Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ettiketter ännu en gång?  (läst 4430 gånger)

Bi alive

• Bohuslän
Ettiketter ännu en gång?
« skrivet: 19 sep-10 kl 15:55 »
Jag vet att det diskuterats många gånger här men jag hittar inte den info jag vill ha.
Var köper man bra ettiketter?
Vilket program ska man ha till datorn för att kunna skriva ut etiketter?
Jag vill ju kunna laddaner egna bilder på etiketterna går det med alla progrm?

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Ettiketter ännu en gång?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-10 kl 20:40 »
Ordbehandlare som Openoffice Writer (ett mycket kapabelt fritt program) eller Microsoft Word har möjlighet att välja etiketter av olika slag som "papper".

När jag jobbar själv så använder jag Inkscape, ett vektorritprogram (också det fri programvara), eftersom det ger mig full kontroll över hur etiketterna placeras vid utskrift. Efter att ha mätt var stödlinjerna ska läggas så går det fort att skapa en etikett som sedan kopieras över till de övriga platserna på arket.

Etiketterna köper jag vanligtvis på tryckerier, men även papperhandlare har bra utbud på dem. (Om jag vill vara riktigt bänglig och göra specialare så lånar jag familjens skärplotter men det är verkligen ingen utrustning som folk normalt har hemma.)

Inkscape fungerar bra för DVD-inlägg, reklamblad och affischer också. :)

Inkscape Tutorial

Finns det förresten någon sorts malldokument man kan ladda ner fritt någonstansifrån?
« Senast ändrad: 19 sep-10 kl 20:55 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 sep-10 kl 20:46 »
Skall man bara ut på en skrivare hemma är det enklast att göra det i t ex word. Skapa en tabell med typ 3 kolumner.
Man kan lägga in text med egen typografi i alla kolumner samt lägga in en bild som jag gjort i mellersta.
Det går sedan att kopiera denna etikett så att man får 5-6 st på sitt A4 eller Letter ark.

klarre

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 sep-10 kl 18:16 »
Jag ska precis köpa etikett papper igen, men Siba har slutat sälja det och jag tycker det är svin dyrt på kontors affärer, en affär vill ha 350 kronor för en bunt etikettpapper med 12 etiketter per papper.

Vart köper ni pappret och vad betalar ni för det, om man får fråga ???

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 24 sep-10 kl 20:19 »
Fördelen med att köpa in etikett tjänsten  (dvs att låta trycka etiketter)är att;
1. Det blir snyggt och jämn kvalitet (ingen kassation)
2. Behöver ej jaga papper (kostnad)
3. Behöver ej mixtra med programvaror (kostnad)
4. Skrivar bläcket tar ej slut (mer dolda kostnader ibland oväntat många)
5. Tiden för att mixtra med alltsammans kan användas till annat, t ex jaga mer kunder eller till annan avkopplande verksamhet = familjen. (minskad kostnad) Mår familjen bra så mår biodlaren bra))
6. Kostnaden blir sannolikt dyrare att lägga ned tid på små serier

Min kostnad är idag ca 1,10 per etikett i små tryckta serier om 2000 per batch blir billigare ju mer som trycks, funderar på att låta trycka två års förbrukning = 0,85 per etikett

Nåja det är mitt förslag

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 25 sep-10 kl 10:48 »
Fördelen med att köpa in etikett tjänsten  (dvs att låta trycka etiketter)är att;
5. Tiden för att mixtra med alltsammans kan användas till annat, t ex jaga mer kunder eller till annan avkopplande verksamhet = familjen. (minskad kostnad) Mår familjen bra så mår biodlaren bra))

Min kostnad är idag ca 1,10 per etikett i små tryckta serier om 2000 per batch blir billigare ju mer som trycks, funderar på att låta trycka två års förbrukning = 0,85 per etikett

Nåja det är mitt förslag

Det va intressant att det inte är dyrare med tryckeri,jag har funderat och tror att jag ska begära lite offerter.
Det är värt en del att slippa allt jobb med programvaror och annat mix.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 sep-10 kl 11:00 »

Nåja det är mitt förslag

Vem anlitar du?
Hur stora etiketter talar du om i ditt exempel, antal färger?

Jag håller också på och undersöker etikettfrågan , fast då är det ägg som är aktuellt. men även jag har mer och mer börjat tro på att det blir billigare att köpa in hela tjänsten. Etikettpapper och bläcket är ju inte direkt gratis.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 sep-10 kl 11:06 »
Det finns olika pristrappor på volymer.
Att få på rulle är lite dyrare vid 2-3.000 etiketter, men vid 10.000 st så kostar de ca 10-15 öre mindre per st och kan användas i en handapplikator eller köras i maskin.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 25 sep-10 kl 16:45 »
Det dyra är oftast engångskostnader
Att anlita en artcopy gubbe för design är engångskostnad
sen kan vissa tryckerier vilja ha en sk kliche kostnad innan tryck.
Jag lasertryckte mina etiketter på det billigaste sättet i fyrfärg
tryckerier är bra att undersöka det finns prisskillnader
Mitt förslag efter tre års trasslande;
Bestäm dig för få varianter och tryck sedan flera års förbrukning, det ska jag göra nästa gång
betyder förvisso en bindning av lite kapital men pinnar man på med försäljningen så jämnar det ut sig

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 sep-10 kl 17:59 »
Jo, men då har man ju kruxet med  datumärkning och liknande. Och sen kanske man får för sig att ändra konceptet en smula..

Jag har läst om att man kan 'prenumerera' på etiketter, som kommer uppdaterade allteftersom, men jag har inte undersökt kostnaden än.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 25 sep-10 kl 20:13 »
Enligt livsmedelsverket så har honung hållbarhet över 18 månader då behövs det inte nödvändigtvis ingen datummärkning
Om du mot all förmodan få det kravet på dig att datummärka så kan du köpa en billig datummärkare hos grossister till dagligvaruhandeln för ynka 700 spänn + moms + kartong med datumlappar för hundra spänn spom räcker länge
Jag datummärker först när kravet uppstår, hittills bara hos en butik.

I många fall är vi konsumenter "lurade" av allehanda datummärkningar, för att vi ska kasta och köpa nytt, sen styr vi inte all datummärkning utan får acceptra det som erbjudes

Nåja tillbaka till tråden

Gör det enkelt för dig oavsett vald etikettalternativ

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 sep-10 kl 20:21 »
Enligt livsmedelsverket så har honung hållbarhet över 18 månader då behövs det inte nödvändigtvis ingen datummärkning

Hur får du ihop det med LIVSFS 2004:27?

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 26 sep-10 kl 01:04 »
I honungsbranschen så är märkningen frivillig hur det kommer sig ska jag ta reda på
Men det är alltid producentens ansvar

Märkningsförvirrigen uppstår om man bara menar "bäst före " vilket betyder också att produkten skall hålla en tid efter också OM förpackningen är obruten.
Köper kunden varan och öppnar den så gäller inte längre bäst före datumet eftersom det forusätter förvaring enligt anvisning i etiketten och obruten förpackning.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 26 sep-10 kl 01:39 »
Nu har jag läst på
Jag kan säga att givetvis ska honung "bäst före" märkas

Jag kan också konstatera att jag är i gott sällskap med övriga bikollegor om att ha undvikit märkningen, men nu ska det bli bot o bättring

Förutom att med återtaget från HF så är märkningen redan löst, servicen ingår i tjänsten att märka burkarna så jag klarar mig där ett bra tag utan att jag tänkt på det

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 sep-10 kl 10:54 »
Återtaget verkar onekligen smutt, man slipper en massa jobb utan att det blir orimligt dyrt.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 26 sep-10 kl 13:31 »
Återtaget är bra gäller bara att komma upp till 500kg för lev.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 26 sep-10 kl 14:13 »
Återtaget är bra gäller bara att komma upp till 500kg för lev.
Man kan även gå ihop med en bi odlings kollega så att man tillsammans kommer upp i 500kg  ;)
Mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 sep-10 kl 17:58 »
Av allt skitjobb som finns ibland och som suger mest på axlar och nacke så är det faktiskt att skära etiketter!!

Tryck upp era etiketter! Nästa år blir det en burkdispenser, jag står inte ut med att klippa/skära etiketter längre.

Gjorde 200 st till idag och nu får det räcka.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 27 sep-10 kl 18:07 »
Jag håller med det lönar sig att trycka upp etiketter på ett tryckeri.
Bättre att göra det som är roligt istället(pyssla om våra bin)

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #19 skrivet: 27 sep-10 kl 20:45 »
Det är just att bedöma helheten i tid och kostnad som sedan styr den envise biodlaren till ett tryckeri
förmodat kommer många att även se värderingen av återtaget på samma sätt så småningom att det frigör tid och öka glädjen i att gör annat roligare

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser