Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utter för fiske?  (läst 12119 gånger)

JoakimS

• -
Utter för fiske?
« skrivet: 06 jun-06 kl 19:57 »
Har i min ungdom provat att uttra. Är det någon i detta forum som vet hur man får tag på en utter idag alternativt hur man bygger en?

/J

greven af grinna

• Gäst
Re:Utter för fiske?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-06 kl 16:51 »
Det finns i välsorterade fiskeaffärer  i alla fall här uppe i Norrland
Det är ett väldigt spännande fiske. Lycka till när du har funnit en.

Radar

• Jämtland
SV: Utter för fiske?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-10 kl 13:59 »
Jag tar upp den här gamla tråden igen. Detta eftersom jag gjorde en enkel utter för ett tag sedan.
Då hyvlade jag till en liten bräda, kapade till två bitar på ca 30 cm. Brädorna kapades lite snett, gissar på kanske 30 gr vinkel. Det blev inte exakt lika i alla ändar. Längden blev inte heller exakt lika.
Så lade jag ihop brädorna ovanpå varandra och höll ihop dem med en tving och borrade tre hål igenom dem. De två övre hålen ca 2,5 cm från ovankant och ungefär 6 cm in på brädan från varsitt håll. Det nedre hålet hamnade ca 2,5 cm från nedre kanten och ungefär på mitten. Så monterades de ihop med 5 mm gängstång  (12 cm långa) och två muttrar och brickor i varje ände av gängstången. Brädan mellan så den blev fasttvingad av muttrarna.
På ena sidansatte jag två skruvöglor i jämnhöjd med övre hålen, ca en tredjedel in på brädan från varsitt håll. För skojs skull satte jag på en liten mast också.

I början på veckan provkörde jag den. Från början hade jag satt skruvöglorna längre ut i ändarna så de flyttades in efter första vändan i vattnet. Jag skulle tro att den här uttern behöver ganska strömt vatten eftersom den är ganska liten. Jag kommer så småningom att pröva den i lugnare vatten, för att kolla om den går att få ut. Men den gick då alldeles utmärkt i älven.
Eftersom linan ska fästas i öglorna går den bara att använda i strömt vatten, eller med en motorbåt ute på sjön.
Nu ska den få torka ordentligt innan jag målar och lackar den. Den ska också justeras in, så brädorna går helt parallellt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Okki

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 21 jul-10 kl 21:24 »
Ursäkta min ovisshet, men vad är det att ´´uttra´´?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 jul-10 kl 22:03 »
Ursäkta min ovisshet, men vad är det att ´´uttra´´?
det är med hjälp av en flytande "minibåt" låta linan från spöt och betet komma längre ifrån båten..på så vis kan man använda fler spön vid trollingfiske och undvika trassel... det är också bra vid vindstilla väder för skygg fisk som flyr från båten..betet kan man ju få 100m ifrån båten i sidled på detta vis
Fjäderfän och kaniner

Radar

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 31 jul-10 kl 15:08 »
Här kommer en bild av hur den blev.
Den gula är alltså uttern. Mitt ögonmått verkar inte vara det bästa. Linjalen är 30 cm lång. Man får göra en bedömning på olika mått efter den.
Till vänster ligger "otterföre". Det är det uttryck vi använder i mina trakter. Det svenska ordet känner jag inte till.
Det är bara en lagom lång gren med en ögla i toppen och två pinnar fastsatta som man lindar upp linan på. Flugorna hakar jag bara fast där de råkar hamn. Öglan bör man byta ut mot någon bättre. Risken är stor att linan lirkar sig ut i skarven där öglan går ihop. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Att säga om uttern är att den borde vara dubbelt så bred mellan brädorna. Den är ganska känslig för hur strömt det är. Vid för stark ström kantrar den och dyker ner i vattnet. Det kan då ta en stund innan den har stabiliserats igen.
Linan fästs i den lämpligaste öglan. Om strömmen kommer från vänster fäster man i den vänstra öglan.

Jag har inte fått någon fisk med den ännu, men de gånger jag prövat den har vi inte fått någon med något annat redskap heller. Fiskarna har väl varit någon annan stans, helt enkelt.

Radar

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 31 jul-10 kl 15:23 »
Här är en lite annan typ av utter.
Den är betydligt större och används i lugnare vatten. Det ska gå att landuttra även i sjöar. Jag har inte försökt själv, så jag svär inte på detta. Kanske att vi tar med den i kväll.
Linan fästs i den lilla ringen. Mata ut några meter lina och gå en bit efter stranden. Mata ut mer lina och gå en bit till. Eller så rycker man till i linan åt motsatt håll man är på väg åt. Då ska ringen glida över till den andra sidan och man upprepar förfarandet tills man fått ut uttern tillräckligt långt ut.

Vindar och eventuella strömmar kan göra att den driver en smula. Då får man dra den en bit igen. Man behöver en ganska lång strandsträcka fri från vegetation om hela proceduren ska lyckas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser