Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pelletsaska  (läst 5571 gånger)

anlet

• Närke
Pelletsaska
« skrivet: 22 sep-10 kl 10:07 »
Jag har hört att det är bra att sprida aska på gräsmattor för att motverka mossa. Är det någon som prövat ? Hur mycket per m2 ? Aska + vatten (regn) blir lut=frätande. Hur inverkar detta på gräsmattan ?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Pelletsaska
« Svar #1 skrivet: 22 sep-10 kl 14:21 »
Tjaa, hur mycket? Lagom, ungefär exakt :) . Jag har spritt askan på en höft, försökt att få det så jämnt som möjligt, det viktigaste är att det inte blir högar, för där dör både mossa och gräs...att räfsa ut askan kan behövas om det blir så.
Aska+vatten=lut som är basiskt, och det är just den basiska biten som mossan ogillar (även syror på andra änden av PH-skalan är ju frätande).
Ännu effektivare är att låta höns eller kycklingar ha sitt sommarboende på gräsmattan (eller kaniner?), förslagsvis i flyttbara betesburar. Höns spekar gärna i gräset och mossan, vilket sliter upp mossan och luftar gräsets rötter, samtidigt som hönsskit är utmärkt gödning som hjälper gräset att konkurrera ut mossan.
Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Per L

SV: Pelletsaska
« Svar #2 skrivet: 23 sep-10 kl 13:06 »
En vanlig rekommendation är att inte använda mer än en näve aska per kvadratmeter, detta är också en lagom dos för att undvika för stor pH-höjning.
Ett annat sätt att tillföra jorden aska är att strö den i komposten. Tänk dock på att stora mängder aska kan döda växter och få komposten att sluta fungera så även här gäller små mängder, några kilo till en kubikmeter kompost är okey.

Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser