Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flanell lakarn  (läst 6705 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Flanell lakarn
« skrivet: 22 sep-10 kl 15:16 »
Hej är det någon som vet något postorderställe där man kan köpa flanell lakarn. Det börjar bli kallt i huset och gubben snålar med eldningen.  :-\

Luff

• Västergötland
SV: Flanell lakarn
« Svar #1 skrivet: 22 sep-10 kl 16:09 »
Jag köper billiga filtar (Ikea har för 49, rusta och Öb något liknande) och har som extra lakan just såhär innan det är dags att börja elda. Dom slänger jag sen i tvätten som övriga sängklader fast bara i 40 grader förståss. Dom är tunna och mjukgosiga - perfekt att svepa in mina iskalla fötter i. När dom blir för uschliga får dom bli tvsoffafiltar och sen blir dom djurfiltar tills dom får gå till evigheten.
//Luff

edithsdotter

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 sep-10 kl 16:29 »
JYSK annonserar ut flanellakan, 140*250cm. 2 för 149:-
Tvätt i 60 grader och 5% krympning. Kvalitet i övrigt, okänd.  :-[

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 sep-10 kl 16:35 »
Fleecefiltar från Jysk är ännu skönare.
Den "pälsiga" sorten kör jag med, under,över och extra vid axlarna.
Varmt & skönt!  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 22 sep-10 kl 16:59 »
Du kan ju alltid åka upp till Kinnaskroten eller Kinnagarn och köpa flanell på metervara (Nu vet jag i.o.f.sig inte vart i Halland du bor men jag räknar alla hallänningar som grannar :D). Speciellt Kinnaskroten har alltid ett gäng billiga balar i utgående mönster, olika tjocklek och som sagt "spännande" mönster ;). Och vill du ha ännu varmare än flanell så rekommenderar jag att du syr i fleece, det är oslagbart!!! Varför inte välja ett med älgar eller dödskallar i neonfärger ;D

Jag har en frusen lillgrabb som jag har sytt underlakan i fleece till och med tanke på att han är sängvätare så är fleece perfekt, lättvättat och snabbtorkat.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

getalina

• Halland
« Svar #5 skrivet: 22 sep-10 kl 19:56 »
Oj så många goda råd. :D Låter intressant alltihopa. Jysk har jag nära till så där tittar jag in först. Å Kinna skroten lät spännande. Filtar ja det är ju jättefiffigt.
Nu ska jag bara sy en nattmössa (å näsvärmare) oxå.
Blir lite obekvämt att sova under täcke o filtar.
 ;)

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 23 sep-10 kl 09:13 »
Du får konvertera till Islam och börja bära burka, helst i flanell ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Znibban

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 sep-10 kl 09:16 »
har du Lidl i närheten?
Där har jag köpt påslakan och örngott i flanell, underbart mjukt och varmt. De brukar ta in det varje vinter ;D

getalina

• Halland
« Svar #8 skrivet: 23 sep-10 kl 15:31 »
Du får konvertera till Islam och börja bära burka, helst i flanell ;D

;D den va bra

har du Lidl i närheten?
Där har jag köpt påslakan och örngott i flanell, underbart mjukt och varmt. De brukar ta in det varje vinter ;D

40 minuter bort har vi Lidel och det går å kolla på nätet vad de har för utbud så det ska jag ha koll på. Tack för tipset.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 28 okt-10 kl 17:44 »
Gav bort mina flanelllakan till en gamling som var frusen.
De blev för varma till mig.
Bäddar med en fleesfilt som underlakan om jag har glömt att stänga fönstret.
Fleece är ju så himla lätttvättat Röstar för fleece
Hedemorahöns

Granbackstove

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 28 okt-10 kl 19:18 »
Yllefilt under underlakanet är en annan varm lätt-tvättad variant.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 28 okt-10 kl 20:21 »
4 småhundar i sängen ger också go värme under kalla nätter ;D

getalina

• Halland
« Svar #12 skrivet: 28 okt-10 kl 20:36 »
Får säga att det fungerade ju alldeles utmärkt med fleespläd i sängen.
Så varmt å gott.  :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #13 skrivet: 28 okt-10 kl 21:13 »
Jag tycker att fleece är lite läskigt... 100% polyester har jag för mig. 100% plast alltså...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 28 okt-10 kl 21:52 »
Såg några fårullslakan på en mässa någon gång, det var som riktiga fällar man kröp ner i, men de var jättedyra, annars hade det ju varit något.
Jag är också frusen, tror ni jag kan smuggla in en arme´filt under mitt lakan utan att sambon märker det (den har varit i stallet).

Snoken

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 nov-10 kl 20:41 »
Jätteskönt och varmt blir det om man lägger ett duntäcke under lakanet, alltså att du ligger på täcket. Sen en fleecefilt under duntäcket som du har på dig. Fryser du fortfarande efter det så behöver du nog säga åt gubben att kasta på en pinne till!  ;D

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 02 nov-10 kl 21:39 »
Kryp in under gubben vet jag ;)

edithsdotter

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 nov-10 kl 06:02 »
Jätteskönt och varmt blir det om man lägger ett duntäcke under lakanet, alltså att du ligger på täcket. Sen en fleecefilt under duntäcket som du har på dig. Fryser du fortfarande efter det så behöver du nog säga åt gubben att kasta på en pinne till!  ;D

Verkar vara ett effektivt sätt att slita ut duntäcket genom att ligga på det. Min erfarenhet är att dun/fjäder är ett ganska sprött material som lätt smulas sönder av nötning och då är det inte lika lufthållande längre.

Snoken

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 nov-10 kl 14:23 »
Man kan ju ta ut duntäcket och låta det vädras under dagarna kanske, eller varje gång man byter lakan iallafall. Och man köper kanske inte ett nytt täcke och gör så med, tänkte mest om man hade nåt gammalt liggande.

getalina

• Halland
« Svar #19 skrivet: 03 nov-10 kl 21:20 »
Kryp in under gubben vet jag ;)

;D jojo vilka förslag, men han är som Halvan å ja som Helan så det blev ett liiitet täcke.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 2 användare
evaranke@yahoo.se, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser