Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenspray  (läst 6182 gånger)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Vattenspray
« Svar #20 skrivet: 18 sep-10 kl 15:52 »
Jag använde bara rök det första året. Har väldigt snälla och kakfasta bin. Dom är lite grinigare på hösten vid skattningen men det går bra ändå. Vatten använder jag som någon annan skrev till att mota in bina i flustret eller på kanterna när jag tex. sätter på lådor för att undvika bikross.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Gideon i Roslagen

« Svar #21 skrivet: 19 sep-10 kl 19:50 »
Man ska alltid ha rök tillgänglig. En tappad låda kan skapa en helt ohållbart läge. Så där ska man aldrig kompromissa.
Ett annat tips är att blanda nejlikeolja (Norsk handske) i sprayen. Spruta på händer och lägg en dimma över lådan när du öppnar.
Mycket bra när man lärt sig hantera det på rätt sätt.

Och framför allt inga dumma "grejjer." Bin kan vara farliga. Och det är ont om biodlare!!!

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 19 sep-10 kl 20:05 »
Vatten är som tidigare skrivits kanonbra när man vill att bina skall gå in i kupan, tex vid flyttning under en varm ljus sommarkväll, likaså när de väller ut över kanterna vid inspektion. Sprayflaskan är alltid redo att användas vilket gör den lättare att ta till än röken.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #23 skrivet: 19 sep-10 kl 20:09 »
Man ska alltid ha rök tillgänglig. En tappad låda kan skapa en helt ohållbart läge. Så där ska man aldrig kompromissa.
Ett annat tips är att blanda nejlikeolja (Norsk handske) i sprayen. Spruta på händer och lägg en dimma över lådan när du öppnar.

Och framför allt inga dumma "grejjer." Bin kan vara farliga. Och det är ont om biodlare!!!

Man får nog göra bort sig ordentligt innan man tappar en hel toppribbkupa (jo, jag tänker prova sådana), men det är ju vettigt att vara på den säkra sidan. Det är litegrann som med skyddskläderna. Bättre att vara feg och nöjd än stungen i massor och anafylaktisk.

*Googlar sig ut på nätet på jakt efter information om nejlikeolja* 
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #24 skrivet: 20 sep-10 kl 12:40 »
Alltid en pump sprayflaska med mjölksyre blandning med (och en pust). Ta alla tillfällen att ge varroan en omgång...
Hur ser din blandning ut?

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #25 skrivet: 20 sep-10 kl 12:44 »

hur fungerar det och tar inte honungen smak?

Gideon i Roslagen

« Svar #26 skrivet: 20 sep-10 kl 21:26 »
Vid slutskattning så är det rök som gäller. Men vid sommarskattning så blir det bara som en liten dimma som behövs så jag tror inte att honungen påverkas något. Vatten Sprayen blir mycket mer effektiv med några droppar nejlikeolja

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #27 skrivet: 21 sep-10 kl 09:05 »
Var får man tag på nejlikeolja?
Att spraya det på händerna måste jag prova.

Gideon i Roslagen

« Svar #28 skrivet: 21 sep-10 kl 18:11 »
Redskapshandlarna har det som regel. Kallas ibland för Norska handsken. Annars som eterisk olja.

Curt

« Svar #29 skrivet: 21 sep-10 kl 19:06 »
Redskapshandlarna har det som regel. Kallas ibland för Norska handsken. Annars som eterisk olja.
Jag skulle tro att redskapshandlarna passar sig noga för att sälja något som repellerar bin, om det inte är godkänt som bekämpningsmedel. Det var många som fick böter efter att ha sålt Fabispray. Vill man använda tex nejlikolja så är det nog bäst att köpa som essans och prata lågt om vad man gör.

Michailov

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 22 sep-10 kl 09:05 »
Töreboda sålde "Norsk Handske" 2009 men nu verkar den vara borta ur sortimentet.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser