Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för skruv?  (läst 9867 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Vad är det för skruv?
« Svar #20 skrivet: 02 nov-10 kl 12:51 »
Jag håller med att torx är super :) . PZ- och PH- skruvskallarna är SKRÄP om man jämför med torx. Visst fastnar ibland bitsen i skruven, men det tar jag gärna istället för att svära över slirande bits. (Och jag använder ALLTID rätt bits...)
När vi byggde huset och höll på att skruva upp alla byggskivor och gips så gjorde vi slut på minst en skruv-bit per dag (PH). Det hade inte hänt om det funnits prisvärda gipsskruvar med torx-skalle. (Och vi hade sluppit mååååånga svordomar oxå...  ::) )
Jag tycker att det är oftast när man vinklar skruvdragaren liiiiite snett som den slirar ett hack eller två. Eller om man skruvar in i en kvist eller nåt så det går trögt och man inte trycker hårt nog. Och sen är det ju kört med den bitsen.  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attis

• -
« Svar #21 skrivet: 03 nov-10 kl 01:52 »
Håller med om att torx för det mesta är smidigt, utom när det blir lite för udda varianter. Hade nyligen en med pigg i mitten (H) som kändes hyffsat onödig.

Måste dock slå ett slag för spårskruv med rundad skalle. När man tex monterar äldre beslag/gångjärn så ser det 10000 gånger snyggare ut med en sådan skruv. Än någon modern dito. Eller en mässingsskruv med spår ser rätt bra ut också på rätt plats. Förborrar man kan man ju använda skruvdragaren om det är många det handlar om.

Ser det för jävligt ut spelar det ingen roll om man sparade 20 sek.
/Attis

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 03 nov-10 kl 06:57 »
Håller med om att torx för det mesta är smidigt, utom när det blir lite för udda varianter. Hade nyligen en med pigg i mitten (H) som kändes hyffsat onödig.

Måste dock slå ett slag för spårskruv med rundad skalle. När man tex monterar äldre beslag/gångjärn så ser det 10000 gånger snyggare ut med en sådan skruv. Än någon modern dito. Eller en mässingsskruv med spår ser rätt bra ut också på rätt plats. Förborrar man kan man ju använda skruvdragaren om det är många det handlar om.

Ser det för jävligt ut spelar det ingen roll om man sparade 20 sek.

Håller helt med, spårskruv är snyggast! Och torx är bäst tekniskt sett....
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Tapio

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 04 nov-10 kl 19:39 »
Halaj!

Lite åsikter.
Minusskruvar är jobbiga om de är många, för man måste ju använda en mejsel. Men de är bra för husrenoverare. Skall man t.ex. renovera ett femtielva gånger ommålat fönster skrapar man snabbt bort all färg i spåret med en kniv. Framtida husrenoverare kommer att svära tunga kötteder åt dem som använt torx. Man kan ha roligare än att peta bort all gammal färg i torxhålet med en syl, så att man kan sticka in torxbitset och få loss skruven.

Plus-skruvar. Håller med om att Pozidrive är kattskit, men Philips är inte så dumma. De sitter väldigt stadigt i bitset. Ex.: man står på en stege och skall dra i en skruv på ett ställe man knappt når. Då kan man rikta skruvdragaren lite snett och ändå sitter skruven kvar i bitset, där både Pozidrive och torx hade ”fleppat” loss från bitset.

Allra helst hade jag föredragit insex framför torx. Men det finns ju inte, för träskruvar.

Piggen i mitten på vissa torxskruvar sitter där för att tillverkaren av någon pryl inte vill att glada amatörer skall kunna skruva isär deras pryl. Det finns många varianter på det där.
Lyckligtvis säljer de ett bitskit på Hornbach, som bara innehåller just de där bitsen till sådana skruvar. Alla tänkbara varianter finns i det kitet.

//T

Knasterkvaster

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 nov-10 kl 19:54 »
Halaj!

Lite åsikter.
Minusskruvar är jobbiga om de är många, för man måste ju använda en mejsel. Men de är bra för husrenoverare. Skall man t.ex. renovera ett femtielva gånger ommålat fönster skrapar man snabbt bort all färg i spåret med en kniv. Framtida husrenoverare kommer att svära tunga kötteder åt dem som använt torx. Man kan ha roligare än att peta bort all gammal färg i torxhålet med en syl, så att man kan sticka in torxbitset och få loss skruven.

Plus-skruvar. Håller med om att Pozidrive är kattskit, men Philips är inte så dumma. De sitter väldigt stadigt i bitset. Ex.: man står på en stege och skall dra i en skruv på ett ställe man knappt når. Då kan man rikta skruvdragaren lite snett och ändå sitter skruven kvar i bitset, där både Pozidrive och torx hade ”fleppat” loss från bitset.

Allra helst hade jag föredragit insex framför torx. Men det finns ju inte, för träskruvar.

Piggen i mitten på vissa torxskruvar sitter där för att tillverkaren av någon pryl inte vill att glada amatörer skall kunna skruva isär deras pryl. Det finns många varianter på det där.
Lyckligtvis säljer de ett bitskit på Hornbach, som bara innehåller just de där bitsen till sådana skruvar. Alla tänkbara varianter finns i det kitet.

//T
men du har väl spår- bits? på/till din skruvdragare???

Tapio

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 04 nov-10 kl 20:15 »
Halaj!

Visst, men man kan ändå inte dra på hur som helst med skruvdragaren med minusskruvar. Det gäller att man håller tungan i rätt mun och så drar man det första och sista med mejsel. Tar tid och är bökigt.

Med plus-skruvar trycker man bara hårt så blir det rätt automatiskt. Det är därför industrin gillar dem. Montering går fort.

//T

Rabarbern

« Svar #26 skrivet: 04 nov-10 kl 20:45 »
Jag vill gnälla på skitskruv med spår som inte håller rätt mått. Dålig passform förstör de bästa intentioner.  Att dra åt dem är sällan ett problem. Böket börjar när man ska lossa på skiten.

Kan även instämma med torbjorn angående för mjukt material i skruvar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser