Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på hönshus  (läst 24143 gånger)

rackarns

• Närke
Bilder på hönshus
« skrivet: 25 sep-10 kl 16:24 »
Från att ha haft stor lagård med gott om plats har jag nu fått använda lekstugan för att inhysa några av hönsen. Tyvärr kunde inte alla följa med i flytten men några har fått följa med :) Den gamla lekstugan kom till användning till lite unghöns.

« Senast ändrad: 29 apr-11 kl 10:55 av rackarns »

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Bilder på lekstugan som blev hönshus
« Svar #1 skrivet: 25 sep-10 kl 17:06 »
fint! :D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 sep-10 kl 17:08 »
fina faverolle :D fint hönsahus oxå ;D
Fjäderfän och kaniner

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #3 skrivet: 25 sep-10 kl 17:11 »
kanon fint visst e det bra att lekstugor kan komma till nytta även efter våra barn växt ur dom.. jag städade ur min idag alldeles lagom och lättstädat om man gjort ett bra förarbete  :-[
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

PetraL

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 sep-10 kl 10:57 »
Å va fint det blivit, jag har köpt en lekstuga som ska bli hönshus.
Hur stort är det?? Var det isolerat eller har du gjort det nu??

rackarns

• Närke
« Svar #5 skrivet: 26 sep-10 kl 21:54 »
Ja det är kanon att de kan komma till nytta för annat :)
Jag vet inte storleken på stugan på rak arm nu.. men isolerat var det sedan innan.

PetraL

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 sep-10 kl 06:47 »
Ja det är toppen!

Om du har tid/lust så vore jag tacksam om du kunde säga ungefär hur stort det är, men det är såklart ingen brådska. Min lilla lekstuga är lite mer än 3 kvadrat men med full ståhöjd, så jag funderar på hur många höns jag kan ha där, har läst "reglerna" men jag tänker nog inte trycka in såå många höns som jag får. Dina höns såg ut att ha lagom mycket storlek.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #7 skrivet: 29 sep-10 kl 11:15 »
den ser mycket större ut än min  :)
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

rackarns

• Närke
« Svar #8 skrivet: 29 sep-10 kl 12:16 »
det är 3x2,5 m. Och så då delat på två burar och så är det en yta direkt innanför dörren där jag har fodertunna mm, så där försvinner ju lite utrymme  :)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #9 skrivet: 29 sep-10 kl 14:33 »
det är 3x2,5 m. Och så då delat på två burar och så är det en yta direkt innanför dörren där jag har fodertunna mm, så där försvinner ju lite utrymme  :)

Uj stor lekstuga sådan vill jag oxå ha  :'(

Wildvittra

• -
« Svar #10 skrivet: 01 okt-10 kl 09:22 »
Gud vad fint det blev! Blir lite avis när jag ser alla trådar med alla fina hönshus... själv har vi ett gammalt uthus till hönsen, inte vackert alls med funktionsdugligt med högt i tak vilket hönsen älskar, de placerar sig i takbjälkarna inför läggdags, ju högre desto bättre verkar de tänka. Sittpinnarna vi satte upp till dem längre ner använder de bara som språngbrädor. :P
Nåja nästa sommar ska jag åtminstone ljusa upp väggarna har jag bestämt mig för, så det blir lite ljusare och fräschare!  :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Bilder på hönshus
« Svar #11 skrivet: 01 jan-11 kl 19:30 »
Orkar inte posta om bilderna  :-[
Här finns massor av bilder från mitt hönshusbygge.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=95228.0
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mexxi

« Svar #12 skrivet: 07 jan-11 kl 18:20 »

Målet med vårt bygge var att det skulle vara ett smycke för trädgården samtidigt som det är ett hem för våra 5 dvärgkochin.

challe:)

• Småland
« Svar #13 skrivet: 07 jan-11 kl 18:27 »
herregud vad fint hönshus :)
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #14 skrivet: 08 jan-11 kl 12:17 »
kolla detta  ;D ;D ;D

• Småland
« Svar #15 skrivet: 08 jan-11 kl 15:36 »
hej!
visar mitt hönshuside som kommer stå klart hösten 2011 förhoppningsvis ;D Önskar jätte gärna komentarer både bra och dåliga
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 08 jan-11 kl 16:18 »
Det ser ut att va ett funktionsdugligt hönshus  :D Med din ritning som grund skulle jag nog bygga ett gödselbord under sittpinnarna och lite mer pinnar än det ser ut att vara på ritningen. Jag skulle också bygga det rakt fram från dörren så att det är lätt att komma dit med skottkärra utan att köra slalom. Höjden ska naturligtvis vara så att man kan köra kärran under. Mycket av det hönsen skiter kommer på natten så ett bord under sittpinnarna sparar mycket städning.

Redena hade jag gjort med lucka på baksidan så man inte behövde gå in när man samlar ägg.

Om dörrarna inte går att öppna 180 grader hade jag nog höngt alla tvärt om. Blir lättare att komma in och ut med skottkärra då.

Lycka till!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rackarns

• Närke
« Svar #17 skrivet: 08 jan-11 kl 19:28 »

Målet med vårt bygge var att det skulle vara ett smycke för trädgården samtidigt som det är ett hem för våra 5 dvärgkochin.

jättefint :) hur har ni planerat det inomhus? Vart kan man köpa liknande byggsatser undrar jag, för skulle vilja ha ett likadant :)

• Småland
« Svar #18 skrivet: 08 jan-11 kl 21:45 »
oj glömde rita med göselborden men det ska jag ha :)och sen angående redena så var det en smart ide med dörrar på baksidan!
Tack så mycket för ditt svar Azoo-lina

Hönsmamma77

• Småland
« Svar #19 skrivet: 08 jan-11 kl 22:28 »

Helt klart det snyggaste hönshus jag har sett :o, hade gärna ställt en sån på min tomt  ;)
/anna

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser