Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon här?  (läst 1550 gånger)

Insanity

Någon här?
« skrivet: 05 jun-06 kl 19:00 »
Finns det någon här som har en hingst på minst 160 cm i manke, som kan tänkas lånas ut för avel?

Mitt sto, ett varmblod på ca 153 cm vill jag nämligen ha betäckt.

Hon är en underbar mamma och brunstar bara hon får syn på en valack eller en hingst :D

Ras och stam är utan betydelse då jag helt enkelt bara vill ha en avkomma efter mitt sto.

Bete finns här om så önskas.

Maila mig på iinsanity@hotmail.com

Vi finns utanför Tingsryd/södra småland.
« Senast ändrad: 05 jun-06 kl 19:02 av Insanity »
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Falin

• -
Re:Någon här?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-06 kl 05:38 »
Jag tycker du ska vara lite mer kräsen i ditt hingstval. Fundera på vad du ska göra med avkomman, vilka förutsättningar ditt sto har för det, och välj en hingst som kompenserar upp hennes nackdelar. Ta en som åtminstone är avelsvärderad. Det dyra är inte avgiften för hingsten, det är att föda upp hästen.

Den dan kan ju faktiskt komma när du tvingas sälja avkomman (även om du inte planerar det nu), och det finns redan så många varmblod och varmblodskorsningar som cirkulerar runt för billiga pengar. Risken ökar tyvärr att dessa hästar far illa hos ett stort antal ägare, eller åker på slakttransporter till Italien.

Insanity

« Svar #2 skrivet: 18 jun-06 kl 15:49 »
Självklart tar jag inte första bästa hingst, men samtidigt så vill jag ändå vara öppen för förslag.

Först hade jag tänkt mig att bara skaffa en avkomma efter mitt sto att ha för lättare ridning, och så småningom köpa in ett halvblod för mer avancerad ridning.

Idag körde vi iaf ner mitt sto till ett stuteri i Skåne där hon ska bo ett par veckor och betäckas med en halvblodshingst efter Turban Rose.

Det kostar en del, men samtidigt så får man ju se det från den sidan att skulle jag behöva sälja tjänar jag en del, samt att jag förhoppningsvis får en fin avkomma som jag kan utbilda till en bra ridhäst, främst inom hoppning.

Nu håller jag bara tummarna för att jag vid den här tiden nästa år har ett föl här i hagen eller åtminstonde en högdräktig häst :D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-06 kl 16:43 »
Är hon en Varmblods travare ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Insanity

« Svar #4 skrivet: 19 jun-06 kl 21:03 »
Japp, mitt sto är en varmblodstravare, dock byggd som ett mindre halvblod och ingen hejjare på att trava snabbt är hon heller :)
« Senast ändrad: 19 jun-06 kl 21:05 av Insanity »

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare
gorlan, Erik Forsman, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser