Jag tar upp den här gamla tråden igen. Detta eftersom jag gjorde en enkel utter för ett tag sedan.
Då hyvlade jag till en liten bräda, kapade till två bitar på ca 30 cm. Brädorna kapades lite snett, gissar på kanske 30 gr vinkel. Det blev inte exakt lika i alla ändar. Längden blev inte heller exakt lika.
Så lade jag ihop brädorna ovanpå varandra och höll ihop dem med en tving och borrade tre hål igenom dem. De två övre hålen ca 2,5 cm från ovankant och ungefär 6 cm in på brädan från varsitt håll. Det nedre hålet hamnade ca 2,5 cm från nedre kanten och ungefär på mitten. Så monterades de ihop med 5 mm gängstång (12 cm långa) och två muttrar och brickor i varje ände av gängstången. Brädan mellan så den blev fasttvingad av muttrarna.
På ena sidansatte jag två skruvöglor i jämnhöjd med övre hålen, ca en tredjedel in på brädan från varsitt håll. För skojs skull satte jag på en liten mast också.
I början på veckan provkörde jag den. Från början hade jag satt skruvöglorna längre ut i ändarna så de flyttades in efter första vändan i vattnet. Jag skulle tro att den här uttern behöver ganska strömt vatten eftersom den är ganska liten. Jag kommer så småningom att pröva den i lugnare vatten, för att kolla om den går att få ut. Men den gick då alldeles utmärkt i älven.
Eftersom linan ska fästas i öglorna går den bara att använda i strömt vatten, eller med en motorbåt ute på sjön.
Nu ska den få torka ordentligt innan jag målar och lackar den. Den ska också justeras in, så brädorna går helt parallellt.