Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unyttja "spillet" vid vedeldning  (läst 6038 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Unyttja "spillet" vid vedeldning
« skrivet: 25 sep-10 kl 10:01 »
Hejsan
Satt och funderade på något som farsgubben kläckte ur sig i förbifarten för något år sedan.. Han sitter med i någon styrelse för bidrag till småskalig eltillverkning och vid något möte där hade han pratat lite med någon uppfinnare.. Om jag inte missminner mig så hade denne uppfinnare tidigare gjort en elgenerator till bilar (SAAB?) där generatorn drevs av trycket från avgasröret.. Jag tror att han nu hade en liknande variant för att koppla in i skorsten för exempelvis en vedpanna.. Den skulle då ge ungefär 2kW, och utslaget på ett år blir det ju en del.. Man borde väl i.a.f. kunna få ut 3000 kWh ifrån en sådan?

Någon som vet om det finns något sådant i produktion? Skulle ju kunna vara intressant om man nu ska koppla in en vedpanna..

Existens?

• Gäst
SV: Unyttja "spillet" vid vedeldning
« Svar #1 skrivet: 25 sep-10 kl 10:48 »
Jag tror spontant att det vore att gå en omväg.. En turbo i en bil drivs ju av hastigheten på avgaserna.. Skulle du sätta en turbin i skorstenen så måste du med andra ord ha full fart på röken, vilket i sin tur skulle dra med sig mängder med värme rätt ut..

Då tror jag mer på att t.ex sätta ett 2 meter långt rör från pannan, vågrätt bort till skorstenen. Detta rör lindar du tätt med kopparrör i flera lager på och isolerar runt hela klabbet. Sen får en separat cirkulationspump köra vatten i den slingan och ta upp den sista värmen i rökgaserna.

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 sep-10 kl 13:14 »
Halaj!

Ja, en värmeväxlare är nog bättre. Fast man ska nog se upp lite här. Det finns någon rekommenderad lägsta temp. Under denna kondenserar det vatten ur rökgaserna. Det fälls samtidigt ut svavel i någon elak form, som får skorstenen att vittra.

//T

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 sep-10 kl 14:40 »
Pratade lite med farsan i dag, de hade tydligen hoppat av som finansiärer av idéen.. Men någon snubbe från Pakistan hade tydligen skjutit till pengar för att börja tillverka det hela..

Lite beroende på effektförlusterna så kan det ju vara intressant om man kan få veden gratis, 3000kWh är ju några kronor i insparade elkostnader trots allt..

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 25 sep-10 kl 16:13 »
Just svavel (med åtföljande utfällning av svavelsyra) är inget problem i vedrökgaser, det är bara vid eldning av svavelhaltiga fossila bränslen man behöver bekymra sig om detta.
Men kondensvatten i kombination med kolsyra och diverse organiska syror (ättiksyra, myrsyra osv) som finns i vedrökgaser är nog så illa för de flesta skorstenar.
Man bör också komma ihåg risken att tjära kondenseras och fälls ut i skorstenen om man håller för låg rökgastemperatur.

Den där tanken att på ett eller annat sätt utvinna mekanisk energi ur rökgasernas rörelse fungerar inte om man arbetar med atmosfärstryck i eldstaden, men om man arbetar med trycksatt eldstad så får man ju i princip en gasturbinanläggning.  Se vidare Tekniska museets årsbok "Daedalus" 1982, uppsatsen "Sagan om gasturbinen" av Ingvar Jung.

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 sep-10 kl 17:32 »
Halaj!

Iden är heller inte på nåt sätt ny. Jag tror jag hörde talas om den för 20 år sedan första gången, att Scania hade en sådan:
http://se.scania.com/produkter-och-tjanster/lastbilar/huvudkomponenter/motorer/engine-technology/turbocompound/

ger ca. 5 % om jag inte minns fel. Gratis är gott kan man tycka, men här har det ett pris trots allt. Stor mekanisk komplexitet. Dessutom kan man inte välja en optimal storlek på turboladdaren, utan den måste dimensionerar med tanke på den efterföljande turbocompounden, vilket sänker dess verkningsgrad.

Här gäller k.i.s.s. => värmeväxlare.

//T

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 sep-10 kl 17:56 »
Tyvärr är det ju så att väldigt få energislag är 'gratis'.. visst, om man kör pannan som en reamotor, så det sprutar ur skorstenen, så kan man ju sätta en turbin där och utvinna ström. Men då lär det gå åt mer ved, och då är ju knäckfrågan hur man får hem den och in den i pannan utan att förbruka den energi man får ut i sin skorstensturbin. :)

fishyerik

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 26 sep-10 kl 15:11 »
Ju högre fart på luften mängd per tid, desto mer kall-luft måste du dessutom värma
upp. Om man tittar på en normal vedvillaskorsten så kommer det mycket mindre rök från den än vad min 50watts fläkt flyttar, så visst skulle man behöva en brutal tryckskillnad för att plocka ut 2kW.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 26 sep-10 kl 18:17 »
Min höfläkt är på 4kW och den mängden luft vill man inte flytta genom sin panna.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #9 skrivet: 26 sep-10 kl 18:51 »
.

Då tror jag mer på att t.ex sätta ett 2 meter långt rör från pannan, vågrätt bort till skorstenen. Detta rör lindar du tätt med kopparrör i flera lager på och isolerar runt hela klabbet. Sen får en separat cirkulationspump köra vatten i den slingan och ta upp den sista värmen i rökgaserna.

En rörkrökare här i trakten lär visst ha gjort en vattenmantlad skorsten (dubbel ståltub) där rökgaserna får bidra  till att hålla nere ved/uppvärmingskostnaderna.
Tyckte att det lät som en smart idé, så jag testade konceptet när jag tillv/svetsade ihop min 160L rostfria vattenvärmare genom att dra rökröret i själva värmaren.

Brukar inte ta mer än 5 min så kokar det kring röret och vedförbrukningen är minimal. ;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 26 sep-10 kl 19:11 »
En rörkrökare här i trakten lär visst ha gjort en vattenmantlad skorsten (dubbel ståltub) där rökgaserna får bidra  till att hålla nere ved/uppvärmingskostnaderna.
Tyckte att det lät som en smart idé, så jag testade konceptet när jag tillv/svetsade ihop min 160L rostfria vattenvärmare genom att dra rökröret i själva värmaren.

Brukar inte ta mer än 5 min så kokar det kring röret och vedförbrukningen är minimal. ;D

Presis som min Ghillie kettle   ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 sep-10 kl 19:14 »
En del "spillvärme" skulle kunna användas, för sprittillverkning, och tom senare kunna med iofs högre entropi kunna torka frukt. ::).

El kräver ofta ganska mycket för att framställas. Ett par KW är nog ganska svårt att krama ur en vanlig skorsten, utan vidöppna spjäll, invecklade grejor och mer vedinsats .

Pannan är ju alltid varmare i härden än elementen, så visst kunde en värmemotor med återvinning av spillet kunna vara en idé.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 sep-10 kl 19:16 »
Sprittillverkning är ju i.o.f. nog så gott.. Kanske till och med kan inbringa mer pengar än 3000 insparade kWh.. :)

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 26 sep-10 kl 19:30 »
Om man har mycket tid, går det ju att förgasa ved, och köra en motor, en del av kylvattnet till varmvatten, och överskottet i accan.  Dessutom kan avgaserna värma en del vatten.

I Tyskland finns det pannor som eldas med gas och även gör el.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article46409.ece
skriver om ett svenskt försök.
« Senast ändrad: 26 sep-10 kl 19:35 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

thunen

« Svar #14 skrivet: 27 sep-10 kl 21:30 »
Om man ändå ska koppla in en turbin på skorstenen så kan man ju koppla den till en kompressor som trycker in luft i kaminen, och vips så har man fått ett litet gasturbin-kraftverk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 2 användare
beekeepern, MaryAtown7616

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser