Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snäll och social hönsras  (läst 12063 gånger)

CillisVanillis

• Uppland
Snäll och social hönsras
« skrivet: 26 sep-10 kl 19:51 »
Vi funderar på att skaffa höns att ha i trädgården, max 3 st pullor utan tupp.
Vi letar efter en social och trevlig ras som gärna får värpa bra.
Storleken spelar inte så stor roll, men de får gärna vara nyfikna och sociala men lugna.

Tacksam om ni kommer med tips och ni får mer än gärna motivera varför.

Tusen tack!!!  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Snäll och social hönsras
« Svar #1 skrivet: 26 sep-10 kl 19:57 »
Titta i tråden som som heter hönsraserer 10 i top.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=83685.0
Så får du listor på mina och andras favoriter ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

CillisVanillis

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 26 sep-10 kl 20:01 »
Titta i tråden som som heter hönsraserer 10 i top.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=83685.0
Så får du listor på mina och andras favoriter ;)

Tusen tack!!

jerker_s

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 26 sep-10 kl 20:02 »
jag är själv ganska ny på detta, men jag skulle inte ha så få individer då de är flockdjur. Frågan är om de kommer känna sig lugna och trygga i så liten grupp. Men jag vet inte säkert, bara min åsikt .. låter någon med mer kunnskap komma med ideer och åsikterer

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 26 sep-10 kl 20:08 »
Angående antal så skulle jag säga  absolut inte färre än tre, helst fem.  Är man rädd att det ska bli "mycket" med fem så kanske man ska satsa på dvärghöns. Dom är ju betydligt mindre och tar inte så stor plats.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

CillisVanillis

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 sep-10 kl 20:22 »
Ok tack för bra input. Då räknar vi om till 5, men som någon skrev tidigare med en mindre ras.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 26 sep-10 kl 20:34 »
Då måste jag bara göra en lista på mina dvärghönsfavoriter ;)

1) Dvärg Nakenhals för att dom är så pigga, rolig, nyfikna och värper så bra :-*
2) Dvärg Silke så små söta tama dunbollar. Duktiga mammor och ruvar gärna (Kanske inte så bra om man inta vill ha tupp :-\ )
3) Chabo för deras roliga utseende och sätt. Väldigt sociala och pigga små krumelurer. Värper så det sprutar men är också glada i att ruva. om man glömmer att ta in äggen.
4) Dvärg Kochin runda som bollar och väldigt sociala. Kanske lite för ruvgada för den som inte vill ha tupp och kycklingar.
5)Antwerpen skägghöns. En rolig och kavat liten ras som finns i massor av fina färger.

rackarns

• Närke
« Svar #7 skrivet: 26 sep-10 kl 21:48 »
sussex och faverolle är nåt av det tamaste och trevligaste jag haft iallafall. Och de värper bra, och bra storlek på äggen. Sen är de vackra också :)
Tror ärligt inte 3 eller 5 spelar så himla stor roll. Så ville ni ha stora höns från början så tycker jag ni ska satsa på det.

CillisVanillis

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 26 sep-10 kl 23:33 »
Tack för svaren, nu ska vi kika runt lite och se vad vi fastnar för.
Kul att hitta det här forumet, jag kommer tillbaka garanterat  ;D

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 sep-10 kl 00:06 »
Jag måste ju få säga att Orpingtons är helt underbara också. De vi köpte var två år och hade inte fått leva som höns bör få göra men nu efter snart tre månader har vi höns som dels är väldigt fina att titta på och helt underbara när de springer. Trevliga och sociala. Kommer gärna fram och bara står brevid en när man är ute. Blir väl inte överlyckliga över att man tar upp dem men när de väl sitter i knät så sitter de gäran kvar en bra stund även om de naturligt vis inte är fasthållna. Lägger fina stora ägg.

Sen har vi Lohman avkommorna (både hönan och tuppen är fd hönserihöns). De är bara så roliga. Tupparna är bara bäst. Så fort jag kommer ut har ja de max två meter bakom mig. Glatt kacklande och om jag nu skulle stanna och inte gett de något gott så pickar de mig gärna på foten för att påkalla uppmärksamhet. En av de tupparn sitter gärna på axel för där ser han bra. :)

Faverolle vill jag ha - titta bara på hur de ser ut! Kan de bli mysigare?

Dvärg cochin är väldigt trevliga, lätta att få tama och våra låter sig bäras runt av våra barn. Söta och helt bedårande med sina mammelucker.

Så... ska jag berätta att jag verkligen vill ha Ko shamo, O shamo, silkeshöns och nakenhalsar och och och...

Jag skulle säga att du ska välja en ras du tycker om utseende mässigt och sen köpa de som små dunbollar och sen hantera de mest varje dag så mycket som möjligt och jag tror att du kommer få underbara höns.:)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

annans

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 27 sep-10 kl 08:38 »
Hej. Jag är också nybörjare, har 9 st höns o en tupp nu. Jag har blandat små sorter ganska rejält. Jag har en holländsk vithätta, hon är jättetam nu, sen en paduan, 2 cochin, 3 silkeshöns och några till. Jag kan rekommendera vithättan, cochin samt speciellt sidenhönsen. Vill du se bilder på mina djur bloggar jag på hemmets journal, gå in under min blogg Anna i Belgien, sen på inlägget persongalleri.
Lycka till

CillisVanillis

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 27 sep-10 kl 12:16 »
Hej. Jag är också nybörjare, har 9 st höns o en tupp nu. Jag har blandat små sorter ganska rejält. Jag har en holländsk vithätta, hon är jättetam nu, sen en paduan, 2 cochin, 3 silkeshöns och några till. Jag kan rekommendera vithättan, cochin samt speciellt sidenhönsen. Vill du se bilder på mina djur bloggar jag på hemmets journal, gå in under min blogg Anna i Belgien, sen på inlägget persongalleri.
Lycka till

Vilka härliga bilder!!! :)

Gert

• Småland
« Svar #12 skrivet: 27 sep-10 kl 19:32 »
Dvärgkochin, säger jag. Dom värper kanske inte så bra men dom kan bli rätt så tama

Crappy

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 29 sep-10 kl 20:31 »
Orpington är trevlig, lugna och blir riktigt tama. Maran skulle jag själv vilja pröva.  Jag är förtjust i stora lugna hönor!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 29 sep-10 kl 20:41 »
Silkeshönsen är ju jätte mysiga .
Och dom kan inte flyga så man behöver bara ett lågt staket :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 2 användare
ärt, Tiiril

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser