Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på hönshus  (läst 24131 gånger)

Mexxi

SV: Bilder på hönshus
« Svar #20 skrivet: 08 jan-11 kl 23:06 »
jättefint :) hur har ni planerat det inomhus? Vart kan man köpa liknande byggsatser undrar jag, för skulle vilja ha ett likadant :)

Men tack snälla!! Faktum är att inspiration kommer härifrån: http://www.marthashavehons.se/ och de säljer ju, men bara ganska små.

Men det var inte så jättesvårt! Betongplatta och regelverk som i vilket hönshus som helst. Liggande fjällpanel, finns i alla brädgårdar, dörren kommer från samma ställe en förrådsdörr. Gamla fönster, bara englas, finns ju mänger. Det har funkat med temperaturen och sol mm. Taket är papp och spiran är svarvad i trä. Ska man väl bygga ett så är det bara inspirationen som behövs, byggandet är detsamma som annars  ;)

Invändigt prövar vi oss fram. Vi hade andra pinnar (högre upp + gödselbord) och reden från början. Men de använde inte pinnarna, de satt väl för högt upp för tjockisarna  ;) Så vi fick ändra. Vi hade även en sandlåda till den men den vågade de inte använda så nu har de en hörna med sand inne. De brukar sitta i andra änden på pinnen så de har inte bajsat i den. De har en lucka bakom spånbalen, men de vill inte vara ute nu på vintern så jag har bommat igen med balen för att isolera lite extra.

Ett tag hade de denna möbleringen

Men de har alltså nästan hela utrymmet där inne, en nätvägg med dörr ca 70cm in. Hönshuset är 2,4*2,40. Till vänster innanför dörren har vi mat och lite annat.

Mexxi

« Svar #21 skrivet: 08 jan-11 kl 23:07 »
Helt klart det snyggaste hönshus jag har sett :o, hade gärna ställt en sån på min tomt  ;)
/anna

:-[
Tack!

Wolftiger

« Svar #22 skrivet: 08 jan-11 kl 23:47 »
här kommer mitt

rackarns

• Närke
« Svar #23 skrivet: 09 jan-11 kl 11:35 »
här är ett av mina små hönshus
« Senast ändrad: 13 jan-11 kl 10:02 av rackarns »

rackarns

• Närke
« Svar #24 skrivet: 09 jan-11 kl 11:40 »
här är ett annat

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #25 skrivet: 09 jan-11 kl 12:00 »
Till MEXXI Vilket fint hönshus ni gjort skulle gärna haft ett sånt i trädgården.
« Senast ändrad: 09 jan-11 kl 12:07 av Minnas »

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #26 skrivet: 12 jan-11 kl 20:48 »
här är vårat bygge
hårt arbete lönar sig...

Just_me

• Småland
« Svar #27 skrivet: 12 mar-11 kl 21:17 »
Så här ser det ut för våra höns efter en storstädning :D
"Dvärgis" hade stenkoll och kontrollerade noggrant de nya redena, trappan och sittpinnen ;)

johanfilip

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 14 mar-11 kl 22:32 »
Slänger in en exteriörbild på vårt blivande hönshus. Har tydligen alltid använts som hönshus men det var minst 20 år sedan.

Lite kuriosa är att fönstret är originalfönstret från boningshuset och ska åter dit i och med att vi renoverar huset.

Interiörbilder kommer vad det lider. De jag tog i samband med detta fotot blev alldeles för dåliga.

Aina

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 16 mar-11 kl 16:15 »
Wolftiger, vilket drömhus du har! Själv har jag påbörjat ritning till ett hus och tänker ha liknande fönster. Vilken höjd från golvet är lämpligt att placera dom? Dom kommer av praktiska skäl sitta på samma hussida mot syd-öst.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #30 skrivet: 20 mar-11 kl 22:20 »
Hejsan
Som nybliven hönsägare fick vi snabbt och lätt bygga om utedasset till hönshus.
Har isolerat både mot kyla och för att tupparna (4st idagsläget) inte skall störa känsliga grannar.
Vi har redan fått de första äggen så jag hoppas att de kommer att trivas och
så fort snön smält bort blir det till att bygga en rejäl utegård till dem.
Vill man så kan man ;P

Just_me

• Småland
« Svar #31 skrivet: 20 mar-11 kl 22:26 »
http://www.omlet.co.uk/products_services/products_services.php?cat=Eglu+Classic&subcat=The+Eglu+Classic

Hur kan man ha hönshus i plast?! Måste ju bli kokta höns på sommarna och frysta hönspinnar på vintern :(
Ser inte alls bekvämt ut för dem heller...

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 20 mar-11 kl 22:35 »
http://www.omlet.co.uk/products_services/products_services.php?cat=Eglu+Classic&subcat=The+Eglu+Classic

Hur kan man ha hönshus i plast?! Måste ju bli kokta höns på sommarna och frysta hönspinnar på vintern :(

Usch så hemskt..... onaturligt......
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Dalton

• Dalsland
« Svar #33 skrivet: 20 mar-11 kl 22:43 »
Nja, det står ju att väggarna är dubbla just av den orsaken; alltså de är svala på sommaren och varma på vintern. Sen kanske de inte är gjorda för -30 men det är kanske inte där produkten är avsedd att användas heller.
Tror inte hönorna bryr sig ett skvatt om deras hus är i plast eller trä, bara de har någonstans att sitta.  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #34 skrivet: 21 mar-11 kl 08:42 »

I själva verket är det ett lättstädat och hygieniskt boende  ;) Fast fult och dyrt.... Isoleringen gör att det håller bra temperatur året runt. Att det är i helgjuten plast gör att det finns färre ställen för ohyra att gömma sig och att det blir mycket lätt att städa.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

johe71

« Svar #35 skrivet: 21 mar-11 kl 08:46 »
Sen kanske de inte är gjorda för -30 men det är kanske inte där produkten är avsedd att användas heller.

nej, det finns väl en anledning till att man nästan bara ser sådan produkter på sidor med ändelsen .co.uk (dvs de brittiska öarna) - det har ju lite annat klimat där än vad vi har här i Sverige...

Just_me

• Småland
« Svar #36 skrivet: 21 mar-11 kl 10:29 »
Men kan ribbat golv vara så jækla bekvæmt då? :/
Lættsstædat ær det sækert men det ser inge trevligt ut :(

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #37 skrivet: 21 mar-11 kl 15:26 »
Men kan ribbat golv vara så jækla bekvæmt då? :/
Lættsstædat ær det sækert men det ser inge trevligt ut :(
Höns sitter ju på pinnar... Ett sådant här hus är ju inte gjort för att hönsen ska bo inne i hela vintern. Tanken är att dom ska gå in och värpa och sitta på pinnen på natten och vara ute resten av tiden.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Just_me

• Småland
« Svar #38 skrivet: 21 mar-11 kl 17:47 »
Höns sitter ju på pinnar... Ett sådant här hus är ju inte gjort för att hönsen ska bo inne i hela vintern. Tanken är att dom ska gå in och värpa och sitta på pinnen på natten och vara ute resten av tiden.

Det är säkert jag som är för fessig bara :/

rackarns

• Närke
SV: Bilder på lekstugan som blev hönshus
« Svar #39 skrivet: 18 apr-11 kl 14:48 »
Nu har kycklingarna fått en inhägnad så de kan gå ute också :) Taket är inte riktigt färdigt än dock.

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser