Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utegrisar  (läst 7157 gånger)

VolvoBM

• Småland
utegrisar
« skrivet: 18 sep-10 kl 13:52 »
tjena! Funderar på att släppa ett par grisar på ett litet område i skogen till nästa år, istället för att markbereda där. Och jag vet i fanken hur jag ska lösa allt. Vill därför ha tips (och jättegärna bilder)  på grishyddor och mat-/vattenstation m.m som tillkommer. stängsel funderar jag på om det räcker med runt 3-4 trådar(?), grisarna jag har nu har en liten utegård med tråd-planka-tråd, men det hade gått åt en sjuhelsikes massa bräder om  jag ska sätta det på "skogsbetet"..

(ps. det tänkta området för grisahagen ligger 300-400 m från vatten/ladugården..)

tacksam för svar, MVH

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: utegrisar
« Svar #1 skrivet: 18 sep-10 kl 14:43 »
Vi har 3 el trådar och det funkar lysande bra,Dom har aldrig rymt mvh

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 sep-10 kl 12:11 »
Har dom lärt sig elen ordentligt i en liten hage med brädor, så är det sen inga problem att släppa dom på vanlig tråd. Helst järn, och helst samma slags tråd som de hade i 'invänjningshagen'. Du får gå runt ibland och dra upp tråden från jorden bara..

Finns det ingen bäck eller annat vattendrag i närheten? Annars kan du ju dra vanlig trädgårdsslang, men det går ju till nån tusenlapp förståss, så en sån där en-kubiks plasttank är väl kanske billigare.

Även om det är en bit så hade jag dragit 2 järntrådar i luften till stängslet, en till strömmen och en till jorden, så kan du jorda nära hagen. Tråd är så billigt, (120 kr för 250 meter ), så det är det lönt för att slippa batteriskiten..

Hur stort är området?
Du bör ju ha några grisar om det ska hända nåt som är lite lönt, 20 - 30 per hektar, minst.

TeresG

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-10 kl 11:12 »
Hej! Vi har linderödsgrisar för just markberedning ute i skogen:)

Till dem har vi 2 eltrådar, aggregat som går på batteri, och ett lastbildbatteri (räcker väldigt länge!).
Sen har vi ett fast hus men ska göra iordning ett rullande. Vi ska då ta en balkärra och slå på väggar och tak, blir då både hus och transport, läste det i tidningen landtsvinet, har väldigt mkt bra idéer:)
Sedan har vi en slags tunna på en liten kärra att dra efter bilen eller gräsklipparen som vi har vatten i.  Det är väldigt sällan vi fyller på den! Det jobbiga är dock på vintern om vattnet fryser, där har vi ingen bra lösning än.

mvh teres
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

VolvoBM

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 sep-10 kl 21:28 »
Hej igen!
Tre trådar blir det nog för säkerhets skull :) batteri el. dra tråd vet jag inte vilket som blir.. lutar nog åt batteri hållet!

När det gäller vattnet så får jag nog kolla runt på blocket vad som finns, en-kubiks-dunk el. nån "vattenvagn" ¨ låter bra! Dock undrar jag vad ni har för kar elller hoar till vattnet? kör ni med nåt köpe tråg isf tips på ngt märke/butik?

Hur gör ni med fodret, har ni det i grishyddan el. för sig självt?

Era grishyddor är det hemmabyggen el. köpta "grisstugor" (om det finnas att köpa.. finns det så kommer så klart följd frågan: märke/butik(?) :)  Som sagt, jättejättegärna bilder på era grishyddor!
Tänkte själv att man skulle köpa nån gammal liten djurtransportkärra på blocket, de är ju väldigt låga plus en liten ramp och tak så borde det blir bra, frågan är fortfarande var man ska sätta fodret..? tacksam för svar på alla dessa frågor..hahaha  mvh VolvoBM
« Senast ändrad: 25 sep-10 kl 21:49 av VolvoBM »

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 26 sep-10 kl 08:24 »
Vi ger våra grisar maten i varsin hink ,En av grisarna skulle gärna äta all mat själv om hon kunde, Men det löser sig snart då hon ska bli jul skinka,Den gyltan som blir kvar med 4 månaders galten snor inte all maten ,Ska bygga en liten foder ficka med tak så fort sur grisen är borta mvh.

TeresG

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 sep-10 kl 12:24 »
Vi har en utfodringsplats för mat och vatten, våra grisar går gärna inte ut i onödan på vintren haha, så de kommer när vi ropar så får de mat:) Vi har cementhoar, dels någon som vi har hittat i nån gammal ladugård och även någon som vi gjort själva.

Huser har vi tagit en stor gammal direltank (självklart ren) som vi skärt bort taken och vänt upp och ner så att den ligger plant och ett hål på gaveln som ingång.

Ska som sagt göra iordnong en djurkärra också, smidigt även när man ska transportera dem, för den kommer dom ju alltid att gå in i utan att tycka att det är konstigt. Väldigt smidigt eftersom våran sugga är livrädd för hästtransporter ;)

Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

VolvoBM

• Småland
« Svar #7 skrivet: 03 okt-10 kl 15:02 »
Hallå igen!
Låter vettigt att gjuta ett par hoar och spicka upp ett tak för dem, det är bara sommargrisar jag har så. Köper dom av den lokala grisbonnen i maj/juni och slaktar i okt/nov nånting. :)

Kom på en helt galen idé för en stund sen (känns det som..), jag har inte hittat nån djurkärra än så jag tänkte ha en backup plan ifall jag inte hittar nån vettig kärra, planen går ut på att: köpa en gammal husvagn istället. kapa upp ett hål i baken på den, stödja upp så vagnen så den står helt stilla, kanske plocka bort golvet och i alla fall lägga brädor+ sätta endel bräder längs väggarna också, är detta helt vansinigt eller skulle det kunna funka?? MVH BM, volvo bm

VolvoBM

• Småland
« Svar #8 skrivet: 03 okt-10 kl 18:39 »
Jag satt ute på min  idé-kläckar-stol innan och kom på en bättre idé för grisarna så jag var tvungen att springa in och rita det på ett papper så jag inte skulle glömma. Det jag kläckte fram är lite förenklat ett vindskydd, så här nånting att jag bara gjuter fast ett par plintar på plats i skogen, som jag sedan klär en bit upp med bräder, och slänger på en presenning."Huset" har dock i stället för en vanlig vindskyddsform, tak form som ett vanligt hus. Där griseknoen går in genom två hål på framsidan och längst in ställer jag två hemgjutna hoar, som fylls på genom två luckor bakifrån. Dock vet jag ej vad man ska ha som golv.  Om det är nån som fattar hur jag mennar så får ni gärna slänga in kommentarer på detta!:)
 MVH Volvo bm

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 03 okt-10 kl 20:43 »
Massor av halm blir bra som golv o säng kläder mvh

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 okt-10 kl 07:39 »
Tänk bara på att grisar är grisar..deras främsta mål i livet är att ha sönder saker... Så om du använder pressenning nånstans, så se till att dom inte på nåt vis kommer åt den. Annars kommer dom ofelbart att riva sönder den.

Jag har använt såna där paneler som husvagnar är byggda av, där lyckades dom få loss den tunna plåten från isoleringen.. och sen var det ju fritt fram att riva ner isoleringen..och sen var det inte mycket till hydda kvar..för när man ändå rivit sönder det så långt, så tyckte dom att även plåten på insidan kunde mosas.

2-tums plank...det är vad som gäller.

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 04 okt-10 kl 11:07 »
Det finns ett litet häfte som heter Grisen som markberedare ; utgiven av stiftelsen för ekologisk markberedning .

Det innehåller massor av matnyttig info om det mesta från grisens naturliga beteenden till hur få det att funka praktiskt . Även en vet har gett sin syn och om saker som man då bör tänka lite extra på .
Många frågor och svar finns också .
Lite grann från ett försök som gjorts och hur det föll ut , bland annat om utfodringen under tiden de var på skogen .
Även ett kapitel om Linderödssvinet .

VolvoBM

• Småland
« Svar #12 skrivet: 04 okt-10 kl 13:56 »
var hittar man detta häfte då? :)

esten

• -
« Svar #13 skrivet: 04 okt-10 kl 14:06 »
Det står bara en kontaktperson : Kristina Ode´n och tel , 036-16 86 34 el. 08- 88 07 90
Häftet är tryckt av Miljöförlaget men de hänvisar inte till vare sig adress el. tel .

Telefonen verkar ju gå till Jordbruksverket , och om jag inte är ute och cyklar så jobbar denna Kristina där .

Existens?

• Gäst

VolvoBM

• Småland
« Svar #15 skrivet: 04 okt-10 kl 20:57 »
I texten står de att de använder plaststolpar, mennar dom liknande stolpar man har till korna, fast med tråden mkt längre ner..??

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 okt-10 kl 22:21 »
Ja, man brukar köra med stjärn-profilstolpar.. jag har en-meters och där finns urtag hela vägen ner, så man kan sätta trådar där man vill ha dom.

Zassi

• odlar för husbehov , skapar en skogsträdgård
    • Dalarna
« Svar #17 skrivet: 05 okt-10 kl 14:21 »
3-4 trådar med elstängsel går alldeles utmärkt.  Vi använde plaststolpar som lätt gick att flytta (utöka hagen) när de växte o hade bökat av en del. Vi började lågt när de var små och höjde senare. Vi har i år haft två grisar över sommaren för första gången. Vi snickrade ett träskjul med plåttak till koja, vi slog ner 6 pålar långt ner i marken som vi byggde runt. (de har en förmåga att böka djupt ner)
Imorgon åker våra till slakt och till nästa sommar väntar nya kultingar.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #18 skrivet: 05 okt-10 kl 21:27 »
när det gäller bo så har vi en lekstuga som ett pare skänkte bort på blocket, där har vi gjort ett lagom hål i ena väggen där dom går in och ut igenom, lätt att flytta med traktor med lastare.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 09 okt-10 kl 09:19 »
Jag har hittat ett sätt som funkat väldigt bra mot överbökningsproblemet på elstängsel.
Eftersom små grisar kan gå under stängslet om de bökar upp en liten grop har jag satt tre trådar men bara de övre är strömsatta.
Detta gör att de inte vågar gå under  och när de har bökat över den nedre tråden kommer de gå på en av de övre om de skulle fundera på att ta sig ut.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser