Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plantera ekollon?  (läst 18717 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
plantera ekollon?
« skrivet: 24 sep-10 kl 22:33 »
tar sig ekollon om man planterar dem i en kruka med jord nu i höst?

har blodeken ollon som den vanliga eken?
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
SV: plantera ekollon?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-10 kl 22:35 »

har blodeken ollon som den vanliga eken?
Ekollon gror direkt, utan vinterkyla. Regniga höstar kan dom få för sig att gro när dom hänger kvar på trädet.

Osäker på blodek, jag tror aldrig jag sett någon ens. Blodlönn och blodbok är vanliga häromkring, men inte blodek. Kan hända att dom är sterila. Kan också hända att dom har ollon, men att den röda färgen inte följer med till nästa generation.

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 sep-10 kl 22:39 »
då blir det att plantera ekollon nån dag då :D
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 24 sep-10 kl 22:40 »
Det är svårt att övervintra småplantor inomhus, bäst att placera krukan i kallbänk, eller intill husgrunden, där de är lite skyddade mot stark kyla.

Vad jag vet så har blodeken likadana ollon som vanlig ek, men sen är inte sortäkta, dvs alla ekollon från en blodek blir inte blodekar. Särskilt inte om de pollinerats av vanlig ek... Fast helt säker är jag inte, det är en svag minnesbild av något jag läst för länge sedan.

Men det är ju bara att prova, kostar nästan inget.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 sep-10 kl 22:44 »
Det är svårt att övervintra småplantor inomhus, bäst att placera krukan i kallbänk, eller intill husgrunden, där de är lite skyddade mot stark kyla.
frost tål de eller? kan ställa krukorna under verandan eller i kallgarage..uthus.. behöver de solljus?
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 sep-10 kl 22:46 »
frost tål de eller? kan ställa krukorna under verandan eller i kallgarage..uthus.. behöver de solljus?
Ekollonen tål frost, om dom inte får för sig att gro nu. Gror dom nu så dör plantorna.

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 sep-10 kl 22:48 »
Ekollonen tål frost, om dom inte får för sig att gro nu. Gror dom nu så dör plantorna.
hmm då är det bästa att förvara dem svalt..hoppas att de inte gror och sen plantera i vår eller?
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 sep-10 kl 22:52 »
hmm då är det bästa att förvara dem svalt..hoppas att de inte gror och sen plantera i vår eller?
Precis. Om du vill kan du ta in krukorna i tex. Februari, och ha dom i fönstret. Se till att dom får mycket ljus bara. Då kan du plantera ut som senare i vår. Men det bästa är att vänta och låta dom gro ute i vår, så vänjer dom sig vid klimatet och solen på en gång.

Imina

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 24 sep-10 kl 23:40 »
Jag har en liten ek i köksfönstret. Delar kruka med Hibiscusen, och det var väl inte riktigt meningen att den skulle hamna där...
Denna höst är den två år, och jag väntar på att de fyra löven ska falla. Till våren är det nog bra om den kan få flytta ut, men den verkar dock trivas där i fönstret!
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 25 sep-10 kl 05:00 »
Det var intressant. Lövfällande vedartade växter brukar tappa säsongsrytmen, plus att de lätt får spinn och liknande, om man har dem inomhus.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 sep-10 kl 09:27 »
Just ek mäter ju ljuset när dom avgör årstid. Förmodligen även temperatur, men ljuset är viktigt.

Imina

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 25 sep-10 kl 14:00 »
Vi har det ganska råkallt och fuktigt härinne, så jag tror inte den kan missa att det är höst! Och ljusaste platsen står den på, så den är ju så nära utomhus man kan vara...
Men jag var ganska förvånad att det kom löv i våras. Sedan den tappat sina tre blad förra hösten, så stod den bara som en liten torr pinne i krukan, och jag trodde det var kört. Men sen svällde knopparna och löven slog ut...
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 25 sep-10 kl 14:47 »

Det underlättar om du talar om syftet. Samma sak gäller din kastanjetråd.

Vill du
-leka? (så ha det så roligt  :) )
-ha en krukväxt? (troligen inte så lyckat trots att Iminas mot alla odds överlevt hittills)
-plantera ek nånstans där de inte sår sig naturligt?
I det senare fallet lär det väl bara vara att peta ner några ekollon där (om platsen är någorlunda lämplig). Du kan ju även peta ner några i krukor som reserv. Men eftersom eken är anpassad till att växa och föröka sig utomhus så ska du naturligtvis placera krukorna utomhus. Det tycker i varje fall jag är självklart. Eftersom krukor står upp från marken lite så kan de behöva lite skydd kanske, för att vara på den säkra sidan, så det inte fryser för hårt i dem.

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 25 sep-10 kl 14:54 »
syftet med planteringen är att få fram nåt hundratal ekplantor för vidare utplantering.. tänker prova att odla diverse växter,buskar och träd.. (viltvårds/biotopförbättrande :) )
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 sep-10 kl 15:16 »
Väldigt bra att sprida nötträd, det är det många djur som har nytta av. Glöm inte boken, bokollon är väldigt näringsrika. Kan ätas av människor också, dom smakar nötter helt enkelt.

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 25 sep-10 kl 15:21 »
Väldigt bra att sprida nötträd, det är det många djur som har nytta av. Glöm inte boken, bokollon är väldigt näringsrika. Kan ätas av människor också, dom smakar nötter helt enkelt.
bok är det ont om i mina trakter...
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 sep-10 kl 15:26 »
bok är det ont om i mina trakter...
Tyvärr får dom bara ordentligt med ollon var tredje år ungefär, annars hade jag kunnat ordna en påse. Men nu var det ollonår i fjol, så i år är det inte mycket.

Rabarbern

« Svar #17 skrivet: 25 sep-10 kl 15:59 »
Klart att grimbart ska ha en grön skimrande bokskog där han kan sitta och rosta bokollon över en öppen eld. :D Rostade bokollon är fantastiskt gott och kan rekommenderas.

grimbart

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 02 okt-10 kl 18:59 »
har samlat någon liter med ekollon.. ska jag plantera nu eller i vår? hur förvarar jag dem om jag planterar dem i vår?
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 okt-10 kl 19:07 »
Du kan lika gärna trycka ner dom i jorden där du vill ha dom nu. Annars får du förvara dom på ett ställe av liknande sort, för det bör vara kallt och lagom fuktigt. Inomhus torkar dom ihjäl. Samma med kastanjerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser