus och det håller värmen jättebra. För bra kanske för det blir så fuktigt att vi måste bygga om innan vi kan skaffa nya höns  :-\
Misstaget vi gjort är nog att väggarna är för täta, så vi måste bygga en luftspalt utanför isoleringen innan ytterpanelen och sätta in bättre ventiler. Trodde de två vi satte skulle räcka, men inte  ::)

Men det borde inte vara några problem med att ha spån i väggarna som isolering. Det var väl alltid så förr  :) och halm i redena uppskattas väl alltid av hönorna och det hjälper dem ju att hålla sig varma om de ska ruva.

Om det börjar krypa neråt i temperaturen, vilket det alltid gjort i vårt hönshus, så är det nog bäst med värmelampa eller elradiator(tror våran är sandfylld) för inget av dessa kan börja brinna. En 'vanlig' frostvakt brukar väl ha glödande eltrådar innuti och det känns inte speciellt bra till något djurstall/-hus :-\

En värmelampa ger dessutom lite ljus  :) men vill du ha bra äggproduktion är det nog bara att slå på en lampa tidigt varje morgon som slår av när det är dagsljus ute - då blir det en naturlig skymning för hönsen att gå och sova till... Tror att det är 7-8 timmar 'dagsljus' det rekomenderas för högre produktion, men kanske ska man låta dem ha lite viloperiod också, så att de får återhämta sig. Det hade vi i alla fall åt våra   o:)

Vi har alltid gett vegitariskt värpfoder till våra, med tillskott av sand och snäckskal + det spannmål vi råkat komma över för tillfället...

Lycka till

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Gert

• Småland
« Svar #2 skrivet: 30 sep-10 kl 20:28 »
I vintras hade vi den strängaste vintern på många år här men mina höns verkade inte bry sej fast än dom bodde i ett totalt oisolerat hönshus utan vare sig extra ljus eller eller specialfoder.

Höns är rätt så tåliga av sej så ett isolerat hönshus är inte ett måste
men det måste vara dragfritt. Extra ljus för värmens skull behövs inte heller, jag använder lampor bara när jag vill få igång värpningen.

Men nu så bor vi i halland och vintrarna här är sällan så stränga som i norr.

Tommy Alm

• Som naturen - kompromisslös.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 30 sep-10 kl 20:47 »
Hej du ... din fråga är lite baserad på vilken hönsras du har tycker jag. Själv har jag sysslat en längre tid med att avla fram korsningar med Hedemorahöns som genomgående ras i botten s.a.s.. Mycket köldtåliga rackare har det blivit. Jag har ett litet trångt hönshus (2+3+1,80 ) med hyfsade värmeegenskaper utan extra isolering - endast tjock brädvägg - där de alla kan få plusgrader oavsett kyla utomhus vintertid. I samband med det har jag en ouppvärmd samt svagt ventilerad del som är 4 ggr så stor och där väljer de flesta att sitta under vintern - högt upp under taket. Där kan temperaturen gå ned till -25 grader som mest och ingen har ännu tagit skada på något sätt. De kan alla gå in och värma sig i den trängre delen och de till och med värper ägg. De får obegränsat med mat - alltid rent vatten och extra ljus under den mörka årstiden. En värmelampa står över vattenskålen och förhindrar isbildning samt hjälper till att värma upp den delen av det inre trånga hönshuset. Jag brukar hålla cirka 25 höns och 3 tuppar under vintern. Dör de så dör de inte av kylan direkt utan av ålder eller andra skäl.
Jag har en termometer sittandes i taket inne i hönshuset och den går mycket sällan under noll under de värsta nätterna. De avger mycket värme själva de små liven och hjälper varandra med värme när det är som kallast.
Arbetar och lever för en Vision - lever Min dröm som om den vore sann. Söker efter människor att dela detta med. Långsamt - tålmodigt och med stor iver kommer jag allt närmare ... mitt slutliga mål.

Wildvittra

• -
« Svar #4 skrivet: 01 okt-10 kl 09:16 »
Behöver hönsen extra ljus under vintern om man tänkt ge dem en vilopaus från värpandet? Vi har keramiklampa utan ljus för att ge lite värme, men inget ljus. Bor i södra Dalarna så även under den mörkaste årstiden får de ju dagsljus några timmar, räcker det eller behöver de mer ljus?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Gert

• Småland
« Svar #5 skrivet: 01 okt-10 kl 09:23 »
Extra ljus behövs inte om ni inte vill få dom att börja värpa.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 01 okt-10 kl 09:32 »
Hej du ... din fråga är lite baserad på vilken hönsras du har tycker jag.
...

Självklart... tänkte inte på att skriva det  :-[ Det beror även på vart du bor. Här hos mig är det som kallast kring -35 till -39 grader en 'normal' vinter och då gäller ju lite annat än för övrigar landet  :-\

Behöver hönsen extra ljus under vintern om man tänkt ge dem en vilopaus från värpandet? Vi har keramiklampa utan ljus för att ge lite värme, men inget ljus. Bor i södra Dalarna så även under den mörkaste årstiden får de ju dagsljus några timmar, räcker det eller behöver de mer ljus?

Vi hade inte extra ljus på vintern när vi ville att de skulle vila, men vi har å andra sidan alltid haft värmelampa med ljus, så det har varit lite ljus åt dem oavsett tid på dygn... När vi ville dra igång äggproduktionen hade vi en dagsljus-lampa åt dem + värmelampan...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 01 okt-10 kl 09:41 »
Det du har räcker med största sannolikhet. Vårt hönshus är timrat, ena grannen har en gammal byggjobbar-barack, där värmer hönsen (ca 25) så pass att de har förnstret på glänt även på vintern. En annan granne har ett litet hönshus (typ flyttbart) med endast brädväggar. Funkar bra det med, liten volym så det värms upp snabbt av kroppsvärmen. Viktigast är nog att det är vindtätt och att taket är vattentätt. Krångla inte till det för mycket!

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser