Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder till fåren  (läst 10314 gånger)

Charlotte

• -
SV: Kraftfoder till fåren
« Svar #20 skrivet: 07 okt-10 kl 19:16 »
Det spelar ingen roll hur du vrider på det Rosa, att börja ge kraftfoder på bete innan djuren skiljs av beror på att man vill ha maximal tillväxt utan svackor.
Och att undvika svackor i lammens tillväxt är alltid något fult ???
Det är ju frågan om sent födda lamm som avvants tidigt som jag fattar det? Alltså har dom gått miste om en del av det fina gräset och ett tillskott (fast på betet var det ju inte frågan om här, fåren har gått hemma och ätit hö en hel månad) kan kanske vara bra för att kompensera betet som lammen inte fick?
 Problemet med resonemanget i alla dessa diskussioner om utfodring och åsikten att kraftfoder ALLTID är onödigt och fel är när man inte på något vis kan försöka föreställa sig att olika fårägare har olika förutsättningar....
Vi har olika lammningstidpunkter, olika kvalitet på grovfoder, olika raser och olika krav på hur lammen ska växa.
Att säga ALDRIG om kraftfoder är lika dumt som att säga ALLTID...
                          Mvh
                       Charlotte
« Senast ändrad: 07 okt-10 kl 19:41 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #21 skrivet: 07 okt-10 kl 21:43 »
Jaha, så var Charlotte på Birgit igen  ;D.

"Att säga ALDRIG om kraftfoder är lika dumt som att säga ALLTID..." skriver du Charlotte, men varför svarar du då inte på Rosas inlägg? "Sent födda Lamm ger man kraftfoder redan innan avskiljningen från tackorna, så dom inte stannar i växten när man skiljer av dom." Detta inlägg bör ju tolkas som att man faktiskt SKA eller t o m MÅSTE ge lammen kraftfoder, i alla lägen, eftersom de annars stannar i växten.
Efterkräver du nyanseringar så kanske du ska vara konsekvent i dina krav på det... Är det bara Svart/Vitt ibland eller, beroende på vem som skriver?

Det låter väl i Vallar-Elins fall som att lammen växer och mår bra (Är de alla enfödda lamm?-i så fall har de ju fått i sig mer gottis från mamma än om de varit två/trefödda, kan ju också vara bra att ta hänsyn till i debatten)

Kunde vi hålla dessa trådar sakliga utan attacker så kunde mycket nyttigt komma fram.

Vallar-Elin, dina lamm verkar må kanonbra, så fortsätt med din utfodring av hö. Håll koll på hull bara. Skall du byta grovfoder till ensilage så krävs en ganska lång övergångstid, så risken är att din ensilagebal blivit dålig när deras magar väl vant sig vid den. Satsa då hellre på att ge ditt hö tills det bara är ett par veckors hö kvar och övergå då långsamt till ensilage resten av säsongen.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 07 okt-10 kl 22:08 »
"Sent födda Lamm ger man kraftfoder redan innan avskiljningen från tackorna, så dom inte stannar i växten när man skiljer av dom." Detta inlägg bör ju tolkas som att man faktiskt SKA eller t o m MÅSTE ge lammen kraftfoder, i alla lägen, eftersom de annars stannar i växten.
Kunde vi hålla dessa trådar sakliga utan attacker så kunde mycket nyttigt komma fram.

Så tog inte jag det när jag läste meningen, måste jag få säga... Jag tog det som att de som ger kraftfoder innan avvänjningen ger det för att de inte vill att lammen ska stanna i tillväxt, och om du inte ger kraftfoder innan avvänjning så gör det dig inget om lammen stannar till lite i tillväxten(dit hör jag)...

Jag tog det inte som att man SKA eller MÅSTE ge karaftfoder överhuvudtaget, utan bara en förklaring på hur vissa ser det :D

Kanske du också tolkar det du läser utifrån vem som skrivit det, JBF ??? Det gör jag, men jag försöker att inte vara så insnöad att jag bara ser min sida av myntet :P (observera att jag inte menar att du är insnöad) utan försöker tänka mig in i andras sätt att hålla djur eller vad det nu kan handla om :D

:-* /Anette

Tillägg: Jag tycker förresten att trådstartaren verkar ha bra koll på lammen och om dessa redan är skiljda från sin mor är det väl för sent att ge kraftfoder för att de inte ska stanna till i tillväxten... det är väl en grej man måste göra med lite framförhållning, eller?
« Senast ändrad: 07 okt-10 kl 23:26 av Whippet »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 07 okt-10 kl 23:21 »
Jaha, så var Charlotte på Birgit igen  ;D.

"Att säga ALDRIG om kraftfoder är lika dumt som att säga ALLTID..." skriver du Charlotte, men varför svarar du då inte på Rosas inlägg? "Sent födda Lamm ger man kraftfoder redan innan avskiljningen från tackorna, så dom inte stannar i växten när man skiljer av dom." Detta inlägg bör ju tolkas som att man faktiskt SKA eller t o m MÅSTE ge lammen kraftfoder, i alla lägen, eftersom de annars stannar i växten.
Efterkräver du nyanseringar så kanske du ska vara konsekvent i dina krav på det... Är det bara Svart/Vitt ibland eller, beroende på vem som skriver?

Det låter väl i Vallar-Elins fall som att lammen växer och mår bra (Är de alla enfödda lamm?-i så fall har de ju fått i sig mer gottis från mamma än om de varit två/trefödda, kan ju också vara bra att ta hänsyn till i debatten)

Vallar-Elin, dina lamm verkar må kanonbra, så fortsätt med din utfodring av hö. Håll koll på hull bara. Skall du byta grovfoder till ensilage så krävs en ganska lång övergångstid, så risken är att din ensilagebal blivit dålig när deras magar väl vant sig vid den. Satsa då hellre på att ge ditt hö tills det bara är ett par veckors hö kvar och övergå då långsamt till ensilage resten av säsongen.
Jag vet att du letar efter attacker....
Men Rosas hela inlägg var väl ett exempel på att utfodringen bör anpassas efter olika förutsättningar?
Men med en mening urklippt och läst med lite "god" vilja  kan man förmodligen tolka det till vad som helst?
Jag protesterade inte mot Rosas erfarenhet att det är bra att ge SENfödda lamm kraftfoder eftersom det är min erfarenhet också.
                                                 Mvh
                                              Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

samaka

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 07 okt-10 kl 23:54 »
Hö brinner inte lika bra som halm i bädden, Suger heller inte upp urinen lika bra. Hö är egenligen mest nåt "istället för" när det gäller att ströa med. Men själv ströar jag ofta med hö... här på "nordligare" breddgrader har vi svårt att få tag i halm. Det blir då nå att ligga på hur det än är.

JBF

• Småland
« Svar #25 skrivet: 08 okt-10 kl 07:59 »
Ja, det är klart att vi alla läser med färgade glasögon, även jag är bara människa. Och inte letar jag efter attacker, de dyker ofelbart alltid upp ändå.

Oavsett hur vi väljer att föda våra får så är det ju nyttigt att vi kan ge en nyanserad bild till folk som frågar här (och som kanske inte sett hur alla andra utfodringstrådar spårat ur..)
Och ´skall vi kunna ge en nyanserad bild så måste man ju känna att man vågar skrivar vad man tycker och hur man själv gör, och vilka erfarenheter man har.
Jag försöker också att läsa med öppna ögon, och inte verka insnöad på min egen metod (som överensstämmer med Birgits vilket alla kanske förstått), men ska vi kunna visa de olika sidorna på myntet måste man ju få göra det utan att bli attackerad. Vissa har mer skinn på näsan än andra, och skriver trots risken att bli attackerad, men tänk hur många som sitter "i stugorna" och inte vågar skriva för att de ser hur dessa trådar alltid spårar ur i pajkastning.

Jag håller med Whippet att ts lamm verkar må finfint. Jag hade sparat kraftfodret till det tillfälle då de (eventuellt) behöver det.
VERKLIGEN ledsen att JAG nu lett tråden OT, jag drar mig för tillfället tillbaka....  ;)

//JBF
« Senast ändrad: 08 okt-10 kl 08:01 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 08 okt-10 kl 08:35 »
Ja, det är klart att vi alla läser med färgade glasögon, även jag är bara människa. Och inte letar jag efter attacker, de dyker ofelbart alltid upp ändå.

Det gör ju det ;D ::) ;D ::) ;D

VERKLIGEN ledsen att JAG nu lett tråden OT, jag drar mig för tillfället tillbaka....  ;)

Samma här :-[ :-[ :-[

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 08 okt-10 kl 10:15 »
...
Nu senaste månaden tex så har mina får ätit de förvuxna nässlor som finns i hagen med god aptit...

Har gjort samma iakttagelse och gläds åt att jag inte slog alla nässlor.
Favoriten just nu verkar vara att äta fallna löv på marken.

Är det någon som utfordrar sina får med rapskaka?
Har läst & provat ett tag nu och det ser lovande ut, dock är jag lite orolig för att det är så fett. Tydligen är magarna känsliga för det veg. fettet.

JBF

• Småland
« Svar #28 skrivet: 08 okt-10 kl 10:27 »
O ja, fallna löv på marken är ju som godis tydligen.. Roligt nu i veckan när det blåste så dant och tackorna jagade flygande lönnlöv i hagarna.. Som katter efter fjärilar ungefär  ;D. Nässlorna måste jag kolla i eftermiddag, har inte sett att de gett sig på dem, men kanske har jag bara missat.  Fantastiska djur är de ju, som vet vad de behöver och letar upp det i hagen (om det finns i hagen alltså... )

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 08 okt-10 kl 10:33 »
 Att jag "attackerar" (har en annan åsikt än) såna här påståenden
Får behöver inte kraftfoder, de växer bara lite långsammare utan.
beror på att jag på nära håll sett vad som kan hända om man anammar ett sånt tankesätt utan att veta att får behöver en viss mängd näring oavsett om den kommer från bra grovfoder, bete eller kraftfoder....
Det är väl alltid så att man tar med sig erfarenheter i ryggsäcken och värderar påståenden efter dom?
Jag har i en gammal tråd beskrivit vad som hände i en kompis besättning som fick fri tillgång på grovfoder men av dålig "fårkvalitet", dessutom lammade dom när det fortfarande låg snö ute... Resultatet var 1 överlevande lamm (en eftersläntare som föddes när betet kommit igång)...
 Den erfarna fårägaren som verkligen kämpade med kompisens lamm med sondmatning och försök till uppvärmning i varmvatten osv) gav utlåtandet att tackorna svultit trots fri tillgång och lammen dog/var dödfödda pga proteinbrist, något som ifrågasattes här på Alternativ pga att det inte hade konstaterats genom obduktion... Trots att det överlevande lammet helt uppenbart fått en annan start i livet och därmed klarade sig...
 Jag skulle ifrågasätta om någon skrev att tex Roslagsfår som lammade när betet kommit igång alt utfodrades med grovfoder av toppkvalitet behöver 2,5 kg kraftfoder bara för att det finns ett foderstatsförslag i Får till 80kgs tackor med trillingar som rekommenderar det...
 Det är aldrig så enkelt att man kan säga ALDRIG eller ALLTID om det är en attack så får det väl vara det....
Men att tänka efter kan göra att man slipper det trista resultatet som min kompis fick :-\
  På ett diskussionsforum får man alltid förvänta sig att bli "attackerad" (någon har en annan uppfattning) annars är det ju inget diskussionsforum....
                                                 Mvh
                                            Charlotte

JBF

• Småland
« Svar #30 skrivet: 08 okt-10 kl 10:46 »
Att jag "attackerar" (har en annan åsikt än) såna här påståenden beror på att jag på nära håll sett vad som kan hända om man anammar ett sånt tankesätt utan att veta att får behöver en viss mängd näring oavsett om den kommer från bra grovfoder, bete eller kraftfoder....
Det är väl alltid så att man tar med sig erfarenheter i ryggsäcken och värderar påståenden efter dom?
Jag har i en gammal tråd beskrivit vad som hände i en kompis besättning som fick fri tillgång på grovfoder men av dålig "fårkvalitet", dessutom lammade dom när det fortfarande låg snö ute... Resultatet var 1 överlevande lamm (en eftersläntare som föddes när betet kommit igång)...
 Den erfarna fårägaren som verkligen kämpade med kompisens lamm med sondmatning och försök till uppvärmning i varmvatten osv) gav utlåtandet att tackorna svultit trots fri tillgång och lammen dog/var dödfödda pga proteinbrist, något som ifrågasattes här på Alternativ pga att det inte hade konstaterats genom obduktion... Trots att det överlevande lammet helt uppenbart fått en annan start i livet och därmed klarade sig...
 Jag skulle ifrågasätta om någon skrev att tex Roslagsfår som lammade när betet kommit igång alt utfodrades med grovfoder av toppkvalitet behöver 2,5 kg kraftfoder bara för att det finns ett foderstatsförslag i Får till 80kgs tackor med trillingar som rekommenderar det...
 Det är aldrig så enkelt att man kan säga ALDRIG eller ALLTID om det är en attack så får det väl vara det....
Men att tänka efter kan göra att man slipper det trista resultatet som min kompis fick :-\
  På ett diskussionsforum får man alltid förvänta sig att bli "attackerad" (någon har en annan uppfattning) annars är det ju inget diskussionsforum....
                                                 Mvh
                                            Charlotte
Ja, här kom mycket bra information fram, som många kan ha nytta av! Detta har jag missat, kanske fördes denna diskussion innan jag gjorde entré på alternativ.nu. Sådana här nyanser är väldigt nyttiga att ta med i dessa diskussioner.

Bra också att du skriver att du skulle reagera på ifall någon rekommenderade för mycket kraftfoder. Fortfarande är det väl så att fler får lider av att de faktiskt får för mycket foder, speciellet i små hobbybesättningar, än att de svälter likt de i din historia?? Eller är jag ute och cyklar helt? Det är så lätt att köpa en säck färdigfoder på Granngården när man ändå köper hönsmat och hundmat... Men som sagt, jag kan mycket väl vara ute och cykla i det här fallet. Klart är väl ändå att man, om man bara har några hobbyfår, inte behöver ge kraftfoder för att undvika en svacka i tillväxten hos lamm som man skiljer av? Speciellt inte om de är i gott hull och får hö.

Charlotte

• -
« Svar #31 skrivet: 08 okt-10 kl 11:27 »
Fortfarande är det väl så att fler får lider av att de faktiskt får för mycket foder, speciellet i små hobbybesättningar, än att de svälter likt de i din historia?? Eller är jag ute och cyklar helt? Det är så lätt att köpa en säck färdigfoder på Granngården när man ändå köper hönsmat och hundmat... Men som sagt, jag kan mycket väl vara ute och cykla i det här fallet. Klart är väl ändå att man, om man bara har några hobbyfår, inte behöver ge kraftfoder för att undvika en svacka i tillväxten hos lamm som man skiljer av? Speciellt inte om de är i gott hull och får hö.
Jag har faktiskt ingen aning om hur det står till med Hobbyfåren i genomsnitt? Jag har inte träffat på dom där superfeta som många pratar om i alla fall. Dom flesta jag känner som har får satsar på bra grovfoder eftersom många av dom gått kurser i utfodring (i mitt län har vi pga div. utbildningssatsningar antagligen ganska välutbildade hobbyfårägare ;)).
 Sen till frågan om hobbyfår behöver kraftfoder för att undvika tillväxtsvackor när dom äter hö...
Vad äter dom för hö? Vad är det för ras? Förväntas dom lamma till våren? Hur många lamm i såna fall?
Här handlade det ju dessutom om senfödda lamm så hur sent födda är dom? Har man grovfoder som är så bra att yngre lamm kan få i sig så att dom klarar sig bra fast dom kanske "missar" betet? Det är väl funderingar jag skulle ha innan jag bestämde mig för kraftfoder eller inte.
 Alla djur har ju ett visst behov av näring oavsett om dom är födda som hobbydjur eller i produktionsbesättningar.
 Jag tycker inte man kan säga rakt av att så här ska man göra eller så här gör alltid jag...
 Vi har haft dikor ett antal år och kört med kraftfoderlös uppfödning men nu har tyvärr kalvningarna kommit lite i "otakt" pga krångel med leverans av betald tjur, alltså fick inte kalvarna den fina start med försommarbete som vi alltid haft :( Så nu blir det en kalvgömma med kraftfoder för att kompensera detta, men för den skull kommer inte våra kalvar Alltid att få kraftfoder. Så tycker jag det är med fåruppfödning också, utfodring efter behov och behovet varierar men måste i alla fall tillfredsställas, fixar man det med bara grovfoder eller bete så är ju det toppen, men det fungerar inta alltid så...
                                                   Mvh
                                               Charlotte

JBF

• Småland
« Svar #32 skrivet: 08 okt-10 kl 11:51 »
Så tycker jag det är med fåruppfödning också, utfodring efter behov och behovet varierar men måste i alla fall tillfredsställas, fixar man det med bara grovfoder eller bete så är ju det toppen, men det fungerar inta alltid så...
                                                   Mvh
                                               Charlotte
Ja, där är vi överens Charlotte  ;)

Charlotte

• -
« Svar #33 skrivet: 08 okt-10 kl 11:54 »
Ja, där är vi överens Charlotte  ;)
Och det är vad jag försökt få fram med mina "attacker" ;)
                     Mvh
                  Charlotte

JBF

• Småland
« Svar #34 skrivet: 08 okt-10 kl 12:44 »
Och det är vad jag försökt få fram med mina "attacker" ;)
                     Mvh
                  Charlotte
Ja, det förstår jag, men låt nyanserna komma fram då.  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 08 okt-10 kl 14:37 »
Fåret är det enda av våra tamdjur som kan svälta ihjäl, trots att det äter sig mätt varje dag...
Detta gäller dräktiga tackor med dåligt grovfoder t ex.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #36 skrivet: 08 okt-10 kl 18:11 »
Citera
Fåret är det enda av våra tamdjur som kan svälta ihjäl, trots att det äter sig mätt varje dag...
Detta gäller dräktiga tackor med dåligt grovfoder t ex.

Och jag har ju aldrig nämnt att de ska ha dåligt grovfoder ??? Men det finns stora skillnader i hur ett lantrasfår av gammal årgång och de moderna köttraserna som avlats för att storkonsumera protein och snabbt sätta muskler (kött).

Eller som de sa på rapport: "Utfodring av vildsvin med bullar m.m. gör att de mognar fortare än vad som är normalt och då också blir könsmogna tidigare." Något alla verkar förstå? Men översätter man en diet utprovad för att ge snabbväxande lamm till detta? Nej, den kopplingen görs inte.
Naturligtvis behöver alla får rätt näring, men de är anpassade till olika förutsättningar.
Charlotte, varför drar du alltid upp fåren som svalt trots att de fick äta sig mätta på grovfoder? Likaså Vallhunden?
Allt jag skrev var att får inte behöver kraftfoder! Det är väl ändå en sanning? Annars hade djurslaget inte funnits idag, då kraftfoder är en ganska ny företeelse. Eller ska jag dra fettsyrorna igen kanske? Alltså att kraftfoder förstör balansen hos fettsyrorna  när fåren äter det. Deras kött blir onyttigt! Kanske påverkar det deras hälsa också, eftersom vi påverkas ::)
Så, nu väntar jag bara på era svar ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 08 okt-10 kl 18:25 »
Charlotte, varför drar du alltid upp fåren som svalt trots att de fick äta sig mätta på grovfoder? Likaså Vallhunden?

Mitt svar är:
Att alla är inte lika kloka som du är, Birgit. Speciellt inte nybörjare.
De har inte djurögat att se när djuren inte får all näring de behöver. De har inte heller kunskapen att se om grovfodret är tillräckligt bra. Att tro att man kan kräva analyser på höet, när man köper lite balar till en handfull tackor är blåögt (och dyrt).

Jag ger alltid rådet att vänta med det svåra i djurhållningen, tills man klarar av allt det andra som man också behöver kunna.

Fårhållning är ju, som du säkert själv har upptäckt, en fråga om att förebygga en massa saker. Om man gör rätt så uppstår inte problemen. När problemen väl har uppstått, så är det ett helsike att rätta till det igen!!!
Därför tycker jag att man som nybörjare inte ska känna sig dålig om man ger sina djur färdigfoder i form av kraftfoder. Och jag tycker att rådet att strunta i kraftfodret är djuretiskt dåligt, för en nybörjare.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 08 okt-10 kl 19:54 »
Fortfarande är det väl så att fler får lider av att de faktiskt får för mycket foder, speciellet i små hobbybesättningar, än att de svälter likt de i din historia?? Eller är jag ute och cyklar helt? Det är så lätt att köpa en säck färdigfoder på Granngården när man ändå köper hönsmat och hundmat... Men som sagt, jag kan mycket väl vara ute och cykla i det här fallet. Klart är väl ändå att man, om man bara har några hobbyfår, inte behöver ge kraftfoder för att undvika en svacka i tillväxten hos lamm som man skiljer av? Speciellt inte om de är i gott hull och får hö.

Alltså jag vet inte... jag tror inte alls det är vanligt med övergödda får. Får har i regel en uppgift (att lamma) och det är nog rätt svårt att övergöda dem till fetma då. Annat om vi ska snacka hästar... men den visan ska vi inte dra... Häromdagen åkte jag på en oanmäld inspektion, inspektören var nöjd att se att jag hade så välmående får och berättade att det var långt ifrån alltid som fåren var i så gott hull (nu fick jag med lite skryt oxå  ;D)
« Senast ändrad: 08 okt-10 kl 20:04 av samaka »

JBF

• Småland
« Svar #39 skrivet: 08 okt-10 kl 21:12 »
Alltså jag vet inte... jag tror inte alls det är vanligt med övergödda får. Får har i regel en uppgift (att lamma) och det är nog rätt svårt att övergöda dem till fetma då. Annat om vi ska snacka hästar... men den visan ska vi inte dra... Häromdagen åkte jag på en oanmäld inspektion, inspektören var nöjd att se att jag hade så välmående får och berättade att det var långt ifrån alltid som fåren var i så gott hull (nu fick jag med lite skryt oxå  ;D)
När jag sa att de får för mycket foder (=kraftfoder) menade jag ju givetvis inte att de skulle var så synligt feta att de rullade fram  :D. Vad jag menade var att många välfärdssjukdomar kanske drabbar hobbyfårhållare/nybörjare för att de i ren välvilja köper en säck fårpellets varje gång de handlar till hönsen o dyl, utan att faktiskt räkna på om de behöver det. De tror och utgår ifrån att de måste ha det, och det verkar vi ju vara ense om här, att det inte är självklart att de måste ha det? Eller?

Och vad välfärdssjukdomarna för med sig vet man ju,problemförlossningar, "för" stora lamm osv.. Den biten bör ju också belysas, i nyanseringens namn.

Jag kan, om någon vill, ännu en gång berätta om skillnaderna ( eller de obefintliga skillnaderna snarare) mellan mina tackgrupper, av vilka den ena endast fick grovfoder, medan den andra även fick kraftfoder. Det finns i annat fall att läsa i en tidigare fodertråd.

Vänligen observera att jag med detta inte på något som helst vis säger att kraftfoder ALDRIG behövs, men jag tror att många får skulle må bra på det grovfoder de får.

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 3 användare
Anders Flix, Ros-Marie Karlsson, Elin Landberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser