Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  beskära cornell  (läst 32142 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
beskära cornell
« skrivet: 24 sep-10 kl 20:59 »
beskär man cornellbuskarna nu i höst eller gör man det i vår?
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: beskära cornell
« Svar #1 skrivet: 24 sep-10 kl 21:42 »
Kornell tål beskärning bra, både höst och vår funkar. Men om man har brokbladig kornell, och även annars, så är det bäst att beskära under jas-månaderna, eftersom det finns risk för svampangrepp annars. Ju snabbare såren läker, desto bättre för busken. Brokbladig är dock känsligare för svampangrepp, efter vad jag har läst, och även observerat själv.

Och självklart ska man använda vassa verktyg och göra så rena snitt som möjligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 sep-10 kl 22:04 »
undrar om den heter brokbladig? vitgrön randiga blad är det och knallröda stammar.. vad menas med jas-månaderna?
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 24 sep-10 kl 22:07 »
undrar om den heter brokbladig? vitgrön randiga blad är det och knallröda stammar.. vad menas med jas-månaderna?
Jo, brokbladig innebär att bladen är randiga, oftast grönvita. Finns även gröngula på kornell, tror jag, och andra varianter på andra arter. Oftast är de brokbladiga lite mer känsliga.

JAS-månaderna är juli, augusti och september, det är då nästan allt ska beskäras för bästa resultat. Nu är det alltså i senaste laget, men om man bor i typ växtzon 2 eller bättre, så skulle jag beskära imorgon. Annars vänta tills nästa år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 sep-10 kl 22:10 »
gröngula har jag oxå... och cornell med enfärgade gröna blad.. 
hur vet man vilken zon man bor i ? ca 3mil öster om gbg...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 24 sep-10 kl 22:18 »
Här ser du zonerna: http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

Troligen bor du i zon 2, och då kan du beskära nu. Rena snitt med vassa redskap, och att man beskär gamla grenar nära marken, helst mindre än 5 cm från marken, tycker jag, samt att man kortar in och glesar ur, brukar vara ett bra recept på friska och vackra buskar.

Kornell förlorar lystern i barken när grenarna blir äldre, så man kan gärna skära bort ca 1/3 av busken varje år, så att grenarna är max tre år.

Det finns kornell med andra grenfärger än röd också, de är läckra i blomsterarrangemang och om man flätar korgar och liknande.

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 sep-10 kl 22:18 »
Röda stammar är inte så röda när de är några år. Därför gallras äldre grenar bort, så nya rödingar kommer fram.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 sep-10 kl 22:21 »
jag bor snarare på gränsen mellan 3 och 4...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 24 sep-10 kl 22:23 »
Ok, så långt österut alltså...

Då skulle jag inte beskära de brokbladiga nu, får vi en kall höst och vinter är risken stor att de tar skada. De grönbladiga tål troligen att beskäras nu.

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 sep-10 kl 22:27 »
då får jag avstå... förra vintern var det ca 50cm snö på grenarna och de mådde inte så bra.. jag beskar dem i våras men nu är de lika långa igen....   funderar på om man alltid måste lämna en kvist på de grenar man beskär? jag brukar göra det men ibland vill man kapa ner mer...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 24 sep-10 kl 22:33 »
Om man beskär ända nere vis marken, eller tom under jord, så är risken stor att stumpen ruttnar och att otrevligheter kan ta sig till rötterna den vägen. Har man otur kan busken dö. Annars håller jag med dig, det vore trevligt att slippa se alla stumparna... Men vad jag har lärt mig är det bäst om de får torka in, sedan brukar de släppa från busken av sig själva.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 24 sep-10 kl 22:42 »
Min erfarenhet är att kornell växer som ogräs, oavsett när/var/hur man beskär dem. Har en gigantisk som måste hållas efter hårt för att inte ta över helt. :P

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 24 sep-10 kl 22:48 »
Min erfarenhet är att kornell växer som ogräs, oavsett när/var/hur man beskär dem. Har en gigantisk som måste hållas efter hårt för att inte ta över helt. :P
Du har rätt, när det gäller vanlig kornell. Men särskilt om busken står skuggigt/fuktigt så är svampangrepp vanligt, och då främst på de varigerade varianterna.

solidpoints

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 06 feb-11 kl 17:36 »
Har inte du en svärmor som ska kunna allt sånt här? ;)
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser