Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenspray  (läst 6170 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Vattenspray
« skrivet: 16 sep-10 kl 19:40 »
Det finns folk på de engelsktalande biforumen som förespråkar att använda sprayat vatten istället för rök. Jag har aldrig provat själv men skulle vilja veta mer om det från er som faktiskt provat. Fungerar det lika bra som rök? Använde ni bara vatten eller blandade ni något i vattnet (och i så fall vad)?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

tinna.m

• Skåne
SV: Vattenspray
« Svar #1 skrivet: 16 sep-10 kl 20:51 »
Provade rök en gång. Bina blev inte glada.  :(
Kör med vatten på flaska typ-fönsterputs/pumpspray.
Blir de sura och går på mig, sprayar jag runt mitt huvud. -Thats it!
Suveränt! I kupan sprayar jag inte. :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lars i skogen

« Svar #2 skrivet: 16 sep-10 kl 20:54 »
Nej, vatten funkar inte lika bra som rök, åtminstone inte på samma sätt.
Med röken kan du lugna bina innan du öppnar upp kupan. Vatten lugnar inte bina alls skulle jag säga, men när du ska skaka av ramar kan man spraya på vatten först så de blir tunga och inte flyger upp så mycket när du skakar ner dem.

Själv använder jag inget alls nu mer. Det är möjligt att bina stör mig lite mer än om jag använde rök, men inte så att det blir ohanterligt, och jag slipper hålla på med rökpusten. En gång i år, vid slutskattning, hade jag problem med ilska bin, många i luften etc. Det beror inte på avsaknad av rök, utan dåligt väder och obefintligt drag. Problemet kunde kanske lindras någon med rök, men problem har man hur som helst i sådana förhållande.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 16 sep-10 kl 21:03 »
Tycker man kan hålla tillbaka dom något med vatten men de blir inte lugnare såsom med rök. Avel är effektivare...

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #4 skrivet: 16 sep-10 kl 22:08 »
I dag för andra gången så jobbade jag med bina utan rök eller vatten. ;D
Så nu har jag provat och jag kommer nog att fortsätta utan rök och hoppas att jag inte ska behöva ta till det i gen.

Vist det var mer bin i luften och mer på min dräkt men de verkade inte aggressiva och jag kände mig riktigt lugn, vilket var skönt!!!!

En sak mindre att tänka på och hålla reda på.

Jag saknaden när jag skulle lägga tillbaka skivan för det var svårt att inte klämma några bin. :-\

matti

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 16 sep-10 kl 22:19 »
Lars - låter grymt bra!

Vad har du för drottningar?
Stations- eller friparade?
Köpta var/av vem?
Har du haft samma sort länge och är nöjd?

Själv kunde tidigare i sommar göra lugnare saker i kupan som att kolla yngel utan vare sig rök eller vatten och utan handskar. Aldrig stucken. Skulle jag skaka av bin vete fan hur det skulle gå... Har en blandras förmodat italienska buckfast och krainer  :)

Gör jag något nu behöver jag rök.

Vatten har jag inte provat men vet en som enbart kör vatten medan en annan biodlare jag frågade om vatten sa att det inte funkade! Kan det bero på bina lite eller hur snabbt man vill jobba?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 16 sep-10 kl 22:48 »
Vattenspray har några bra användningsområden i biodlingen. Dels mot flustret när jag vill att bina ska gå in för att jag ska stänga till och flytta kupan, dels om man vill att de ska gå bort från sargen och man vill "klibba fast" täckplasten och dels om man ska dumpa en hel låda bin i en kupa, då är det bra att sprejat ner dem först så att de inte flyger upp (det går åt mycket vatten då). Som ersättare för rök fungerar det inte alls, bina går inte undan på det viset.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 sep-10 kl 06:23 »
Jag har inte heller använt något av rök/vatten i år, kört helt utan rökpust. Vad skall man med den till, den är ju löjlig!

olof

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 sep-10 kl 07:31 »
Vad gäller rökpust så står jag fast vid detta gamla inlägget: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84003.msg711819#msg711819

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 17 sep-10 kl 08:20 »
Jag håller till 100% med olof.
Att påstå att rökpust är löjlig då har man  för dålig erfarenhet av bin!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 sep-10 kl 08:30 »
Du har många alternativ till rökpusten. Rökpusten är bara ivägen när jag jobbar, den är varm och fungerar inte att släpa med sig i fordon etc.
Varför hålla på och pilla med den när det andra jobbet är viktigare, många lägger ner kollosal tid på rökpusten för att t ex tända den.
Har man några kupor i trädgården kan man göra som man vill.
Men konkar man runt och jobbar rationellt och skall besöka 75 kupor på en lördag har man inte tid med det.
Att kalla det dålig erfarenhet med bin är ännu löjligare.
Hanterliga bin under högsässongen är betydligt intressantare, att kunna besöka kupan normalklädd utan att bli påflugen i Juni är en fantastisk känsla.
På hösten vid skattning är alla bin så pass tjuriga att det gör varken av eller till med en rökpust.
Rökpusten är bara en extra trygghet för biodlare som är skiträdda för sina bin.
Jag har en burk med rök med men använder den sällan, i år har den inte behövts alls.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 17 sep-10 kl 08:47 »
Får väl instämma lite att röken är närmast onödig. Antingen har man snälla bin och då behövs ingen rök. Eller så har man elaka bin och då biter inte röken. Kanske att det är annorlunda om man har "mittimellanbin" men det har jag inte haft ännu.

Angående de elaka så kunde man röka på mest man kunde men de var ju lika skitförbannade iallafall. På med dubbla kläder och gummihandskar under vanliga handskarna så var det ju bara att köra. Om det satt 10000 bin över hela kroppen så vad gör det med vettig utrustning? Handskarna var helt svarta av gaddar efter ingreppen.

Vatten på elaka bin - tror du dom bryr sig...  :o

Men nu är de bina utfasade! Ska bli riktigt trevligt nästa år.  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 17 sep-10 kl 09:18 »
För att återknyta till ämnet vatten så tycker kanske inte jag att vattnet gör bina lugnare men att duscha lite vatten på kupkanterna innan man lägger på lockat gör åtminstone i våra bigårdar att bina kryper ner i kupan. Dom tror väl att det regnar  ;) Detta gör att man klämmer färre bin, vilket jag tycker är bra.

Själv använder jag både vatten och pust vid behov. Vi har snälla bin som mycket väl går att hantera utan hjälpmedel men jag har inget som helst behov av att vara "heman" utan föredra att vara arbetseffektiv.Det är jag med skyddskläder och hjälpmedel. Att man har utrustning för olika situationer innebär ju inte att man måste använda den hela tiden.

Sedan är det ju så med all utrustning, att har man inte lärt sig att använda den på rätt sätt så fungerar utrustningen inte så bra ;) Det är inte alltid pusten eller bina det är fel på utan det kan faktiskt vara användaren ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 sep-10 kl 09:27 »
Jag har haft samhällen som "kokar" dvs alla klättrar över kupan när man lyfter på locket. Då blir det klämda bin oavsett om man använder vatten eller rök. Inget hjälper.
Numera är dessa carnica samhällen avvecklade och problemet har upphört.
Jag använder dessutom 0.5 mm plexiglas till täckplast som ligger dikt an och man kan öppna locket utan att det kommer upp bin.
Om locket skulle blåsa bort så har bina kittat plasten så att den sitter kvar och det kan inte regna in, har förekommit innan jag hade spännband på alla kupor.
Man kan också kolla ner i kupan utan problem när det behagar. Man går bakom kupan, lossar spännbandet och lyfter på locket. Inga bin i luften, inget trassel.
Materialet är lika viktigt.

toredh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 sep-10 kl 10:06 »
Alltid en pump sprayflaska med mjölksyre blandning med (och en pust). Ta alla tillfällen att ge varroan en omgång...

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 17 sep-10 kl 10:26 »
Jag har haft samhällen som "kokar" dvs alla klättrar över kupan när man lyfter på locket. Då blir det klämda bin oavsett om man använder vatten eller rök. Inget hjälper.

Det trodde jag länge var normaltillståndet. Man läser "undvik bikross" - hur f-n skulle man kunna undvika detta när det närmast rann bin ut kupan. Man undrade lätt varifrån alla kommer.

Som tidigare sagt så funkar nog vatten bra till snälla bin för att få dom att flytta sig.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 17 sep-10 kl 10:33 »
Jag hadde själv problem med ilskna bin nyligen"se inlägg ilsknabin"
Fick då lära mej av någon här på forumet att använda pusten på rätt sätt.OCH det gjorde skillnad,visst dom var fortfarande ilskna men inte så som dom var utan fyllda honungsmagar.
Om man ger ett samhälle som kokar över lite rök och väntar 5min.
Då går dom ner mellan ramarna och äter och blir lugnare,men det gäller att inte ha bråttom man måste låta röken verka då fungerar det.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 17 sep-10 kl 11:15 »
Rök pusten är bra.

Använder den endast mot säsongs slutet vid behov. ( sen skattning)

Om man använder anslagtavel bord som man frasar sönder så kan alla lyckas att få fart på pusten.

Pusten uppfyller två funktioner , bin tror att det brinner = äter sig mätt blir lugnare

Den döljer även attack feremåner som vakt bin sänder ut.

När bierna radar upp sig vid kupp kanten med stjärten i vädret och fläcktar med vingarna så ar det strax dax för anfall.
Blås ett par puffar med rök så döljes feremånerna och de lugnar ner sig. Bruka hänga pusten vid kup kanten så röken glider över kupan vid problem.

Även  när man blir stucken så avger gadden feremåner som signalera bin att attack just det område , puff puff på det utsatta område så döljes det hela , dock så luktar man som en rökt böckling när man kommer hem.  ;D

Men smaken är som baken  ;D

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lars i skogen

« Svar #18 skrivet: 17 sep-10 kl 14:37 »
Alltid en pump sprayflaska med mjölksyre blandning med (och en pust). Ta alla tillfällen att ge varroan en omgång...

Det var ju en bra grej - jag gillar mjölksyra =) Har förövrigt använt den till att utrota hönsloppor i ett stall - det gick utmärkt det med!

Matti - Jag har buckfast, blandat köpta friparade och friparade hemma. Har de senaste åren köpt flera omgångar från Tomas Rafstedt, de är jag nöjd med, och han är bra och korrekt ett göra affärer med. Så extremt snälla kan jag dock inte påstå att de är, men ok på den biten också. Jag använder aldrig rök som sagt, men alltid skyddskläder, även om jag i de flesta fall skulle klara mig utan stick ändå.

olof

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 17 sep-10 kl 19:43 »
Vid skattning undviker jag rök, jag vill inte att öppen honung som jag skördas ska ta upp rökämnen och framför allt vill jag inte att bina ska riva upp celler med täckt honung när jag skördar, det gör de av röken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser